sunnuntai 25. maaliskuuta 2012

Ystäväkirja

Aiemmin kertoilinkin jo teille hieman itsestäni, lapsuudestani ja nuoruudestani, ajasta jolloin olin vielä terve postauksessa Oi lapsuus, oi nuoruus. Eräs lukija toivoi minusta tiedon murusia ihmisenä anoreksian takana lapsuuden aikaisen ystäväkirjan tyyliin, ja lupailinkin niitä jo aiemmin, joten tässäpä niitä vihdoin tulee! Moni asia on voinut ilmetä jo tekstieni kautta aiemminkin, mutta ehkäpä joukossa on myös jotain uuutta:)

Nimeni on Laura Emilia.


Iältäni olen sitä ikinuoruuden rajapyykkiä eli 25 vuoden ikää lähestyvä neitonen, tällä hetkellä kuitenkin siis vielä 24. Heinäkuun tyttöjä olen, eli horoskoopiltani olen rapu. Vaikka papereiden mukaan ikää onkin 24, ulkonäöltäni menisin kuitenkin selvästi alaikäisen puolesta, näin ne ihmiset sanovat. Kerran eräs nainen pysäytti minut kadulla ja kysyi olenko 14? Toivon kuitenkin, että arvelut iästäni perustuvat ulkonäkööni eivätkä käytökseeni:)

Perheeseeni kuuluu poikaystäväni Jarno sekä kesäkuussa kaksi vuotta täyttävä söpöläiseni perhoskoira Julius. Ja kuten aiemmista postauksista onkin selvinnyt lapsuuden perheeseeni kuuluvat isosisko Maiju ja pikkuveli Miikka sekä äiti ja isä. Siskoni asustelee Tampereella kihlattunsa kanssa ja Veljeni Riihimäellä yhdessä kihlattunsa ja heidän pikkuisen Ida-tyttösen kanssa. 


Ammatiltani olen sairaanhoitaja. Haaveenani olisi palata mahdollisimman pian takaisin työelämään. Toivon kovasti, että pääsisin aluksi jollekin somaattiselle osastolle harjoittelemaan sairaanhoitajan perustaitoja. Kun olen saanut itseni kuntoon, unelmoin työstä psykiatrisella puolella. Koen että minulla on oman sairastumiseni ja omien kokemusteni kautta paljon annettavana mitä esimerkiksi syömishäiriöisten hoitoon tulee. Haluaisin kouluttautua jatkossa vielä psykoterapeutiksi ja sitä kautta päästä auttamaan syömishäiriötä sairastavia.

Lempiruokani on yhäkin pitsa, vaikka sitä en kunnolla ole voinutkaan usempaan vuoteen syödä. Haaveillut sen syömisestä kuitenkin olen sitäkin useammin. Sairastumiseni myötä olen oppinut melkein kaikkiruokaiseksi, sillä osastolla ollessani minun on täytynyt syödä ruoka, oli tarjolla mitä tahansa. Olen oppinut pitämään entistä enemmän tavallisesta kotiruoasta ja ravintoloissakin on tullut nykyään koluttua muitakin vaihtoehtoja läpi kuin ainoastaan pitsapuolta:D Uusiksi suosikeiksini ovat ehdottomasti nousseet kaalikääryleet puolukoiden kera sekä erilaiset kasvisruoat, nam! Lempiherkkuihini lukeutuvat taas täytelakut sekä popcornit:)

Lempijuomiani ovat ehdottomasti glögi ja maito. Olen aina ollut kova juomaan maitoa ja maitoa kului aikoinaan helposti litrakin päivässä. Kaadoin itselleni maitoa aina puolen litran mittaan, sillä eihän minulle tavallisen kokoinen lasi riittänyt. Lempiyhdistelmäni olivat kuuma pulla ja maito sekä popparit ja maito:) Nyt maidon juominen on minulle vielä vaikeaa, mutta tavoitteena olisi palauttaa vanhat tapani takaisin! Glögiä on taas kulunut jouluisin aina valtavissa määrin ja tänä jouluna pääsin minäkin taas glögiä nauttimaan, kun Valiolta oli tullut uusi sokeroimaton glögi. Ehkä ensi jouluna minäkin palaan taas sen tavallisen glögin pariin:)

