keskiviikko 28. maaliskuuta 2012

Hyvinvointia

Olen paljon puhunut siitä, kuinka painon normalisoituminen ja säännöllinen, monipuolinen syöminen ovat vaikuttaneet minun hyvinvointiini niin fyysisesti kuin psyykkisesti valtavasti. Erityisesti olen useaan kertaan hehkuttanut sitä, kuinka koen taas voimani palautuneen ja kuinka jaksan taas aivan eri tavalla kuin ennen. Jos nyt ajatellaan pelkkää fyysistä puolta, niin fyysisen jaksavuuden lisäksi veriarvoni ovat normalisoituneet, eikä sydänkäyrässänikään ole enää mitään vikaa. Kaikki on siis loistavasti aiempaan verrattuna, ja nämä viimeiset pari kuukautta ovat tehneet minulle ihmeitä. Mutta yksi asia, johon muutama päivä sitten havahduin oli se, että myös hiukseni alkavat taas voida paremmin. Helmikuun puolella kauhistelin teille postauksessa Rasvaa, tarvitsen rasvaa! sitä, kuinka hiukseni tuntuvat tippuvan kokonaan päästä. Tällöin hiustenlähtö oli oikeastikin todella runsasta ja huolestutti minua kovasti. Se oli hyvä muistutus niistä lukuisista haitoista, joita huono ravinnonsaanti  - erityisesti rasvansaanti - keholle aiheuttaa.

Hiusten lähteminen on ollut minulle tyypillistä aina ravitsemustilan korjaantuessa. Hiukseni kestävät vielä laihtumisen ja alhaisen painon, mutta reagoivat viiveellä alkamalla tippua, kun paino jälleen lähtee nousuun. Olin jo ihan kauhuissani hiusteni putoamisesta ja kyllä hiukseni aika reippaasti ohentuivatkin. Tuolloin pyysin äitiäni tuomaan minulle tänne kampaamosta ostettuja BIO+ -tuotteita, joita olen käyttänyt säännöllisesti. Hiustenlähtö onkin hiljentynyt nyt selvästi, mistä olen suunnattoman onnellinen. Käytän BIO+ -tuotteista sekä shampoota, hoitoainetta että hiuspohjaan hierottavaa seerumia.


Energen Shampoo: "Vahvistava shampoo ehkäisee ja hidastaa ennenaikaista hiustenlähtöä yhdessä BIO+ Energen Serum hoitonesteen kanssa käytettynä. Ylläpitää hiuspohjan hyvinvointia, vahvistaa hiuksia ja parantaa edellytyksiä uusien hiusten kasvulle."
Energen Serum:"Tasapainottava seeurumi ehkäisee ja hidastaa ennenaikaista hiustenlähtöä ja edistää uusien hiusten kasvua. Virkistää pintaverenkiertoa. Suojaa ja hoitaa hiuspohjaa."


Hiukseni ovat siis selvästikin paremmassa kunnossa nyt, kuin vielä vähän aikaa sitten. Hiuksia ei lähde enää lähellekään yhtä runsaasti ja ne voivat nyt huomattavasti paremmin. Ravitsemustilan korjaantuminen sekä hiustuotteet yhdessä ovat varmasti auttaneet asiaa paljon. Olen todella onnellinen tästä, sillä kolme vuotta sitten hiuksiani tosiaan lähti niin paljon painoni noustessa, että jouduin pitämään ne melko lyhyinä. Vaikka hiuksistani huomaa selvästi, että ne ovat ohentuneet ja paljon, voin silti pitää ne onneksi vielä pitkinä ilman, että ne näyttäisivät aivan kauheilta. Nyt voin vaan pitää huolen siitä, ettei kehoni enää koskaan joudu sellaiseen rasitukseen aliravitsemustilan vuoksi, että kehoni reagoisi siihen myös hiusten lähtemisellä. Vaikka hiusten lähteminen onkin varmasti yksi pienimmistä tuhoista, joita anoreksia kehossa saa aikaan, on hiusten hyvinvointi meille naisille varsinkin todella tärkeä asia - vaikkakin sitten sieltä turhamaisimmasta päästä.




Samaisessa postauksessa, jossa valittelin hiusteni lähtöä, kerroin myös kuivaakin kuivemmasta ihostani, joka on ollut kuin kuiva korppu. Ihoni oikein lohkeili, niin kuiva se oli. Tällöin totesin sekä hiusteni lähtemisen että ihoni kuivuuden syyksi rasvan puutteen. Minulle yksi vaikeimmista ravintoaineista on aina ollut rasva, jonka käyttö on ollut hyvin minimaalista kotioloissa. Olen luonnollisesti yrittänyt huoltaa ihoani ulkoisesti rasvaamalla sitä huolellisesti, mutta aiemmin sekään ei auttanut. Nyt olen kuitenkin huomannut, että kehoni alkaa todella olla hyvässä kunnossa ja kehoni on saanut tarpeeksi hyviä rasvoja myös sisäisesti, sillä ihoni on taas hyvässä kunnossa. Tämä kaikki kertoo oikeasti siitä, kuinka tärkeää monipuolinen ravinnonsaanti ja myös niiden rasvojen saanti oikeasti elimistölle onkaan. Ateriasuunnitelmaani kuuluu päivässä pähkinöitä, joista saan hyviä rasvoja, jonka lisäksi olen yrittänyt parantaa levitteen käyttöäni. Kaikki nämä asiat yhdessä ovat selvästikin saaneet kehoni voimaan paremmin, mikä näkyy nyt sekä hiusteni että ihoni hyvinvoinnissa.

On ihana huomata kaikkia hyviä asioita aina vaan lisää ja lisää, joita painon normalisoituminen tuo mukanaan!  Kaikki tällainen lisää päivä päivältä enemmän sitä tiedon jä käyttäytymisen yhteistyötä, mikä näkyy järkevämpänä ja monipuolisempana syömisenä. Vaikka sairaimmillaankin minulla on ollut kaikki tämä sama tieto eri ravintoaineiden tärkeydestä, ei tieto ole suostunut toimimaan yhteistyössä mieleni kanssa. Nyt mieleni alkaa vihdoin olla siihen valmis, ja kaikki positiiviset muutokset hyvinvoinnissani lisäävät monipuolisen syömisen tarpeellisuuden ymmärtämistä. Jopa sen rasvansaannin tärkeyden!

<3:Laura

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Otan ilolla vastaan teiltä kommentteja: niiden avulla voimme vaihtaa ajatuksia sekä antaa vertaistukea toisillemme :)