maanantai 16. huhtikuuta 2012

Siipeni - joko ne kantaisivat?

Organizer
Nyt on aika testata siipieni kannattelevuutta. Aion asettaa itseni tilanteeseen, jossa testataan todella, mitä kohtaa terveydenpolkua tällä hetkellä oikeasti tallaan. Viime loman jälkeen koin suuria epäonnistumisen tunteita ja olin pettynyt itseeni. Mutta siitä sisuuntuneena sain valtaisan annostuksen lisätahtoa, voimaa ja kunnon tsemppipuuskan, mitä parantumisen suhteen tulee. Vaikka lomalta paluustani ei useita päiviä olekaan, koen että ajattelussani on todella tapahtunut taas uusi käänne. Olen tehnyt osastolla kaikkeni, jotta painoni varmasti nousisi täällä ollessani sekä harjoitellut sallivuutta haastamalla itseni ylimääräiseen herkkulisään. Herkkulisän myötä olen kyennyt antamaan itselleni ensimmäisen kerran luvan syödä ilman, että tarvitsen luvan ulkopuoliselta taholta. Mutta vaikka osastolla pystynkin tekemään kaikkeni, ei se riitä. Vaikka kuinka kykenisin osastolla nostamaan kipurajaani, kohtaamaan ahdistukseni ja viemään itseni vaikeisiin tilanteisiin, on tämän kaiken siirryttävä myös kotiin. Ei riitä, että pystyn nostamaan painoani osastolla, mikäli en pysty siirtämään tätä kaikkea saavuttamaani kotiin asti.


Untitled | Flickr - Photo Sharing!Nyt on vihdoin tullut se aika, että vien tämän kaiken osastolla opitun mukanani kotiin. Vaikka ajatuksissani olikin jäädä osastolle nyt tiiviimmäksi jaksoksi, jotta painoni nousisi mahdollisimman nopeasti tavoitteeseen asti, käänsi jokin mieleni toiseen suuntaan. Se jokin oli ihanat ja huolehtivaiset neuvot saman kokeneilta lukijoiltani. Aina yhtä ihania neuvoja antava lukijani sai minut ymmärtämään, että lopullista muutosta ei tule tapahtumaan, mikäli pystyn tsemppaamaan ainoastaan osastolla, mutta kotona en kykenekään enää samaan. Tästä seurauksena on ainoastaan jojoilua osaston ja kodin välillä, mitä on jatkunut minun kohdallani jo aivan liian pitkään. Muutosten ajattelumaailmassani tulee olla niin pysyviä, että ne seuraavat minua myös kotiin asti. Asia jäi mieleeni ja päätin todella haastaa itseni kokeilemaan siipieni kantavuutta kotona nyt pidemmän kotiloman myötä. Haluan osoittaa erityisesti itselleni, että minusta on pärjäämään kotona. Haluan tehdä sen itseni takia. Kuten toinen lukijani sanoi, voin suunnata anoreksiaan ajaneen rautaisen itsekurini positiiviseen suuntaan asettamalla itsekurini testiin mitä ruokailuista huolehtimiseen kotona tulee. Nyt aion todella ottaa tämän itsekurin käyttööni ja laittaa sen koville tulevien päivien aikana.

Minulla oli tänään hoitoneuvottelu, jossa toin kaikki nämä asiat esille lääkärin ja hoitajani läsnäollessa. Lääkärini oli heti samoilla linjoilla kanssani ja sanoi, että jos ajatukseni ovat todella sillä tolalla, millä olen sen osastolla ilmi tuonut, puoltaa hän todellakin ajataustani pitemmästä lomastani. Hän korosti edelleen, että olemme hoitamassa täällä päätäni, emmekä pelkästään painoani. Painooni liittyvät tavoitteet ovat nyt omissa käsissäni, ja jos koen olevani valmis ottamaan askeleen eteenpäin pidemmän loman muodossa, on hän kanssani samaa mieltä. Hän kokee, että alan olla jo sillä tasolla edellisten lomien perusteella, että peruspohja ruokailuissani todella on kohdillaan, mutta tarvitsen vielä hievenen rohkeutta, jotta olen valmis kotiutumaan lopullisesti. Nyt on aika alkaa pohjustaa kotiutumista koettelemalla rajojani. Lääkäri halusi myös korostaa, että aina on mahdollista palata takaisin osastolle kesken loman, mikäli siltä tuntuu.

