maanantai 19. maaliskuuta 2012

Liikunta osaksi elämääni

Odotin tätä päivää kuin kuuta nousevaa, sillä tiesin minulla olevan ensimmäisen kerran lihaskuntoharjoittelua fysioterapiassa. Tämän luvan saamiseksi oli tehty tötä ja kovasti, ja kun torstaina ylitin sen maagisen painoindeksin, joka antoi luvan lihaskuntoharjoittelulle, en meinannut malttaa odottaa tätä päivää. Mutta kuinkas kävikään: ulkoilulta tullessani sain kuulla, että fysioterapiani olisi peruttu. Olin niin pettynyt tästä, että vannoin saman tein lähteväni kuntosalille kotona tulevina lomapäivinä. Onneksi sain kuitenkin keskusteltua asiasta omahoitajani kanssa ja yllätykskseni hän antoi minulle luvan suorittaa kevyen lihaskuntoharjoittelun omassa huoneessani, mikäli lupaisin pitää kiinni sovitusta puolesta tunnista. Lupasin pitäytyä ehdoissa ja olin todella positiivisesti yllättynyt omahoitajani joustavuudesta. Yleensä hän kun on suhteeni todella tiukka.

Joten päiväni olikin tänään melko aktiivinen ja liikunnan täyteinen - ainakin minun tilanteeni huomioon ottaen. Kävin siis kahdella puolen tunnin reippaalla kävelylenkillä, jonka lisäksi tein reilun puolen tunnin lihaskuntoharjoittelun omassa huoneessani. Minulla on huoneessani venyttelyä varten annettu jumppamatto, jonka päällä oli helppo tehdä sopivan rasittava lihaskuntoharjoitus. Vaikka minulla ei ollutkaan käytössäni mitään välineitä, onnistuin mielestäni tekemään hyvän ja monipuolisen lihaskuntoharjoittelun. Keskityin lähinnä keski- ja yläkroppaan, sillä alakroppaa saan kävelylenkeilläni rasitettua hyvin. Mutta esimerkiksi käsilihakseni ovat olleet hyvin vähällä rasituksella viime kuukaudet, jonka vuoksi yläkropan vahvistaminen on ihan kohdillaan. Tein kunnon vatsalihastreenin erilaisia liikkeitä vaihdellen, selkälihasliikkeet sekä punnerruksia. Käsilihaksia varten olisin kyllä kaivannut käsipainot, mutta nyt jouduin tyytymään punnerruksiin. Tein myös sarjan askelkyykkyjä ja perus kyykkyjä. Olin todella positiivisesti yllättynyt siihen, kuinka hyvin jaksoin liikkeitä tehdä! Onhan kuntoni kaukana siitä, millainen se oli ollessani terve, mutta siihen nähden, etten ole kuukausiin salilla käynyt, olivat lihakseni yllättävän hyvässä kunnossa! Myöhemmin päivällä tein vielä kunnon venyttelyt  päälle, joten olen todella tyytyväinen päivän liikuntasuoritukseeni. Ja kaikista parasta siinä on se, kuinka hyvä olo minulla niiden jälkeen on ollut:) Huomenna nähdään sitten, miltä tuntuu - lihakset ovat varmastikin kipeät! Tai noh, alkavat olla jo nyt:D

Kun pääsen osastolta kotiin, tulee minun tehdä itselleni tarkka viikko-ohjelma, mitä liikunnan harrastamiseen tulee. Muuten minulla on koko ajan kiusaus tehdä jotain kotona tai käydä ylimääräisillä lenkeillä. Vaikka olenkin vähitellen löytämässä jälleen liikunnan riemua, ollaan vielä hyvinkin kuilun reunalla, mitä pakkoliikuntaan ja oikeasti liikunnan ilosta liikkumiseen tulee. Kotiutuessani minun olisi ihan hyvä tehdä vaikka ihan kirjallinen suunnitelma, johon on merkitty erikseen kestävyys- ja lihaskuntoharjoitukset. Tämän lisänä tulee luonnollisesti Juliukset lenkitykset, mikä pitää huomioida myös kulutuksessa. Ja tietenkin tämän kaiken päälle tulee vielä arkikulutus, joten täytyy olla todella tarkkana, ettei kulutus nouse liian suureksi. Liikunta-ohjelman avulla minun on helppo perustella itselleni, että minun ei tarvitse liikkua muulloin, vaan voin kotona rentoutua, ja että myös lepopäiviä pitää mahtua mukaan. Minun  tulee oppia siihen, että mukaan saa mahtua päiviä, jolloin minun ei tarvitse liikahtaa mihinkään koko päivänä, jos siltä tuntuu. Ja ennen kaikkea minun tulee ymmärtää se, että myös tällaisina päivinä saan ja ennen kaikkea minun tulee syödä. Koska järjen tasolla tiedän loistavasti, että suurin osa ihmisen energiankuluksesta on perusaineenvaihdunnan kautta tapahtuvaa kulutusta, en saa antautua sille sairauden äänelle, joka antaisi syödä vaan, mikäli kuluttaa energiaa liikunnan kautta.

