perjantai 23. maaliskuuta 2012

Onnistumisia ja epäonnistumisia

On ihan kummallinen olo, kun muut potilaat ovat lähdössä lomille viikonlopun viettoon ja itse vasta palasin lomilta. Olin eilen niin sunnuntaitunnelmissa, että oli todella vaikea orientoitua ajatukseen, että tosiaan viikonloppu lähenee, eikä suinkaan viikko ole vasta aluillaan. Tuntui tosiaan eilen todella ahdistavalta palata osastolle, ei pelkästää koti-ikävän vuoksi vaan myös siksi, etten olisi halunnut joutua taas keskelle joukkoa vieraita ihmisiä. Oma koti on kuitenkin aina oma koti. Vaikka raskain mielin tänne eilen tulinkin, oli se myös osaltaan helpotus. Tuntuu edes pahalta ajatella näin, mutta olin jotenkin niin poikki vajaan kolmen kotijaksopäivän jälkeen, että kaipaan todella hieman lepoa, niin fyysistä kuin psyykkistä. Nyt saan taas rauhoittua, olla stressaamatta pahemmin ruokailuista ja yksinkertaisesti levätä.

Koska aika kotona on niin kortilla, ahtaa sitä väkisin päivät täyteen ohjelmaa. Vaikka olenkin jo fyysisesti hyvässä kunnossa, en kuitenkaan selvästi ole vielä täysissä voimissani, sillä jo muutama ihmisen normaalia kiireistä arkipäivää ottivat minulle niin koville. Olin oikeasti fyysisestikin ihan poikki, enkä olisi jaksanut sitä menemistä enää yhtään. Eilenkin junassa ajattelin olevani niin väsynyt, etten edes kauppaan enää kykenisi menemään, vaan minun olisi pakko päästä kotiin. Vaatii selvästi taas totuttelua tuo normaali arki. Seuraavatkin lomajaksot ovat jo suunnitelmilla täytetty, joten ne tulevat taas vaatimaan fyysiseltäkin jaksamiselta paljon. Vielä täytyy keräillä voimia, ennen kuin olen valmis astumaan normaaliin arkeen työntekoineen, arkiaskareineen ja muine normaalin elämän menoineen. Mutta onneksi minulla on hyvä mahdollisuus totutella niihin sitten vähitellen pitempien lomien kautta. Onneksi kotiutus ei tule tapahtumaan kuin veitsellä leikaten, vaan pikku hiljaa.

Mutta mitä psyykkiseen puoleen tuli, koin paljon sekä onnistumisen että epäonnistumisen tunteita. Rikoin taas paljon rajojani syömällä minulle ennen kiellettyjä ruokia, päästin irti tietyistä turvaruoistani, enkä kertaakaan miettynyt päivän kokonaiskalorimääriä ja pyrkinyt pitämään niitä pienenä. Se sijaan olen oppinut taidon, mitä en koskaan ennen olisi voinut kuvitellakaan enää oppivani: napostelun taidon. Vaikka siinäkin on vielä valtavasti opittavaa, niin olen ottanut valtavan harppauksen eteenpäin sen suhteen, että olen ymmärtänyt, ettei minulle tapahdu mitään pahaa, jos otan aterioiden välissä vaikka muutaman karkin tai kuten eräänä päivänä maistoin poikaystäväni ostamaa kalaa, vaikkei se minun ateriaani mitenkään kuulunutkaan. Vielä jokin aika sitten minulle yhden ylimääräisen mustikankin syöminen oli mahdotonta. Enää en laske jokaista kaloria pakonomaisesti, vaan ymmärrän oikeasti, ettei tuollaisilla pienillä jutuilla ole mitään merkitystä. Ainoa merkitys mikä niillä on, niin voitto terveelle puolelleni. Enää en myöskään välttele kastikkeita ja kaikkea muuta, jonka ennen koin turhaksi enregiaksi, vaan syön annokseeni kuuluvat kastikkeet ja kaiken muunkin tunnollisesti. Olen myös oppinut, että ruokaa laittaessani voin maistaa vaikkapa tekemään kastiketta, eikä minulle silloinkaan tapahdu mitään pahaa, eikä painoni hypähdä tuon kastiketilkan ansiosta vauhdilla ylöspäin. Ruokailuni ei myöskään ole enää yhtä hidasta ja rituaalien värittämää kotona, vaan kykenen syömään annokseni normaalissa vauhdissa, ilman sen kummempia ongelmia.