Suosikki tv-sarjani on Gossip Girl. Koukutuin sarjaan ensijaksosta lähtien. Seuraammekin sarjaa tiiviisti yhdessä poikaystäväni kanssa. Siinä minua kiehtovat kiinnostavat henkilöhahmot sekä New Yourkin muotimaailma. Uudeksi suosikiksemme on noussut myös musikaalimaailmaan sijoittuva Smash, jota Suomen kanavilla ei vielä ole esitetty. Olen myös aina tykännyt kaikenlaisista rikossarjoista, joista CSI:t ja Bones ovat ehdottomat suosikit. Olenkin monesti sanonut, että jos voisin olla ammatiltani mikä tahansa, olisin mieluiten rikospaikkatutkija:D Myös Liviltä tulevat kodinosto-, ruoanlaitto- sekä hääsarjat ovat mitä parhainta tylsän päivän viihdettä! Lisäksi tv:stä tulee luonnollisesti vieläkin seurattua ureheilua niin tiiviisti, kuin mahdollista vaan on:)

Lempileffani on iki-ihana Titanic. Titanic tulee katsoa ainakin kerran vuodessa, mutta esimerkiksi viime vuonna taisin sen katsoa ainakin kolmisen kertaa:) Suomalaisista elokuvista aivan ykkönen on Tyttö sinä olet tähti, jota tulee katsottua aina tietyin väliajoin. Rakastan myös kaikkia elokuvia, joissa pääosana on tanssi. Niissä ihailen näytteilijöiden tanssin taitoa sekä terveitä urheilullisia vartaloita. Niissä vievät mukanaan tanssin ja musiikin luoma yhteinen lumoava vaikutus.

Lepikirjojani ovat Anni Polvan Tiina-kirjat. Ne ovat olleet minulle lapsuudesta asti rakkaita, ja vaikka ikää onkin jo reippaasti yli kirjasarjan kohderyhmän, jaksan palata niihin kirjoihin yhä uudelleen ja uudelleen. Lapsuudesta minulle ovat aina yhtä mieluisia kirjoja myös Onneli ja Anneli -kirjat, joiden lumo vie vieläkin mukanaan. Viime aikoina olen lukenut lähinnä romanttista hömppää, mikä on ihanaa vastapainoa oikealle elämälle. Nora Robertsin kirjat vievät aina mukanaan, sillä tiedän jo valmiiksi niiden päättyvät hyvin. Suuria suosikkejani ovat myös Agatha Christien kirjat, jotka olenkin kaikki kotikaupunkimme kirjaston hyllyiltä löytyvät lukeneet. Olen lukenut aina ja monipuolisesti, mutta tällä hetkellä vallallaan on tällainen kevyemmän kirjallisuuden kausi:)

Musiikkimakuni on laajentunut hyvin monipuoliseksi. Pitkään suosin perus poppia soittavia radiokanavia, mutta nyt olen laajentanut musiikkimakuani jopa iskelmän puolelle. Huomaan aina vaan autossakin yhä useammin ja useammin valitsevani leppoisan Iskelmä-kanavan esimerkiksi Nrj:n sijaan. Yhä suosikkeihini kuuluvat kuitenkin suuresti myös rap-musiikki ja suomi hip hop. Hevi ja raskas rock -musiikki taas ovat jotain, mitä minun korvani eivät suoustu sietämään.

