torstai 19. huhtikuuta 2012

Täydellinen aamupala

Täydellinen aamupalakokemus - nyt sekin on tullut kokettua ja samaisella hetkellä otettu valtava harppaus kohti terveempää ajattelutapaa! Kuten olen useasti kertonut on aamupala koko sairasuaikanani ollut minulle vaikein asia ruokailuissani. Olen kokenut päiväni olevan pilalla, jos aamulla syön hyvin. Olen aina herännyt huutavaan nälkään ja minimaalinen aamupalani ei ole koskaan vienyt minulta nälkää pois. Se, että aamupalan sanotaan olevan tavallaan päivän tärkein ateria, pitää todellakin paikkansa. Se antaa hyvän pohjan päivälle ja pitää koko loppupäivän syömiset paremmin hallinnassa ja kasassa - sen olen nyt vihdoin tajunnut ihan kokemuksestakin.

Aiemmin aamuni ovat kulunueet niissä merkeissä, että olen siivonnut asuntomme, lenkittänyt Juliuksen ja hoitanut kaikki juoksevat asiat alta pois ennen, kuin olen kyennyt rauhoittumaan syömään. Kotona ollessani ennen osastolle menoa, jos minulla oli aamusella käynti vaikkapa sairaalaalla, en olisi voinut kuvitellakaan syöväni ennen käyntiä. Näin aamupala saattoi venyä pitkälle aamupäivään heikotuksen, nälän ja ahdistuksen puskiessa päälle. Käynti sairaalalla kului kärvistellessä, eikä keskittymisestä sairaanhoitajan kanssa keskustelemiseseen tai fysioterapiaan ollut tietoakaan. Kun vihdoin sain itseni rauhoitettua syömään aivan liian pienen aamupalani, ei se nälkääni todellakaan pois vienyt, vaan kärvistely kohti lounasta jatkui. Ei ihme, jos tällöin keskittymiskyky on nollassa, ajatukset pyörivät ruoassa ja ajatus ei kulje laisinkaan.

Eilen päätin jo heti aamusta tehdä asiat aivan toisin. Minulla oli heti aamusta tapaaminen tulevan työpaikkani osastonhoitajan kanssa, joten minulla oli täydellinen mahdollisuus hypätä ruokailuissani mukaan osaston ateriarytmiin. Sen sijaan, että olisin hoitanut tapaamisen ensin ja ajatellut syöväni vasta sen jälkeen, päätin toimia toisin. Laitettuani itseni valmiiksi ryhdyin heti aamupalan syöntiin ja jätin kotona vallitsevan lievän kaaoksen rauhaan. Käyttäen hyväkseni ruokien vaihtotaulukkoa, söin osaston aamuvellin korvatakseni täysjyvämuroja maidon kera sekä tiistaina ostamaan Linkosuon perunalimppua, johon en tunnu koskaan kyllästyväni. Tunnollisesti söin leivän sekä levitteen että leikkeleen kera. Vaikka levitteen  käytössäni on yhä parantamisen varaa, otin ison askeleen laittamalla sitä edes hieman leivän päälle. Osastolla aamupalalla syömäni mandariinin vaidoin vielä kaksin verroin isompaan omenaan, mikä oli myöskin rutiineiksi käyneistä tavoistani irtaantumista.

Tämän jälkeen kiirehdinkin tapaamiseen, jossa aikaa vierähtikin puolisentoista tuntia. Ehdimme juoda kahvit osastonhoitajan kanssa muiden hoitajien seurassa ja samalla tein jotain, mihin en ikinä olisi ennen kyennyt: otin kahvin kaverina sosiaalisyömisenä keksin, jota minulle tarjottiin! Ennen en olisi ikinä tähän kyennyt, mutta nyt sen tein. En vain siksi, etten halunnut erottua joukosta kieltäytymällä, vaan jällleen kerran ylittääkseni itseni. Mielestäni sosiaalisyöminen on merkki normaalista syömisestä: otetaan kun tarjotaan, vaikkei oliskaan nälkä tai tekisi juuri sillä hetkellä mieli. Ahdistuksen sijaan nautin keksistä ja olin tyytyväiden uuteen onnistumisen kokemukseen.

Tapaamisen jälkeen vein aamupalani vielä loppuun asti syömällä ateriasuunnitelmaani kuuluvan desillisen pähkinöitä. Yhtäkään pähkinää en kotona ole aiempien kotilomieni aikaan syönyt, mutta nyt söin kipon tyhjäksi - viimeistä pähkinää myöden. Pähkinät ovat olleet minulle rasvakammoni ja niiden energiasisällön vuoksi täysi mahdottomuus aiemmin, mutta nyt kun olin päätöksen niiden syömisessä tehnyt, onnistuin siinä täydellisesti. Tein mukavan sekoituksen chilipähkinöistä ja sourcream & onion pähkinöistä ja napostelin ne koneella ollessani. Motivoin itseäni niitä syödessä ajattelemalla hyviä rasvoja, joita pähkinöistä saisin sekä rasvan ominaisuutta pitää nälkää loitolla. Ehkä minun ei tarvitsisikaan kituuttaa nälissäni lounaaseen asti? Eikä tarvinnutkaan: nälkä pysyi loitolla ja kaikki energia oli varmasti tarpeen, kun lähdimme vielä yhdessä aamulenkille äidin ja Juliuksen kanssa. Selvisin loistavasti aamupallallani lounaaseen asti, mitä ei ole koskaan aiemmin sairauteni aikana kotona ollessani tapahtunut.