Vaikka paljon rikoin rajojanikin, oli minulla myös niitä samoja vanhoja ongelmia, joita minulla on koko sairauteni ajan ollut. Aamupala koitui kohtalokseni molempina aamuina, enkä vieläkään kyennyt syömään riittävästi, jotta olisin tullut täyteen. Molempina aamuina sinnittelin sitten seuraavaan ateriaan, vaikka nälkä kurnikin jo mahassa. Kuten olen aiemminkin kertonut, on aamupala minulle siksi vaikein, että koen tällöin pilanneeni päivän jo heti aluksi. Jos syön jo aamulla runsaasti, ei minulla jää päivälle yhtään pelivaraa. Tästä syystä minun on helpompi syödä ilalla enemmän, kun tiedän aamiaiseni olleen vähäisempi. Tämä on vielä hyvin anorektinen ajattelutapa, josta minun täytyy päästä irtautumaan. Pidän myös vieläkin tiukasti siitä kiinni, että toisen pääaterioista tulee olla kevyempi kuten osastollakin on. Eniten epäonnistumisista ruokailujen suhteen kuitenkin kertoo se, etten täysin pysty noudattamaan ateriasuunnitelmaani kotona vieläkään. Suurimman osan pystyn kyllä tunnollisesti syömään, mutta välillä sieltä sun täältä tipahtelee pieniä asioita pois. Kuten keskiviikkona totesinkin, eivät tällaiset asiat ole normaalille ihmiselle tavallaan minkään arvoisia, mutta anorektikolle se on osittainen antautuminen anoreksian vietäväksi. Heikoimmat kohtani aamupalani lisäksi ovat yhä maidon juominen, jälkiruoat, levitteen käyttö sekä pähkinät. Viimeiset kertovat siitä rasvakammosta, mikä minua edelleenkin kovin vaivaa.

Mutta yhtä kaikki, paljon on jo tehty sen eteen, että kolkuttelisin tervehtymisen portteja, mutta paljon on vielä tehtävääkin. Seuraavilla lomilla minun todella tulee keskittää ajatukseni entistä tiukemmin ateriasuunnitelman orjalliseen noudattamiseen. Sain palautetta siitä, kuinka teksteistäni huomaa sen, kuinka sairaus pompottaa minua vielä vahvastikin kotona ollessani, vaikka koenkin olevani jo niin pitkällä parantumisessani. Koen oikeastikin olevani pidemmällä kuin koskaan, mutta valitettavasti joudun myöntämään, että vielä kotona antaudun välillä liiaksi sairauden vietäväksi. Kuten aiemminkin kirjoitin, pyörähtää kotona tietyt anorektiset ajattelumallit automaattisesti päälle. Osastolla kun kaikki sujuu niin hyvin, tuudittautuu sitä sellaisiin kuvitelmiin, että olen jo lähes terve ja kaikki on hyvin. Vielä on kuitenkin paljon työsarkaa edessä, mutta kuitenkin yhä koen, että voiton puolella ollaan ja paljon! Nyt vaan sinnikästä painonnostamista muutaman kilon verran osastolla ja sitten totuttelua jälleen kotona oloon. Nyt en todellakaan aio jättää hoitoa puolitiehen, vaan painoni saavutettuanikin aion kotiutua niin pitkien ja monien kotijaksojen kautta, että varmistan varmasti sen, ettei enää koskaan lähde vanha tuttu oravanpyörä pyörimään. Vasta sitten, kun kotijaksot onnistuvat ongelmitta, olen valmis.

<3:Laura

6 kommenttia:

  1. Kuulostaa oikein hyvältä tuo hitaastii kotiutuminen. Ja hienoa, jos siihen annetaan mahdollisuus eikä olla heti työntämässä osastolta pois.