Lempivärejäni ovat pinkki, musta ja valkoinen. Pitkään olin sitä mieltä, että lila on lempivärini, mutta myöhemmin olen todennut, etten esimerkiksi ole ikinä omistanut yhden yhtä lilaa vaatetta, lukuunottamatta yhtä paitaa ala-asteella, josta en edes pitänyt. Poikaystäväni pilkkaakin minua jatkuvasti siitä, kun kaikesta pitää löytyä pinkkiä. Mutta pinkki piristää:)

Vaatemakuni on hyvin monipuolinen. Edelleenkin voin sanoa kuuluvani hyvin pitkältä valtavirran joukkooon mitä pukeutumiseeni tulee. Vaatteeni hankin ihan yleisistä vaateliikkeistä, suosikkeina esimerkiksi Vilan vaatteet. Monipuolisuus tulee ilmi siinä, että tykkään pukeutua välillä naisellisesti, välillä taas tyttömäisesti ja välillä taas urheilullisesti. Rahaa kuluu kyllä vaatteisiin yllin kyllin ja nyt painon normalisoitumisen myötä pistän vaatekaappiani varmasti uusiksi;) Merkkivaatteissa haluaisin panostaa eniten urheiluvaatteisiin ja rakastankin yli kaiken Puman ja Peak Performancen vaatteita! Laukkujakin on kertynyt vuosien varrella, mutta nyt olen päättänyt panostaa jatkossa laadukkaisiin laukkuihin. Viime kesänä toteutin ensimmäisen kerran pitkään haaveilemani merkkilaukun oston, kun sain puoliksi synttärilahjaksi ja puoliksi itse maksenttuna Lonchampin Roseau-laukun. Seuraava haavelaukkuni tosin maksaa useita satasia enemmän, joten se taitaa jäädä vielä aika pitkäaikaiseksi unelmaksi:D Laukkujen ja vaatteiden lisäksi rahaa kyllä kuluisi myös kenkiin yllin kyllin, jos sitä vaan olisi! Rakastan korkkareita, mutta myös tennarityyli on paljon minua. Minulle ei ole mikään ongelma liikkua urheilukamppeissa ilman meikkiä julkisilla paikoilla, mutta tykkään myös laittautumisesta. Vaikka käytänkin meikkiä, rajoittuu meikkailuni aina samoihin tuotteisiin: ripsariin, meikkivoiteeseen, poskipunaan ja kulmakynään. Meikkini on sama oli kyse sitten kauppaan menosta tai viihteelle lähdöstä, niin onneton olen meikkaamisen suhteen:D

Harrastuksiini kuuluu tällä hetkellä lukeminen, ristikoiden teko, käsityöt sekä pianon soitto. Kaikki harrastukset kuuluvat elämääni kausittain, milloin olen koukussa neulomiseen, milloin taas ristikoiden tekoon. Kun hurahdan johonkin, niin se on menoa sitten se. Olen kova addiktoitumaan, jonka vaarana on se, että harrastuksesta tulee minulle suorittamista. Siksi olisikin hyvä, että voisin tasapainoilla kaikkien välillä yhtä aikaa. Nyt luonnollisesti yhdeksi rakkaimmista harrastuksista on muodostunut tämä kirjoittaminen, josta todella nautin. Mutta toivon, että jo ihan hetken päästä voin jälleen sanoa harrastavani myös liikuntaa, sillä olen jälleen löytämässä liikunnan riemun, eikä mene kuin hetki, jonka jälkeen voin alkaa nauttia liikunnan iloista vapaammin. Sitten otan varmasti harrastuslistalleni joko jonkun tanssillisen harrastuksen tai joogan:)

Parhaita ystäviä minulla on kuusi, Hanna, Sofia, Kerttu, Tiina ja Nooria kaksin kappalein:) Meidän seitsemän tytön porukka lyöttäytyi yhteen lukioaikoina, josta lähtien olemme pitäneet yhtä. Heidän lisäkseen olen saanut viime vuosien aikana itselleni upeita ja ihania ystäviä, joihin olen tutustunut sairauteni kautta. Sairaus on saattanut minut yhteen useammankin tytön kanssa, joidenka kanssa meistä on tullut läheisiä. Siitä olen tälle sairaudelle kiitollinen.