Just do itViikko-ohjelmaa tehtäessä olisi hyvä ottaa huomioon sellainen, että liikuntahetket on suunniteltu muualle kuin kotiin. Tarkoitan tällä sitä, että käyn vaikka kahdesti viikossa salilla sen sijaan, että minulla olisi koko ajan kotona sellainen olo, että pitäisi tehdä jotain lihaskuntoharjoittelua. Tämän vuoksi koen hyvänä ideana, että minun olisi hyvä aloittaa jokin ohjattu harrastus, kuten jooga tai tanssi, joka rajoittuu siihen tiettyyn kertaan viikossa. Näin liikunnallani on selkeät raamit, enkä päästä liikuntaa menemään liiallisuuksiin. Liikunnan pitää pysyä viikko-ohjelman mukaisena, eikä ylimääräistä saa tehdä ennen kuin olen oikeasti löytänyt tasapainon energiansaantini ja -kulutukseni välille. Jo sellainenkin liikunnan viikko-ohjelma, josta haaveilen, vaatii oikeasti kunnollista syömistä. Ruokailujen tulee onnistua kotona täysin, ennen kuin voi kuvitellakaan toteuttavani aktiivista liikunnan viikko-ohjelmaa.

Vaikken ole koskaan ollut juoksija ihminen, ja juoksemisenkin aloitin aikanaan vasta sairastuttuani, haluaisin kovasti alkaa myös juoksemista harrastamaan. Sairastumistani ennen pelkästä juoksemisesta en harrastuksena juuri välittänyt. Nyt olen kuitenkin huomannut, että minun tekisi mieli koetella aina kävelyllä ollessani juoksukuntoani. Minun tekisi oikeasti mieli juosta! Tämä on aika uusi tunne minulle, joten haluan tervehdyttyäni todellakin käyttää tämän hyväksi. Tämä ei tunnu lainkaan pakolta, vaan siltä, että haluan oikeasti päästä parantamaan juoksemalla kestävyyttäni. Nyt kun on uudet juoksulenkkaritkin odottamassa kuivia kevät- ja kesäkelejä, en millään malttaisi odottaa! Mutta tällekin pitää luoda selvät rajat ja raamit ja ujuttaa juoksulenkit - mikäli niistä nyt innostun - liikunnan viikko-ohjelmaani. Sitä ei saa tapahtua, että ruokailuista ahdistuneena lähtisin purkamaan ahdistustani yhtäkkisille juoksulenkeille. Eli sairautta ei saa päästää ujuttautumaan liikutasuorituksiini, vaan liikunnan tulee olla osa elämääni yhdistettynä hyvään ja onnistuneeseen ruokailuun. Tähän voi olla vielä matkaa, joten liikunta pitää aloittaa hyvin maltillisesti ja reagoida heti asiaan, mikäli kulutuksen lisääntyminen näkyy painossa.

Minkälainen suhde teillä on liikuntaa, sairastitte sitten syömishäiriötä tai ette? Entäs syömishäiriötä sairastavilla tai sairastaneilla, minkälaisia kokemuksia teillä on liikunnan mukaan ottamisesta elämään liikuntarajoitusten tai hoidon jälkeen? Minkälaisia liikuntamääriä te olette pystyneet ottamaan viikko-ohjelmaan siten, ettei paino ole lähtenyt laskuun tai pakkoliikunta ei ole taas ottanut valtaa ajatuksissa? Olisi mukavaa kuulla teidän kokemuksia tästä ja muutenkin suhteestanne liikuntaan:) Onko se enemmän nautinto, itsestään huolehtimista vaiko suoritus tai velvollisuus?

