tiistai 24. huhtikuuta 2012

Merkittävä ratkaisu

Tällä hetkellä tunnelmat ovat todella hyvät ja odottavaiset. Odottavaiset sen suhteen, että vihdoin minulla on mahdollisuus päästä kunnolla harjoittelemaan kotona pärjäämistä ja siirtämään kaikki hyvä, jota kuluneiden kuukausien aikana olen osastolla saavuttanut kotiin. Edessä on kokonainen viikon kotiloma, jota seuraa kotiutus, mikäli kaikki on sujunut loman aikana hyvin. Kyllä, kotiutus. Vaikka minulla onkin vielä hieman matkaa tavoitepainooni koen, että olen valmis ottamaan ratkaisevan askeleen eteenpäin. Viime kotiloma osoitti ennen kaikkea minulle itselleni sen, kuinka valtavasti terveempään suuntaan ajatteluni on muuttunut, ja kuinka anorektiset ajattelumallit ovat vähitellen hiipumassa pois. Koen, että olen vihdoin valmis uhmaamaan sairautta niin kovasti, että minusta olisi pärjäämään kotona ja hoitamaan viimeisten kilojen hankkiminen kotona oman vahvemman psyykkeeni,  läheisteni sekä avohoidon turvin. Sairaustaustallani voisi kuvitella, ettei tästä mitään hyvää seuraa, mutta minulla itselläni on luottavainen olo. Pystyn jo lähes ahdistumatta hoitamaan kotona perus ruokailut, joten uskon minusta olemaan ottamaan vielä yhden ison askeleen eteenpäin ja kohtaamaan ahdistuksen tunteet, joita painonnostaminen kotona minussa varmasti tulee aiheuttamaan. Kun joulukuussa kotiuduin osastolta, pystyin hieman painoani nostamaan jo tuolloin kotona, vaikka mieleni oli kovin raakile nykyiseen verrattuna. Tuolloin minut valtasi epätoivo ja ahdistus, mutta nyt uskon olevani paljon vahvemmalla pohjalla, sillä ensi kertaa motivaatio parantua on todella tullut minulta itseltäni.

this is not newKuten jo sunnuntaina kirjoitin, koen osastolla olon hyvin turhauttavana. Koen, että olen saavuttanut osastolla psyykkeeni kannalta nyt sen, mitä saavutettavissa on, enkä hyödy osastolla olosta juuri enää lainkaan. Ainoa hyöty osastohoidosta olisi kulutuksen rajallisuus, jolloin viimeisten kilojen hankkiminen olisi helpompaa, mutta muuten en koe siellä oloa enää tarpeelliseksi. Ruokailuni kykenen osastolla hoitamaan ilman valvontaa, enkä koe minkäänlaista tarvetta keskustella hoitajien kanssa. Kaikki ahdistuneisuus ja masentuneisuus on poissa ja tilalle olen saanut hyvän mielialan, positiivisen ajattelutavan sekä sankan joukon tulevaisuuden suunnitelmia, joita haluan tavoitella. Minulla on tällä hetkellä niin hyvä olla, etten jaksa uskoa epäonnistuvani. Minulla on luottavainen ja valoisa olo tulevaisuuden suhteen, minkä uskon kantavan pitkälle. Helppoa tämä ei missään nimessä tule olemaan, mutta uskon pärjääväni pitkälle jo sillä, että motivaationi on huipussaan, ja että tunnen sairauteni niin hyvin, että en anna sen enää huijata minua. Olen tällä hetkellä hyvin tietoinen asioista, joita minun tulee vielä ruokailuissani parantaa, minkä koen olevan tärkein asia kotona pärjäämisen kannalta. Kun viime lomalle lähtiessäni iskin heikkojen kohtieni kimppuun, onnistui se lopulta yllättänkin helposti ja vaivattomasti. Nyt kaivan vaan esiin vielä ne viimeisekin kompastuskiveni, enkä anna anorektisen puolen minussa enää kompastua niihin.