Luonteeltani olen muuttunut päivä päivältä yhä rohkeammaksi. Lapsuuden ujous iskee vieläkin usein esiin, mutta pystyn naamioimaan sen jo ulkoiseksi itsevarmuudeksi. Olen yhä luonteeltani rauhallinen, vaikkakin sairastuminen on tuonut minussa esiin aivan outoja luonteenpiirteitä, joita en lainkaan koe omakseni, kuten räjähdysalttiin luonteenpiirteen. Sen alla kuitenkin koen olevani vieläkin se sama rauhallinen, kiltti ja empaattinen neitonen, joka aina olen ollut. Olen ollut myöskin aina hyvin herkkä ja epävarma. Itku on minulla ollut aina herkässä ja itseluottamus hyvinkin hakusessa. Vallitseva piirre minussa on myöskin valtava kyky stressata kaikkia asioita ja muodostaa pienistäkin asioista itselleni valtaisia ongelmia. Tämän myötä olen myöskin kova jännittämään, mikä ei ole hyvä yhdistelmä stressin kanssa. Silloin rauhallinen luonteenpiirteeni järkkyy. Minussa on myöskin perfektionistin ja kontrollifriikin vikaa, joista kumpaisestakin yritän oppia eroon. Haluaisin oppia suhtautumaan asioihin rennommin ja oppia ottamaan asiat vastaan sellaisena kuin ne tulevat. Koen muuttuneeni vuosien myötä aina vaan sosiaalisemmaksi. Nautin ihmisten seurasta ja siitä, että minulla on ihmisiä ympärilläni. Olen kuitenkin aina tarvinnut myös paljon omaa tilaa, joten nautin myös yksinolosta. Tarvitsen sen oman rauhan ja oman tilan. Joskus on vaan ihanaa olla yksin ja rauhassa.

Tulevaisuudeltani toivon normaalia arkea ja arkisen ihania asioita. Toivon, että selätettyäni anoreksian voin palata takaisin normaalin arjen pariin. Haluan päästä kiinni taas takaisin työelämään ja kehittämään itseäni sillä saralla. Haaveilen oman kodin ostamisesta yhdessä poikaystäväni kanssa sekä myöhemmin perheen perustamisesta. Toivon koko sydämestäni, etten ole sairaudellani tuhonnut mahdollisuuksiani tulla äidiksi, vaan että voisin todella saada vielä omia lapsia. 

<3:Laura

P.s. Olisi mukavaa saada tietää teistäkin jotain pientä:) Olen hyvinkin utelias sen suhteen, millaisia lukijoita ruudun toisella puolella on! 

34 kommenttia:

  1. Hei, Minäkin haaveilen psykoterapeutin urasta! Tällä hetkellä opiskelen terveydenhoitajaksi, mutta haluaisin tosissani opiskella psykoterapeutiksi.
    Olen kuitenkin jo kauan miettinyt, että päästänkö me "entisistä mielensairauksista kärsineet" sinne opiskelemaan/ja nimittääkö valvira meidät?

    Itse siis sairastan tällä hetekellä masennusta yms. ( ei mitään, mikä kuitenkaan muille olisi vaaraksi) ja olen jo kauan miettinyt, että kun itse käyn nyt psykoterapiassa, että näkyykö se sitten jotenkin tiedoissani tulevaisuudessa ja sitten en saakaan toimia psykoterapeuttina?

    Tietenkin aion psykoterapeutiksi opiskella vain ja ainoastaan jos olen siihen mennessä parantunut :)

    Olen kuitenkin saanut sellaisen käsityksen, että heillä ei saisi olla mitään isompia ongelmia mielensä kanssa...