<3: Laura

12 kommenttia:

  1. miks sun fysioterapia-aika oli peruuttu ?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Varmaan vaan sairastumisen vuoksi tai jotain. Ei siis minun takia mitenkään!

      Poista
  2. Heippa!
    Kiitos mahtavasta blogista. Mietin voisitko tehdä postauksen avun vastaanottamisesta/hoidon aloittamisesta? itse painiskelen asian kanssa, sairastamista takana 10 vuotta ja pahin pelkoni on lääkäriin meno ja asian myöntäminen ääneen. Olisi kiva kuulla sun ajatuksia asiaan liittyen :) Tsemppiä paranemisen tielle, ei tämä ole sen arvoista!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Heippa! Kiitos itsellesi mukavista sanoistasi:) Voin toki tehdä joskus sellaisen postauksen ja pohdiskella asiaa tarkemmin, kiitos ideasta! Olenkin sivunnut sairauskertomuksissani sitä, miten itse olen ajautunut avunpiiriin, mutta jos olet uusi lukija, et niitä postauksia ainakaan oikeassa järjestyksessä ole päässyt lukemaan. Sainkin juuri palautetta siitä, että niitä on päivittäisten postausten välistä vaikea löytää, joten illalla ajattelin tehdä postauksen, jossa löytyy linkit aikajärjestyksessä kaikkiin postauksiin, jotka käsittelevät sairaushistoriaani. Niistäkin voi löytyä jo vähän aihetta sivuavaa asiaa. Mutta teen toki vaikka erillisenkin postauksen:)

      Kiitos tsempeistä ja voimia sinulle itsellesikin! :) Tämä ei todellakaan ole mitään oikeaa elämää, joten suunta kohti paranemista!

      Poista
  3. Mäkin olin siellä kasilta odottamassa ja oli peruttu. Otti kans päähän, ku olin lykänny Helsinkiin tuloa sen takia. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Uskon, että harmitti varmasti! Ne peruuntuu aina kummallisen usein:(

      Poista
  4. Mulla on sääntönä että viikossa pitää olla kaksi lepopäivää. Käyn kolme kertaa viikossa kuntosalilla ja se on treenien runko ja en treenaa samoja lihaksia peräkkäisinä päivinä. Jos päätän tehdä salipäivänä pidemmän kuin tunnin treenin (esim. sekä ylä- että alakropan, koska mulla on kaksiosainen ohjelma) niin seuraava päivä on silloin automaattisesti täydellinen lepopäivä, korkeintaan venyttelyä. Muuta liikuntaa teen punttiksen ohessa, mutta jos seuraavana päivänä on tiedossa punttis, niin silloin liikunta ei saa olla liian raskasta ja kuormittavaa. Olen siis opetellut etsimään kevyempiä liikuntamuotoja, esim. zumbaaminen kotona :) Kuntosaliharjoittelusta mulle on ollutkin kokonaisvaltaisesti eniten hyötyä, koska lihakset muokkaavat kroppaa niin ettei ole kokoajan vahtaamassa sitä painoa ja ajan myötä mulla se painolukema on alkanut menettämään merkitystään, koska lihas painaa enemmän :) Sali ei myöskään keskity kaloreiden polttamiseen, joten kun pysyy sovitussa suunnitelmassa niin ei tule myöskään vedettyä "överiksi". Ehdoton on myös että salillaollessa pitää olla mp3-soitin ja musiikkia että treenatessa fiilis pysyy hyvänä eikä tuo mielessäni oleva masokisti herää ja ala vaatimaan parempaa ja parempaa suoritusta ja kertomaan että suoritukset eivät ole riittäviä. Musiikki vain jotenkin "harhauttaa" sitä ilmiötä, ainakin omalla kohdalla. Myös jooga on ollut mukava tuttavuus, koska siinä pystyy hahmottamaan kroppaansa uudella tavalla ja tietää että joogaamalla tekee hyvää sekä kropalle että mielelle ^^ Jonkinverran teen myös voimajoogaa, mutta hatha-joogassa kun saa hengityksen yhdistettyä liikkeeseen niin tuntee olevansa tasapainossa itsensä ja kehonsa kanssa ja se fiilis sen jälkeen :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kommentistasi! Siinä oli paljon hyviä ajatuksia, mitä itsekin voin huomioida sitten, kun pääseen omaa liikuntasuunnitelmaani toteuttamaan. Ja tuo on aivan totta, että lihakset muokkaavat kroppaa oikealla tavalla. Silloin pysyy ajatus pois laihduttamisesta ja painon pudottamisesta. Sillä siihen ei enää saa koskaa ruveta! Ja kun lihas tosiaan painaa enemmän, niin ehkä minäkin tällä tavalla pääsisin eroon siitä ikuisesta painolukeman tuijottamisesta.