Vielä jokin aika sitten täydellisesti ateriasuunnitelman mukaisen aamupalan syöminen tuntui minusta  mahdottomalta ajatukselta. Vielä viime lomalla tämä olikin minulle mahdotonta. Tähän mennessä olen kovasti suunnitellut, mielessäni yrittänyt työstää ajatuksiani ja luottanut onnistumiseeni, mutta syvällä sisimmässäni olen kuitenkin tiennyt, etten tulisi asioita toisin tekemään. Kerta toisensa jälkeen koko sairaushistoriani aikana, olen turvautunut turvaruokiini ja mennyt sieltä, mistä sairaus on käskenyt kulkea. Vaikka halu ja tahto tehdä muutoksia ja saada muutoksia aikaan onkin ollut todellista, ei minulla aiemmin ole ollut rohkeutta ja voimaa uhmata sairautta tarpeeksi. Mutta ilmeisesti, kun se tietty muutos ajattelussa tapahtuu, on ajattelumallien muutos anorektisesta terveemmäksi oikeasti mahdollista. Vasta nyt alan oikeasti itsekin uskoa siihen, että parantuminen ei ole ulottamattomissani, vaan se voi olla todellinen ja mahdollinen asia. Uskon kovasti, että kun tarpeeksi toistan aamupalani syömistä - kuten muidenkin aterioideni - ateriasuunnitelman mukaisesti, tulee siitä tapa, anorektiset kuiskuttelut hiipuvat ja kerta kerralta se käy helpommaksi.

<3: Laura

9 kommenttia:

  1. HYVÄ LAURA! olet todella tehnyt merkittäviä asioita. nyt vaan jaksat pitää tervettä toimintaa yllä kun pääset osastolta pois ja sitten pääset elää sun unelmia!!! Älä vaan päästä anoreksiaa laulamaan itseäs sen verkkoon enään. Mutta nytten kun luin tota nii tyylii silmät putos päästä. oot todellakin parantumassa!!!
    JEEE

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos:) Nyt pitää olla vaan varpaisillaan jatkuvasti, eikä antaa sairaudelle enää minkäänlaisia mahdollisuuksia! Pitää päättäväisesti jatkaa tosiaan terveiden toimintatapojen toistamista, niin hyvä tulee:) Ehkä vihdoin olen parantumassa - ihana ajatus!

      Poista
  2. Ihana postaus taas kerron :) Onnea että olet uskaltanut ottaa niin pieniä, mutta isoja askeleita kohti terveyttä..
    Olet todellinen taistelija :)

    Paljon tsemppiä :)

    VastaaPoista
  3. JEEE!! Anteeksi kun kommentointini on ollut viime aikoina vähäistä, olen ollut hyvin kiireinen ja muutenkin on tapahtunut kaikkea, kerron meilissä sitten lisää :) mutta kaikki on ihan hyvin siis ja yritän korjata taas vajauden viikonloppuna ja kommentoida senkin edestä ;) blogisi olen kuitenkin muistanut tarkistaa säännöllisesti päivitysten varalta päivittäin :) (ja jokainen päivityksesi on onnistunut tuomaan piristystä päivääni, kiitos niistä taas! <3) Nyt oli vaan pakko tulla taas hehkuttamaan sua ja kertomaan kuinka ylpeä susta olen :') <3 UPEAA LAURA! Tää postaus sai mut hyvälle tuulelle, oot niin sisukas ja loistava, niin malliesimerkki siitä miten pitää kamppailla ja miten mennään kohti elämää :)) Ihanaa että oot oikeasti pääsemässä irti anoreksian verkoista, oon niin onnellinen puolestasi! Aivan upeaa omien rajojen ylittämistä ja itsensä haastamista, VAU :) Mulla sattui itseasiassa olemaan taas hieman heikko hetki taisteluni kanssa tänne tullessani, mutta nyt sain taas puhtia sun taistelusta itsellenikin :) oot niin huippu!!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hyvä, että sait lisää taistelutahtoa itsellesikin! Pidä kaikki hyvät asiat mielessä ja taistele niiden puolesta:) Ihanaa, kun seurailet siellä ruudun toisella puolella koko ajan<3 Tässä on täälläkin menty aika vauhdilla ja kiiirusta on pitänyt! Mutta ajatuksissani sinäkin olet olet ollut<3

      Poista
  4. Todellakin on mahdollista parantua! Sitähän sinä koko ajan tässä teet. ;) Ja tuo aamupala tuntuu olevan ehkä vähän itse kullakin vaikeaa, ainakin myös minulla.

    Aamuisin on AINA kirnuva nälkä ja sitten kun sitä yrittää syödä paljon, tuntuu ettei sekään ole tarpeeksi. Mutta kai sitä nyt saa syödä sen verran kun tuntuu. ;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minustakin on alkanut tuntua, että edes tämä nykyinen aamupalani ei riitä vastaamaan tähän normaalin arjen kulutukseen! Pitää vaan yrittää rohkaistua syömään vielä enemmän:)

      Poista

Otan ilolla vastaan teiltä kommentteja: niiden avulla voimme vaihtaa ajatuksia sekä antaa vertaistukea toisillemme :)