    Meille kun tuli nykyisestä koulustanikin laput pääsykoekutsun mukana siitä, että olemmehan varmasti mieleltämme stabiileja -.-

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Meillähän on sitten varsin samanlaiset tulevaisuuden suunnitelmat! Itselläkin työskentely syömishäiriöisten kanssa on vielä kaukana tulevaisuudessa, sillä silloin todella täytyy itse olla parantunut, jotta voi oikeasti auttaa muita. Mutta se olisi silti haaveissani ja siihen tähdätään:)

      Itse ainakin ajattelisin niin, että se on omasta päästä kiinni, onko kykeneväinen toimimaan sellaisessa ammmatissa. Sillä kelläänhän ei ole oikeutta tutkia meidän sairauskertomuksiamme, eivätkä ne mitenkään pääsisi sinne käsiksikään. Mutta en kyllä oikeasti tiedä miten asia menee!

      Mutta tosiaan, työskenteleminen psykiatrian puolella on vielä kaukana tulevaisuudessa, mutta uskon, että jos oikeasti pystymme sairauksistamme parantumaan, on meidän kokemuksistamme vain ja ainoastaan hyötyä. Kukaan ei voi osata auttaa paremmin toista kuin itse saman kokenut.

      Mutta tähdätään molemmat siihen, että parannutaan ja pääsemme unelma-ammatteihimme! :)

      Poista
  2. Itse opiskelen yliopistossa humanistisella puolella ja tulevaisuudessa haluaisin (elättää itseni) opettamalla ja kirjoittamalla. Itse haaveilin aikoinaan psykologin ja psykiatrin ammateista, mutta koin kyseiset ammatit liian raskaiksi siihen aikaan, kun päätökset jatko-opiskelupaikoista olivat ajankohtaisia.

    Toivotaan, että nykyinen opinahjoni ja sen mukana tuoma ammatti sopii minulle paremmin :) Olen lukenut pilvin pimein alan kirjallisuutta ja toivon, että voisin tulevaisuudessa auttaa esimerkiksi opiskelijoita, jotka painivat mielenterveyteen liittyvien ongelmien kanssa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mukavaa kuulla teidän muidenkin opinnoista ja tulevaisuuden haaveista! :) Minäkin haaveilin aikanaan psykologin ammatista ja oman kouluni ollessa loppusuoralla suunnittelinkin jo pääsykokeisiin lukua, mutta sitten se jostain syystä jäi. Innostuin siitä, kun pääsin seuraamaan psykiatrian harjoittelun ohessa psykologin työtä! Tai oikeastaan enemminkin olisin halunnut opiskelemaan sosiaalipsykologiaa, sillä koin sen suuntauksen enemmän minun näkemysteni mukaiseksi:)

      Toivotaan, että olet löytänyt itsellesi sopivan alan, ja että haaveesi käyvät vielä toteen:) Ainakin tärkeiden asioiden pariin haluat töihin ja se on hienoa!

      Poista
  3. Täällä teksteistäsi nauttii opettaja naapurikaupungista. :) Itse myöskin koitan käyttää hyödyksi työssäni omia kokemuksiani syömishäiriöstä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiva tietää sinustakin jotain uutta:) Aavistelinkin, että jossain lähellä taidat asustella, kun silloin suosittelit sitä tanssijuttua minulle! :) Varmasti pystyt käyttämään omia kokemuksiasi hyväksi, sillä lasten ja nuorten parissa on varmasti paljon herkempi ja parempi havannoimaan minkäänlaisia ongelmia, mikäli itsellä on jotain samankaltaista taustaa!

      Poista
  4. Ihana postaus Laura! Mukava tietää susta taas vähän uutta :). Itse en uskalla täällä netin välitksellä kauheasti itsestäni paljastaa, mutta ehkä jotain joskus. Luin sun tekstin varsin uteliaana läpi ;).