Minulla on nyt reilu kuukausi aikaan töiden alkuun ja aion pyhittää tämän ajan itseni kuntoon saamiselle. Vaikka jossain vaiheessa haaveilin töiden aloittamisesta keikkailun merkeissä jo toukokuun puolella tiedän, että jos aion saada painoni nousemaan kotioloissa vielä ne viimeisetkin kilot, on kaiken ylimääräisen kulutuksen poistaminen arjestani tärkeää. Haluan säilyttää päivissäni päivittäiset ulkoilut sekä viikon lihaskuntoharjoituksen fysioterapeutin kanssa, mutta muuten aion pyrkiä pitämään kulutuksen minimissään. Tämä on ruokailujen onnistumisen ohella luonnollisesti avainasemassa painoni pysymisen ja vähitellen nostamisen kannalta. Tavoitteenani on ensin vakiinnuttaa paino ja alkaa vähitellen sitä nostamaan. Tiedän jo tämän käyvän pelkästään työstä, joten on parasta ottaa tämä kotiin paluu rauhallisesti. Tiedän arjesta selviytymisen, ruokailujen onnistumisen ja painon nostamisen olevan nyt ensisijainen työni. Jos syöminen ja painon nostaminen osastollakin käy jo työstä, on se sitä kotona varmasti vielä paljon enemmän. Nyt olen kotona onnistunut hyvin vastaamaan nälkäviesteihini, mutta painon nostamisen suhteen tämä ei enää riitäkään. Minun tulee saada energiaa yli kulutukseni, mikä tarkoittaa rajojen rikkomista ja vaikeiden tunteiden hyväksymistä. Tähän mennessä ruokailut kotona ovat onnistuneet hyvin siksi, että olen voinut perustella suömistä itselleni nälällä. Mutta enää se ei riitä, vaan minun tulee uskaltaa syödä itseni kunnolla täyteen ja vielä ylimääräistäkin kaiken muun lisäksi. Mutta olen valmis ottamaan haasteen vastaan ja näyttämään itselleni sekä läheisilleni, että minusta on tähän. Ja miksen voisi ottaa tätä ainoastaan positiivisena asiana? Nyt minulla on lupa syödä nälkääni, mielitekoihini ja vielä sen ylitsekin! Vihdoinkin minulla on lupa syödä, jonka pystyn jo itsellenikin antamaan, joten miksen käyttäisi tätä hyväkseni ja nauttisi hyvästä ruoasta, uusien tuotteiden kokeilusta ja viimeistenkin kiellettyjen ruokien hävittämisestä ajattelumaailmastani? :)

Löytyykö teidän lukijoiden joukosta ketään, joka olisi onnistunut nostamaan painoaan myös kotioloissa? Olisin enemmän kuin kiitollinen kokemuksen myötä syntyneistä ajatuksistanne asiaan liittyen ja mahdollisista neuvoista:)

<3:Laura

19 kommenttia:

  1. No löytyy! :D Sairaalassa -2 kg kotona +12 kg.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sinä olitkin ainoa, jonka tiesin tähän pystyneen kotona ja se onkin todella upea suoritus! :)

      Poista
    2. Meillä oli kyllä hoitokin tota luokkaa, että paino vaan laskee sairaalassa :/ Että varmasti oli fiksumpaa hermostua ja painua kotiin lihomaan :D

      Poista
    3. Onneksi sulla asia toimi noin ja hermostuminen kimmokkeena painon nostamiselle! Pääasia, että lopputulos on oikea:D

      Poista
  2. Minä nostin kotona painoa, tosin kävi hitaammin kuin osastolla.

    Joulukuussa mä katkasin kaikki hoitoni,terapiani. mä olin päättyny et nyt tää homma( siis laihdutus, ruoan kanssa pelleilly ) saa loppuu tähän. en jaksanu enää tämmöst rumpaa, et joka viikko oli lääkäri,verikokeet, punnitukset sairaalassa oloa,uhkauksia, tiputuksia ym.

    se oli mun elämän paras mutta vaikein päätös. Paino noussu nyt noin 15 kg. Oon normaalipainoinen ja onnellinen. elämä on ihanaa kun on terve.

    *sanna.h

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kuulostaa aivan mahtavalta! Et tiedäkään kuinka paljon tämä jo itsessään loi minulle uskoa siihen, että tästä sairaudesta oikeasti voi taistella itsensä ulos! :) Ihanaa kuulla, että voi rehellisesti sanoa olevansa normaalipainoisena terve, onnellinen, ja että elämä on ihanaa:)

      Poista
  3. Mullakin on nyt ensimmäistä kertaa koko monen vuoden sairastelun jälkeen alkanut paino nousta kotona. Jotenkin se Helsingin hoito ei vain kantanut, mutta nyt kun olin osastolla Keski-Suomessa, niin sain erilailla kerättyä motivaatiota, jonka voimin olen jaksanut taistella myös kotona. Kotona onnistunut painon nostaminen ruokkii onnistumisen kokemuksia vielä enemmän kuin osastolla ollessa. :)