      Viikottainen liikuntaohjelmasi kuulosta kovin järkevältä, monipuolisesti kaikkea! Voisi ottaa itsekin siitä mallia, kun omaani aikanaan suunnitelen, joten kiitos kun jaksoit siitä tänne kirjoittaa:)Ja tuo musiikkijuttu on täysin totta! Se pitää yllä hyvää fiilistä ja vie sitä pakonomaisuutta mennessään. Minäkin laitoin eilen musiikin soimaan kunnolla, kun lihaskuntoharjoituksiani tein, oli heti paljon mieluisampaa, kun vain hikihatussa hiljaisessa huoneessa rehkiminen! Ja tuota joogaa minäkin haluan ehdottomasti kokeilla! :)

      Poista
  5. Hassua... mäkin oon nyt toipumisen tielläja käyn säännöllisesti kävelyillä ja mulle tuli kans semmoinen tunne että ois OIKEESTI kiva kokeilla juoksua tai hölkkää =)ja kokeilin, se oli ihanaa! <33 olin kuin pieni lapsi joka kokeilee mitä kaikkea jaloillaan voikaan tehdä..

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Se on hassu tunne, kun pitkästä aikaa tuntee oikeasti jaksavansa! Ja ihana tunne ennen kaikkea:) Mutta ollaan molemmat vielä varovaisia, ettei sairaus anna huijata meitä!

      Poista
  6. Heippa!

    Kyselit lukijoidesi kokemuksia liikuntaan ja syömishäiriöihin liittyen, niin ajattelin tässä lyhkäisesti kuvata asiaa omasta näkökulmastani.

    Aina anoreksian ollessa voimakkaimmillaan, liikkuminen on myös minulla ollut pakkotahtista. En koskaan ole laskenut kaloreita ja kulutustani, vaan fyysinen rääkki on ollut psyykkisen tuskan lievittämistä, pakoon juoksua ahdistavilta ajatuksilta. Kun liikunta on tarpeeksi kuormittavaa, fyysiset tuntemukset, joskus ihan kipu, käyvät hankalaa henkistä pahoinvointia voimakkaammiksi, mikä olevinaan on auttanut. Ja vaikka liikunta ei niin raskasta ole aina ollutkaan, olen vaikkapa vain ihan kävelemällä tallannut ahdistavia ajatuksia maan rakoon.

    Näin oli vielä viime kesänä hoitoon hakeutuessani ja vielä pitkälle syksyyn hoidon edetessäkin. Pikku hiljaa nyt kotona ollessani olen kuitenkin saanut, kiitos ihanien hoitajien ja heidän kanssaan käymieni keskustelujen, muita keinoja ahdistuksen ja mieltä riivavien hankalien ajatusten sietämiseen. Niin hullulta ja ristiriitaiselta kuin se minusta ensin tuntuikin, itselle hyvää tekevät, lempeät, leppoisat asiat helpottavat hankalaa oloa paremmin kuin itsensä kuoliaaksi rääkkäminen liikunnalla. Minulla ahdistus kai syntyy siitä, että koen olevani aina vääränlainen, en tarpeeksi jotain tai liikaa sitä ja tätä, sanomiseni ja tekemiseni ovat aina vääränlaisia, minkä seurauksena ahdistun ja tunnen tarvetta rankaista itseäni. Aiemmin ei tullut mieleenikään, että tekemällä itselle hyviä, nautinnollisia asioita, ahdistusta voisi lievittää.