    Kärsivällisyyttä vaan :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Se on kyllä hieno asia, että minulla on mahdollisuus kotiutua pitkien lomien kautta ja oikeasti harjoitella kotonaoloa ja osoittaa itselleni ja muille, että pystyn pitään painon myös kotona! Omahoitajani juuri sanoi, että nyt edetään hitaasti loppukin ja nimenomaan kärsivällisesti, ettei kotiutus vaan tapahdu liian aikaisin. Hieno asia, ettei osastolta olla potkimassa liian aikaisin pois, vaikka tunkua osastolle varmaan olisikin! Kova halu kotiin olisi, mutta kyllä se kohta helpottaa, kun ne pitkät lomat tulee mukaan kuvioihin ja saa taas olla kotona enemmän:)

      Poista
  2. Aamupalalla laitetaan löpöä moottoriin, että lähtee masu ja päivä käyntiin :) Jos aamupäivä on yhtä tuskaa kun pitää maha tyhjänä ja kurnivana odottaa lounaaseen, niin onko se hyvä aloitus päivälle? Kun palaat kotiin ja arkeen, niin aamu ja aamupäivä on sitä kaikista tehokkainta aikaa ja sillon tarvii olla masu tankattuna, että jaksaa! Ja sitten ne päivän seuraavat ateriat menee varmasti helpommin, jos ei ole ihan niin huutava nälkä...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niimpä! Tuo aamupalajuttu on kyllä ehdoton ykkönen, mikä pitää saada kuntoon nyt kotona ennen kuin voin kotiutua! Enhän voi mennä töihinkään tai mihinkään, jos ajatuksissa pyörii vaan ruoka ja nälkä.. Se vie kaiken keskittymiskyvyn ja on lisäksi epämiellyttävää:/ Se on totta, että se on oikeasti se päivän tärkein ateria, sillä siitä koko päivä lähtee käyntiin!

      Poista
  3. Yritä olla armollinen itsellesi! Parantuminen ei tapahdu hetkessä ja pienet epäonnistumiset kotilomilla on tiettyyn rajaan asti normaaleja! Mä itse otin aina yhden vaikean asian kotilomalla käsittelyyn ja yritin hoitaa sen kunnialla! Mulla itselläni tökki iltapalan syöminen, koska mä oo ikinä oikeen syöny iltapalaa ja mä koin sen sitäkautta hyvin turhaksi. Monesti otin just ton iltapalan syömisen tavoitteeks ja jossainvaiheessa se sitten rupes sujumaan vähän paremmin :) Vaati kyllä aika monta viikonloppua, eikä se niidenkään jälkeen ihan aina ongelmitta mennyt, mutta paremmin kuin aikaisemmin.
    Itse menin sekasin jos yritin saman viikonlopun aikana tsempata todella monessa asiassa. Yksilöllistä tietenkin, mutta näin minä selvisin :)

    Todella hienoa, että voit kotiutua kotilomien kautta kunnolla, eikä sinua heitetä maagisen 18,5 painoindeksin saavuttamisen jälkeen samantien pois osastolta, niinkun minulle aikanaan tehtiin :) En päässyt edes avo-osastolle, mistä olen yhä todella katkera :/ Pääsi piru irti kun pääsin suoraan kotiin, mutta onneksi pahempaa romahdusta ei kuitenkaan sattunut. Nyt normaalipainoisena ja anoreksian karkoittaneena on helppo hymyillä! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ikävää todella, jos sinun kotiutuksesi hoidettiin aikanaan noin huonosti! :( Anoreksia kun ei todellakaan ole hoidettu pois pelkällä painon nostamisella normaaliin! Mutta tosiaan, onneksi kaikki päättyi kohdallasi kuitenkin hyvin:)

      Aivan totta mitä kirjoitit, että pitäisi malttaa mieli lomillakin, eikä odottaa, että kaikki sujuisi heti leikiten. Minä taas olen nyt päättänyt ottaa tehtäväkseni keskittyä tulevilla lomilla aamúpalan harjoittelemiseen, missä riittääkin tehtävää. Mutta jos jokaisella lomalla pystyisin sitä hieman parantamaan, ollaan jo todella hyvällä tiellä:) Jos aina joka aamupalalla pyrkisin hieman lähemmäksi sitä ateriasuunnitelmassa olevaa, niin ehkä sitten saisin itseni tajuamaan, että mitään pahaa ei tapahdu, jos aloitan päiväni jo kunnon aterialla!

      Poista

Otan ilolla vastaan teiltä kommentteja: niiden avulla voimme vaihtaa ajatuksia sekä antaa vertaistukea toisillemme :)