    Nell

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Aivan ihanaa kuulla, että sinäkin olet löytänyt sen motivaation siemenen sisältäsi! Ja veilä parempi, jos painon nouseminen on ruokkinut onnistumisen kokemuksia, sillä se kantaa varmasti pitkälle:)

      Poista
  4. Wautsiwau! Tosi iso ja hieno päätös! Ja koskaan ei enää ikinä takaisin!!! <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Nyt on kieltämättä ihan hyvät fiilikset:) Ja ei todellakaan enää koskaan takaisin! <3

      Poista
  5. Hei!

    Olen lukenut tekstejäsi pitkään ja täytyy sanoa, että olet mennyt hurjasti eteenpäin.

    Haluan kuitenkin muistuttaa, että mietit tarkkaan vielä tuota, että saatko varmasti nousemaan painosi kotoa. Vai olisiko vielä parempi antaa kodin lämmön ja poikaystävän odottaa?

    En sano tätä millään pahalla, mutta itselläni on siitä kokemusta. Osaston karut seinät ja tarkka kuri ei aina tunnu mukavalta. Kuten itsekin olet sanonut, teet itse omat päätöksesi ja olisit jo aikapäiviä sitten voinut lähteä kotiin. Se, miksi minua mietityttää kotiutumisesi on se, että painosi on aina hiukan laskenut ollessasi kotilomilla.

    Mutta kuten sanottu, olet aikuinen ihminen ja teet itse päätöksesi. Enkä siis missään nimessä ole mitään ajatuksiasi vastaan. Tämmöinen minulle nyt vain tuli mieleen. En kuitenkaan hetkeäkään epäröi, ettetkö pärjäisi. Olet vahva ihminen ja se, että olet uskaltanut lähteä tähän taisteluun vaatii jo paljon. Minä todellakin toivon, että uskallat nostaa vielä ne viimeiset kilot. Niiden myötä tulet vielä vahvemmaksi, rohkeammaksi ja onnellisemmaksi.

    Kaikkea hyvää! <3

    - Minttu

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Heippa! Mukavaa kun kommentoit ja kerroit lukeneesi tekstejäni jo pitkään:) Pitäisi varmasti itsekin palata teksteissä joskus taaksepäin ja katsella millaisia ajatuksia minulla aiemmin oikein on ollut ja miltä ne nyt itsestä tuntuvat, varmasti huomaisin eron itsekin!

      Ihanaa, kun kirjoitit huolestasi ja kerroit, mitä ajatuksia suunnitelmani sinussa herättivät. Olet oikeassa siinä, että aiemmat kotilomat eivät kerro painon kannalta hyvää kotona tapahtuvan painon nostamisen suhteen. Haluan kuitenkin kokeilla siipiäni ja vahvasti uskoa pärjäämiseeni. Nyt olenkin päättänyt punnita itseni kerran keskellä lomaa, jotta osaan tehdä korjauksia ajoissa, jos niihin on tarvetta. Mutta uskon tämän viikon kertovan paljon ja loman jälkeen taas nähdään, missä mennään! Mietin ja puntaroin tilannetta sitten vielä uudemman kerran:)

      Mutta kiitos tosiaan ajatuksia herättävästä ja huolehtivasta kommentistasi, se merkitsi minulle paljon<3

      Poista
  6. Täällä kotonahan sitä painoa yritetään nostaa, kun ei siihen oikein apua ole annettu. Tänään kuitenkin valitin yhdelle lääkärille niin kauan, kunnes hän laittoi lähetteen nuorisopoliknikalle ja viestinä siihen, että pitäisi auttaa.

    Olen varma, että sä selviydyt. Toki muista, että kotona sä kulutatkin niin paljon enemmän, että sun pitää syödä paljon enemmän kuin osastolla. Nyt vain muistat syödä vähintään sen verran kuin ateriasuunnitelmassa on ruokaa. Ja kaikista paras, jos söisit vähän ylikin!

    Mun mielestä tuo on juuri hyvä, sulla on nyt jonkin aikaa tutustella kotona olemiseen ja painon pitämiseen, eikä ole kauhea kiirus töihin. Nyt saat keskittyä siihen painon nostamiseen kivemmassa paikassa, omassa kodissa eikä osastolla.