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ihanaa pikkuinen, että jaksat lueskella tekstejäni:) Meillä on onneksi mahdollisuus tutustua muutenkin aina vaan paremmin<3

      Poista
    2. jep :) oot ihana<3

      Poista
  5. Laura sen tanssijutun lisäksi on pakko suositella (varmaan kyllä jo tiedätkin) Fenix-kahvilaa! Aivan taivaallisen hyviä salaatteja ja jäätelöä! :) :) Jospa vaikka siellä joskus törmätäänkin. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, sekä salaatit että jäätelö ovat aivan taivaallisia! Testattu on;) Olen kerran siellä jäätelöä syönyt ja niin ihanaa oli, että edes anoreksia-hirviö ei estänyt minua sitä jäätelöannosta syömästä loppuun! :) Ehkä tosiaan törmäilemme siellä joskus tai muualla! Tule sitten ihmeessä vetäisemään hihasta, jos tunnistat:)

      Poista
  6. Olen vasta hiljattain liittynyt lukijoihisi. Asun Ranskassa ja olen vahan homppa. Jain heti koukkuun blogiisi, koska tapasi kirjoittaa on rohkea, kiehtova kaikessa yksinkertaisuudessaan ja samalla hyvin kypsa. Aihe kiinnostaa minua, vaikkei olekaan siita omakohtaisia kokemuksia. Minulla on 14-vuotias tytar ja hanen kehitystaan ajatellen kaikki siihen liittyvat uhkatkin kiinnostavat. Persoonasi on ihastuttava. Toivon sinulle auringonpaistetta!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos mukavista sanoistasi:) Hienoa saada lukijajoukkoon mukaan erilaisia taustoja omaavia henkilöitä! Ja nykymaailmassa tämä sairaus on valitettavasti niin yleistymässä, että ymmärrän kiinnostuksesi oman tyttäresi kannalta! Liity ihmeessä ihan blogin jäseneksikin, jos vaan haluat:) Aurinkoista kevättä sinullekin! :) Täällä Suomessakin paistaa vieläkin aurinko vaikka kello on jo yli kuusi, ihanaa! :)

      Poista
  7. Voitko laittaa itsestäsi kuvia tässä painossa ja hetkessä? :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mulla ei valitettavasti oikein ole kuvia itsestäni tämän painoisena, muuten voisinkin laittaa! Viime viikonlopun postauksessa, jos sinne selailet, taitaa olla yksi kuva. Mutta jos tässä kotonakäydessä tulee kuvia otettua, niin voin laittaakin:) Tosin olen kaikkea muuta kuin valokuvauksellinen, ainakin silloin kun niitä kuvia yrittää väkisin ottaa, joten katsotaan mitä tulee :D

      Poista
    2. Lauantain tunnelmia -postauksessa taitaa olla se ainokainen kuva ja sekin hyvin epäonnistunut:D Mutta voin laittaa kyllä, kun niitä tulee otettua!

      Poista
  8. Tiina kirjat on munkin suosikkeja. Luettu joka kirja moneen kertaan läpi aina ala-asteelta saakka :D Koskaan en kyllästy!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ihanaa, lisää yhtäläisyyksiä! :) Mikä on sun suosikki niistä? Mun on ehdottomasti ne kaikki, jotka kertoo eniten juuri Tiinasta ja Juhasta! :) Ootko katsonut aikanaan niitä sarjojakin? Mä lainasin aina sen vhs-kasetin kirjastosta siihen asti, kunnes se hajos:D

      Poista
    2. Mä en koskaan käsiini löytänyt niitä VHS sarjoja, mut suosikit on myös ne missä on tiina ja juha, ja kun ollaan mummolla! Rakastan niiden kirjojen vanhan elämän arkea, kuinka ei ollut nykyajan helpotuksia ja kunpa vielä voisikin pyöräillä kesällä 100km mummolaan!