Lähden siis huomenna lomalle lounaan jälkeen ja palaan takaisin vasta sunnuntai-iltana. Poikaystäväni on tämän viikon yövuoroissa, joten haastetta ruokailuiden järjestämiseen kyllä löytyy. Mutta olen valmis ottamaan haasteen vastaan, sillä tulevaisuudessakin minun tulee pärjätä yksin. En voi koko loppu elämääni tukeutua läheisiini ruokailuissani, vaan minun tulee pärjätä omillani. Kaikki tämä on siis mitä loistavinta harjoitusta lopullista kotiutusta ajatellen. Joten nyt vaan katse huomiseen ja ajatukset mukaviin lomasuunnitelmiin - niitä nimittäin on jo tiedossa yllin kyllin! :)

<3:Laura

11 kommenttia:

  1. Wau, oon tosi ilonen sun puolesta! Sulla on kaikki eväät onnistua, nyt vaan pysyt vahvana ja otat ton saman asenteen kotiin mukaan niin kaikki menee hyvin! Oon huomenna menossa itse Hyvinkäälle vanhempieni luo ainakin pariksi päiväksi, jos haluaisit niin olisi todella hauska tavata sut vaikka kahvikupin ääressä?:) Älä nyt kauhistu, tuli vaan tällänen idea, musta on niin mukava tutustua uusiin ihmisiin:)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. En kauhistunut yhtään, päin vastoin! Olisiko sinulla mahdollisuuksia tulla Riihimäellä käväisemään? :) Minulla on kampaaja torstaina klo 11, joten miten olisi treffit sen jälkeen vaikkapa yhden aikoihin, kuulostaisiko ihan mahdottomalta? :)

      Poista
    2. Laitas mulle vaikka s-postia osoitteeseen lauran_oma2@hotmail.fi :)

      Poista
    3. Vaihdoin just nimimerkkiä, älä ihmettele!:) juu toi torstai kävis mulle oikein hyvin:) mitenkäs laitanko mä vaikka sulle sähköpostilla mun nimen ja puhelinnumeron tms?

      Poista
    4. Meni viestit hieman ristiin:D Laita juu tuohon osoitteeseen vaikkapa juuri nimesi ja puhelinnumerosi, niin laitan sinulle sitten viestiä:)

      Poista
  2. Oon jonkun aikaa lukenut sinun blogia, ja tykkään ihan hirveästi sinun tavasta kirjoittaa... Stemppiä tosi tosi paljon kotilomalle <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kauniista sanoistasi ja mukavaa, että olet löytänyt tiesi blogiini - liity ihmeessä jäseneksikin jos vaan haluat:) Toivottavasti viihdyt jatkossakin blogini parissa! Kiitos paljon tsempeistä<3