    Minulle esitettiin (retorinen) kysymys siitä, mitä luulen lapselle sanottavan ja tehtävän sillä hetkellä, kun hän ei ole onnistunut tekemään jotain asiaa hyvin ja tuntee olonsa pettyneeksi. Ei häntä ruoskita uusiin yrityksiin, ei häntä rankaista siitä, että hän on yrittänyt parhaansa. Häneen ollaan tyytyväisiä, koska hän on yrittänyt kaikkensa, kannustetaan jatkamaan joku toinen kerta ja luultavasti viedään hänen ajatuksensa johonkin muualle jonkin muun mukavan tekemisen turvin, josta lapsi saa uutta ajateltavaa ja mielihyvää. Näin minua kehotettiin toimimaan itseänikin kohtaan.

    Hetkellä, jolloin tunnet epäonnistuneesi, jolloin anoreksian piiska ruoskii ja syyttelee, tee itsellesi jotain hyvää. Nauti lämmin suihku, kuuntele lempimusiikkiasi, uppoudu runojen maailmaan, tee jalkakylpy tai pieni rauhallinen kävelylenkki kevätillan pimentyessä. Ja ajattele, että parhaasi teit tai tunteidesi mukaan toimit parhaalla katsomallasi tavalla juuri siinä hetkessä. Se riittää.

    Tähän olen yrittänyt totuttaa itseäni ja todennut, että tällainen ajattelu- ja toimintatapa antaa sata kertaa lujemmat ja kauaskantoisemmat kicksit kuin vanha totuttu pakkotahtinen liikkuminen ja rääkki, josta sai vain hetken helpotuksen.

    Nykyään pyrin siihen, että harrastan liikuntaa silloin, kun olen muutenkin hyvällä mielellä ja tosiaan mieleni tekee sitä tehdä. Raamit, eli sopimus hoitavien tahojen kanssa kahdesta kuntoliikuntakerrasta viikossa tavallisten arkiaktiviteettien (työmatkakävelyt, kotiaskereet jne.)on auttanut tähän uuteen totuttelussa.

    Pikkuhiljaa liikunnasta on taas tulossa se aidosti hyvää tekevä osa arkeani, minkä ymmärsin sinunkin, Laura, saaneen kokea. Mukavia, hyväätekeviä hetkiä lisääntyvien, mutta kohtuullisten liikuntatuokioiden parissa :)

    toivottelee
    Lou

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kommentistasi, se todella antoi minulle uutta näkökulmaa liikunnan ja anoreksian suhteen. Itselleni kun liikunta on ollut aina vaan sairauteni aikana sitä kaloreiden polttoa, laihduttamisen edistämistä ja rangaistusta syömisestä. Ja ei pelkkää rangaistusta syömisestä, mutta myös asia, joka helpottaa minun syömistäni. Osastollakin minulla on aina ollut ajatuksena, että minun täytyy käydä ulkoilulla ennen lounasta, jotta minun on helpompi syödä lounas, tällöin olen sen ansainnut.

      Joten minulle tuo sinun suhteesi liikuntaan oli tavallaan uusi näkökulma. Mutta avarsi kyllä paljon, sillä sinäänsä siinä on yhtymäkohtia, että ahdistuksen tullen astuu kuvaan liikunta. Mitä kerroit liikunnalla rääkkäämisen sijasta itsensä hemmottelusta tai mukavien asioiden tekemisestä, voisi toimia hyvin ahdistuksen tullen: hakeutuisi aina mukavien asioiden pariin.

      Ja miten kuvailit suhdettasi liikuntaan nykyään, kuulostaa se todella järkevältä. Liikkumisen pitää todella olla iloinen asia, ei pakko eikä rangaistus. Tarkat raamit on hyvä sopia hoitavan tahon kanssa, jolloin niissä on helpompi pysytellä. Samoin sinulle nautinnollisia hetkiä kohtuullisen liikunnan parissa ja hyvää alkanutta kevättä! :)

      Poista

Otan ilolla vastaan teiltä kommentteja: niiden avulla voimme vaihtaa ajatuksia sekä antaa vertaistukea toisillemme :)