      Poista
    3. Tuli jotenkin ihana olo, kun luin viestisi ja kuvailit juuri aivan samoilla sanoilla kirjojen ihanuutta, kuin olisin itse kuvannut! :) Tuo pyöräily mummolaan - niin minun haaveeni nuorempana! Haaveilin aina siitä, että olisi joku Juhan kaltainen kaveri, jonka kanssa lähdettäisiin pyörällä mummolaan ja yövyttäisiin metsässä kuusen alla:) Itse palaan aina kirjoihin, kun on jotenkin paha olla, ne tuovat aina hyvän mielen ja jotenkin lohduttavat:)

      Poista
  9. Mulla on ihan samanlainen vaatemaku kun sulla :D toisina päivinä pidän perhoskuvioisia rimpsutoppeja ja farkkulegginssejä, toisina taas converseja ja huppareita. Peak ja Puma on kans mun suosikkeja Niken ohella! :D niiltä löytyy kans ihania laukkuja!
    (minä muuten toivoin tätä postausta, kiitos, toteutit tän tosi kivasti! :))

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hauska yhteensattuma! :)Kiva, että tykkäsit tästä postauksesta ja kiva kun kerroit, että juuri sinä tätä toivoit:) Tiedän, että olet yhä lukijoideni joukossa:) Oletko muuten ajatellut ikinä nimimerkin luomista? Olisi kiva kun osaisi aina liittää kommentoijan kommenttiin, jos sattuu useammin kommentoimaan:) Ja jatkossakin saa laittaa postaustoiveita, jos vaan tulee mieleen!

      Poista
    2. Olen miettinyt ja yrittänytkin tehdä oman nimimerkin, mut mun tekniset taidot ei oo riittäneet :D mut voisin toki pyytää jotain kaveria auttamaan :)

      Poista
    3. Se onnistuu ainakin niin, että jos haluat liittyä jonkun tietyn blogin jäseneksi painat sivun oikeassa laidassa olevaa "liity tähän sivustoon" -painiketta ja luot sitä kautta vaikka google-tilin. Se kyselee tietojasi, mutta muistaakseni viimeisessä vaiheessa sinun on mahdollista luoda nimimerkki, jolloin henkilöllisyytesi ei mitenkään paljastu. Näin minä osaisin neuvoa:) Mutta jos haluat luoda nimimerkin, muttet liittyä minkään blogin lukijaksi, niin sitten en osaa neuvoa!

      Poista
  10. mä olen löytänyt sun blogisi opiskelukaverini marian kautta, jonka kanssa pidätte tuota toista blogia :). itse olen lievästi ylipainoinen joten sinäänsä tuo syömishäiriö-aihe koskee minua juuri päinvastaisella tavalla ja olen ruvennut kiinnostumaan ruoasta yms vähän enemmän. ja siksi ehkä olen alkanut alunperin tätäkin blogia seuraamaan. vaikka tavoitteet meillä ovatkin ihan päinvasaiset niin kuitenkin paljon samaa pystyn ajatusmaailmoista kumma kyllä löytämään. vaikutat todella ihanalta ihmiseltä ja kirjoitat hyvin (ja usein). tsemppiä!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mukavaa, että olet löytänyt tiesi blogini pariin ja kiitos kauniista sanoistasi:) Olen kuullut toisiltakin painonsa kanssa kamppailevilta, että kirjoituksistani ja ajatuksistani löytyy paljon yhtymäkohtia, vaikka suhde ruokaan onkin hieman erilainen. Paljon on kuulemma yhtymäkohtia ajatuksissa itsetuntoon ja itsensä hyväksymiseen yms. asioihin liittyen. Ja oikeastaan samanlaiset ravintosuunnitelmat koskevat kaikkia ihmisiä täsmäsyömisineen ja ruokailun sallivuuksineen:) Ja kiitos tsempeistä:)

      Poista
  11. Hmph...yritän tähän nyt jotain keksiä..