      Poista
  3. Paljon tsemppiä lomalle! Munkin piti kommentoida ettet murehtisi liikaa sitä painoa mutta muut ehtivät ensin, hieno juttu. ^^ Se on niin paljon tärkeämpää mitä siellä pääkopassa tapahtuu, paino kirii sitä myötä myös aikanaan :) Mä oon kokenut ite nyt pieniä onnistumisen kokemuksia kun oon saanu nostettua kaloreita ylöspäin, vihdoinkin! \o/ Ja tätä myötä muistin taas yhden asian minkä meinaan aina unohtaa kun oon menny liian vähillä kaloreilla pitkään. Kun sitten yrittää nostaa kaloreita, niin se syötävä ruokamäärä voi tuntua mahdottoman suurelta ja siltä ettei sitä mitenkään voi saada syötyä päivässä niin paljoa, ellei "huijaa" mässyillä ja iskee epätoivo. Mulla se tuntuu menevän niin että sitä tajuamattaan vain suosii edelleenkin kevyempiä vaihtoehtoja ja valitsee automaattisesti sen kevyt-version ja syö edelleen ruokia jotka ovat "turvallisia", mutta vain enemmän. Toisinaan sitä "repäisee", mutta sitten palaa taas turva-alueelle. Kun olin taas aikani tuskaillut niin aloin miettimään esim. mun vakiokanasalaattiani että miten tätä saisi muokattua. Se on aika hengetön viritys ollut, ravintoaineita, mutta ei juuri lainkaan makua. Kävin läpi ruoka-aineita joista tykkään ja kaupasta tarttui mukaan pieni pala AITOA cheddaria ja Apetinan feta-snackseja öljyssä. Sain kalorit 1700kcal melko vaivatta ja koin ahaa-ilmiön, sitä turva-aluetta pitää ravistella ja sinne sekaan lisätä runsankalorisempia vaihtoehtoja, "ujuttaa" niitä sinne. :) Valinnat voi olla alkuun myös pieniä, esim. kevytjuusto --->normaalirasvainen, sorbetti---->kermajäätelö jne. mutta ajanmyötä ruokavalion saa muokattua mieleisekseen ilman että tuntuu että elämä on vain syömistä ja erityisesti väkisin syömistä. Motivaatio myös nousee kun miettii ruoka-aineita joista oikeasti tykkää mutta on vain unohtanut sen! Siitä tulee hyvinkin palkitsevaa ja hauskaa touhua kun alkaa miettimään ruoassa taas makua, mistä saa makua, mikä lisää makua jne. Se vaatii hieman sellaista "hullu tiedemies" meininkiä, että lisää erilaisia aineksia ja katsoo että mitä siitä combosta muodostuu :) Mä pääsin nyt taas eteenpäin tässä touhussa ja kalorit on tulleet täyteen melkein treenipäivinäkin mutta en joudu mussuttamaan itteäni ähkyyn, jes! En tiedä oliko tästä löpinästä mitään hyötyä, jäin vähän jumiin tähän omaan hehkutteluun :D Kuitenkin, tsemppiä Laura ja vietä kiva loma! ^^

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Heippa! Kiitos ihanan kannustavasta kommentista! Nämä ovat juuri niitä asioita, joita olen päässäni kovasti pyöritellyt. Olen itsekin aikonut kaivaa esiin taa sen puolen itsestäni, että valitsen sitä mistä pidän, enkä sitä mikä on kaikkein kevyintä. Nyt kun lähden lomalle, aion todellakin ottaa ison harppauksen eteenpäin ja käyttää juuri tuota sinun kuvailemaasi tapaa valikoida ostoksia: luoda siitä hauskaa touhua, kun kerrankin voi valita sitä mitä mieli tekee. Aion ottaa tulevalla kauppareissulla askeleen eteenpäin - valtavan sellaisen minulle - ja ostaa niitä tavallisia jogurtteja! Ja haastan todellakin itseni syömään ne ateriasuunnitelmaani kuuluvat pähkinät, vaikka kuinka väkisin! Ja kuten juuri uusimmassa postauksessani totesin, miksi siitä tehdä suoritus, kun siitä voi luoda itselleen nautinnon? :)

      Ja kaikkein hienointa kommentissasi oli se, että sinä olet pystynyt haastamaan itsesi ja voittamaan pelkojasi! Saat olla ylpeä itsestäsi! Tässäkin varmasti pätee se, että harjoitus tekee menstarin! Kun toistaa itselleen vaikeita asioita tarpeeksi, tulee ne tavaksi ja luonnolliseksi osaksi omaa ruokailua:)

      Kiitos tsempeistä ja samaa toivottelen myös sinulle! :) Aion nauttia lomasta, mutta samalla hoitaa sen myös kunnialla läpi! :)

      Poista
  4. Ihanaa että lääkäri suostui tähän!! :) Jee!

    ps. oon tässä todennu, että kommentoin heikosti näihin positiivisiin postauksiin. Mun erikoisalaa on potkia ihmisiä perseelle, että ne pääsee takaisin jaloilleen :D

    Oon silti aina todella onnellinen sun puolesta, kun sulla menee hyvin. Vaikka en aina sanokkaan sitä...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niin oli:) Et kuule tiedäkkään, miten paljon apua sinun "potkuistasi" on minulle ollut! Jälleen kerran ne saivat minut ajattelemaan oikealla tavalla ja loma onkin alkanut todella lupaavasti! :) Joten tiedän kyllä sinun olevan onnellinen puolestani jo sillä, että huolehdit ja annat hyviä neuvoja, joten kiitos:)

      Poista

Otan ilolla vastaan teiltä kommentteja: niiden avulla voimme vaihtaa ajatuksia sekä antaa vertaistukea toisillemme :)