    Tsemppiä kotilomaan ja muista, vaikka tulisikin takapakkia painon suhteen, se kertoo vain sen, että syödä saa ihan kunnolla että paino edes pysyy! :)

    Hali <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hienoa, että jaksoit taistella asian puolesta ja saat nyt apua, ainakin toivotaan kovasti niin<3 Täytyy joo muistaa, että oikeastaan tuo ateriasuunnitelmankaan annoskoot eivät täällä arjessa riitä ja olenkin huomannut, että varsinkin pääruoan annosteluohjeet tuntuvat aika pieniltä määriltä! Mutta onneksi olen uskaltanut ottaa enemmänkin, jos keho on minulle sillä tavlla viestinyt:)

      Poista
  7. Hej!
    Tässäpä vähän omia kokemuksia painonostamisesta kotona.
    Itse en nimittäin ikinä joutunut niin huonoon kuntoon että minut olisin joutunut sairaalahoitoon. Sairauteni pahimmassa vaiheessa minulle tosin annettiin kaksi viikkoa aikaa osoittaa että saisin painon laskun pysähtymään kotioloissa ja sen jälkeen nostettua sitä. Osastolle joutuminen tuntui minulle täydelliseltä eritykseltä muusta maailmasta. Ajattelin että olisi tärkeämpää nähdä muiden elävän iloista ja rentoa arkea, joka pitäisi paranemiskipinää ja toivoa paremmasta huomisesta yllä. Tämän takia tein kaikkeni että sain painon laskemisen loppumaan kotona. Kävin säännöllisesti punnituksissa ja sain kuin sainkin painon laskun pysähtymään ja lopulta nousemaan. Tämä tapahtui tosin huomattavasti hitaammin, kuin osastolla olisi tapahtunut ja edelleenkin painoa saisi vielä muutaman kilon verran tulla lisää.

    Tärkeimpinä asioina itselleni painon noustamisen onnistumisessa olivat varmastikkin hellyys ja rakkaus itseään kohtaan. Täytyy antaa itselleen lupa epäonnistua, mutta pitää kokoajan tavoite kirkkaana mielessä:) Myös turvalliselta tuntuva tilanne voi auttaa onnistumisessa. Itselläni jouluna aika auttoi ihmeesti painon nostamisessa;)

    Paljon,paljon voimia paranemiseen!<3 Matkalle mahtuu varmasti hyvin kurjiakin hetkiä, mutta muista silloin että ahdistus ja kurjat tunteet,jotka syntyvät rajoja rikkoessa, vievät hyvään lopputulokseen! Uskon että pääset pitkälle positiivisella ja sinnikkäällä asenteellasi:)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos aivan valtavasti siitä, että kirjoitit tarinasi minulle! Merkitsee minulle paljon<3 Toisten esimerkit luovat uskoa siihen, että muutoksia on mahdollista saada aikaa kotonakin, vaikkei se varmasti helppoa ole. Mutta teidän lukijoiden sinnikkäät esimerkit lisäävät kyllä minussakin valtavasti tsemppihenkeä! Varmasti eteen tulee vaikeitakin hetkiä, mutta ehkä juuri nuo kuvailemasi asiat auttavat minut niistä yli:) Toivottavasti sinä voit hyvin<3

      Poista
  8. Ihana kuulla että sanoistani oli apua!<3Halutessasi voit lukea lisää matkastani ja tämän hetken kuulumisistani blogissani www.matkallavapauteen.blogspot.com :)Mieleeni tuli myös yksi kysymys ja ajattelin rohkaistua kysymään, kun vähän aikaa sitten kannustit niitä tänne laittamaan:D Millaista tukea saat paranemiseesi ja arkeesi nyt kun olet kotiutumassa? Käytykö jatkossa jossakin terapiassa/psykiatrilla ja/tai teetkö tulevassa työssä lyhennettyä työpäivää?:)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oli apua, kiitos<3 Käyn lukemassa toki,heti kun vain ennätän! :)Kiva kun rohkaistuit kysymään, ajattelinkin kirjoitella ensi viikolla kotiutumisen jälkeen aiheesta enemmän:)

      Poista
  9. Ihanaa, jään innolla odottamaan!:)

    VastaaPoista

Otan ilolla vastaan teiltä kommentteja: niiden avulla voimme vaihtaa ajatuksia sekä antaa vertaistukea toisillemme :)