    Asustelen myös ihan lähikunnassa ja olen tällä hetkellä pitkällä sairaslomalla pahentuneiden selkäkipujen vuoksi (liittyvät erääseen perussairauteen). Asun mieheni ja lapseni kanssa. Ja olen tosi onnellinen lapsestani.

    Koskaan en ole täysin päässyt sairaudesta eroon vaan on kummitellut taustalla ja heikkona hetkenä päässyt sitten yllättämään. Mulla on myös masennusta, joka on muutaman kerran palannut elämääni yllättäen.

    Olen suorittanut jo yhden yliopistotutkinnon, mutta nyt suunnittelen toista, jos vaan pääsykokeisiin pystyn osallistumaan. Itse haaveilin kanssa nuorempana psykologin työstä, mutta nyt haluaisin kuitenkin opiskella sosiaalityöntekijäksi. Ja, vaikka en ole vielä muodollisesti pätevä, niin alan töitä olen jo päässyt tekemään ja on tosi mielenkiintoista.

    Pisti silmään tuolta sun tekstistä nimenomaan noi Tiina-kirjat! Tykkään kanssa niistä tosi paljon. Musta on ihanaa, kun suurin osa niistä on vielä oman äidin vanhoja ja sitten myöhemmin ilmestyneet uudempia. Tykkään kanssa niiden tunnelmasta. Nyt ne odottavat omaa tytärtäni hänen kirjahyllyssään. =) Tosin multa löytyy myös jonkin verran Neiti Etsivä- kirjoja sekä äidin perintönä myös koko Anna sarja. Mutta mä olenkin ihan hullu lukija.

    Tsemppiä!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mukava tietää hieman sinustakin jotain, kiitos kun jaksoit vastailla:)

      Valitettavasti tämä sairaus kummittelee taustalla varmaan jokaisella edes jollakin tavalla koko loppu elämän, mutta hienoa, jos olet oppinut tavallaan elämään sairauden kanssa, eikä se ole estänyt sinua elämästä sitä oikeaa elämää! :)

      Tiinat ovat niin ihania! Myös Anni Polvan aikuisille suunnatut kirjat ovat hauskaa hömppä-lukemista:D Minun luku-urani ala-asteella tosiaan alkoi juuri Neiti etsivistä, eli nekin on tullut kaikki luettua! :) Itse haaveilen kaikkien Tiina-kirjojen keräämisestä ja niitä vähitellen olenkin hankkinut:)

      Poista
  12. Jos sua ei haittaa niin tekisin tällaisen ystäväkirja tyylisen postauksen kans omaan blogiini kun saan aikaiseksi? :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ei tietenkään! Tee ihmeessä, niin tulen ainakin minä lueskelemaan sinusta kivoja pikku nippelitietoja blogiisi:)

      Poista
  13. Mietin vaan, että ehkä mulla olis kehittymässä joku syömishäiriö, koska laihdutan...Sitten lopetan.. Ja sitten kadun aina kun syön...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Anteeksi, että vastaus on unohtunut! Mutta kyllä tuollainen syömiskäyttäytyminen epänormaalilta kuulostaa, sillä normaali syöminen ja herkuttelu ei saisi aiheuttaa huonoa omaa tuntoa - ei kenellekään! Toivon, että olet tarkkana ajatustesi ja toimintasi kanssa, ettei tilanne vaan pahene, ja hankit tarvittaessa apua.

      Poista
  14. Olet tosi rohkea kun uskallat kertoa elämästäsi ja sairaudestasi! Ja siitä miten sinun elämi on muuttunut, kun olet parenemaan päin! Sinulla on sisua jota monet kadehtivat!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi kiitos Lotta :)Toivon aina, että kun uskaltaa olla avoin ja jakaa kokemuksiaan, niin se tsemppaisi myös muita samassa tilanteessa olevia taistelemaan terveen elämän puolesta :)

      Poista

Otan ilolla vastaan teiltä kommentteja: niiden avulla voimme vaihtaa ajatuksia sekä antaa vertaistukea toisillemme :)