perjantai 23. maaliskuuta 2012

Yllättävä reaktio

Tänään aamulla suustani pääsi sana, jota siinä yhteydessä ei olla vielä kertaakaan kuultu: hyvä. Mihin tämä sana sitten liittyikään oli tietenkin aamuinen punnitus. Jännitin punnitusta tuttuun tapaani, mutta nyt minulla ei todellakaan ollut mitään tietoa, mitä lukema voisi olla, sillä olin ollut juuri lähes kolme päivää lomilla. Lukema olisi voinut näyttää reippaasti miinuksen puolista tai samaa kuin maanantai-aamuna, mutta nousseen sen en olisi uskonut. En olisi halunnut painon nousseen reippaasti, sillä kotona ruokailut eivät menneet aivan täysin suunnitellusti. Tämä olisi pelästyttänyt minut täysin, enkä olisi enää uskaltanut syödä osastolla syötäviä valtavia määriä. Samalla kuitenkin pelkäsin sen laskeneen syystä, ettei ruokailut menneet täysin suunnitellusti ja siksi, että kulutus kotona on aina suurempaa kuin osastolla. Mutta yllättäen vaa´an lukema näyttikin plussaa 200 grammaa. Suustani pääsi ihan spontaanisti ja yllättäen sana hyvä. Hätkähdin omaa reaktiotani täysin, sillä vielä kertaakaan en ole saanut ääneen sanottua sitä, että olisin ollut tyytyväinen painoni nousuun. Enkä varsinkaan olisi odottanut uskaltavani lausua noita sanoja vilpittömästi sen jälkeen, kun olen ollut itse vastuussa syömisistäni ja anorektinen puoli voi osoittaa kaikki syyttävät sormensa vain minuun.

Tästä kaikesta huolimatta olin onnellinen. Olin niin onnellinen ajatuksesta, että saisin ilmoittaa aamulla poikaystävälleni painoni nousseen. Tiesin kuinka onnellinen hän tulisi olemaan asiasta. Vaikka nousu olikin minimaalinen, merkitsi se valtavasti. Se merkitsi sitä, että olin suoriutunut kotijaksostani kunnialla ilman, että paino oli laskenut lainkaan, vaan päinvastoin se oli hieman jopa noussut. Syyllisyyden tunteiden sijaan halusin ottaa tämän ainoastaan positiivisena asiana vastaan. En halunnut alkaa syyllistää itseäni lainkaan, vaan olla tyytyväinen itseeni. Olin aidosti tyytyväinen, että olin selvinnyt selvästikin kotiruokailuista ainakin kohtuullisesti tai jopa hyvin. Helsingissä reilu vuosi sitten olin samassa tilanteessa, mutta silloin painoni tippui jokaisella kotilomalla. Nyt olin ensimmäisellä pitemmällä kotilomalla ja heti onnistuin siinä painon kannalta katsottuna!

Spring warm by ~michelleemVaikka paino ei tietenkään ole kaiken hyvän ja onnistumisen ainoa mittari, olen silti tyytyväinen itseeni. Ennen minä olisin pelästynyt tätä, että miten voin syödä normaalisti kotona tulevaisuudessa, kun nytkin minulla oli välillä nälkä, jotain jäi syömättä ja silti paino nousi. Nyt en jaksa murehtia sitä, vaan olla ainoastaan tyytyväinen onnistumiseeni.  Vaikka loma oli raskas sekä fyysisesti että psyykkisesti, jotain olen kuitenkin tuolloin tehnyt oikein ja paremmin aikaisempaan nähden. Tämä lisäsi luottamusta tulevaisuutta kohtaan valtavasti. Enää kotona pärjääminen ei oikeastikaan ole pelkkää kuvitelmaa, positiivista ajattelua, itselleen ja muille uskottelua tai sanahelinää, vaan voisin oikeasti tulevaisuudessa pärjätä kotona. Vielä kun saan himpun verran rohkeutta syödä enemmän nälkäni mukaisesti ja ottaa lisää kiellettyjä ruokia sallittujen listalleni, olen ottanut taas valtavan harppauksen eteenpäin. Kun olen nyt taas tiiviimmän jakson osastolla ja paino nousee varmasti, alan uskaltaa ottaa taas pitempiä lomia itselleni, pidentäen niitä vähitellen. Mielessäni ei ole nyt lainkaan kriiseily painonnousun vaikutuksesta vartalooni tai muutkaan anoreksian lietsomat ajatukset, vaan ainoastaan toivo terveestä tulevaisuudesta. Olen onnellinen ajatuksesta:)

Ihanaa ja rentouttavaa viikonloppua! :)

<3:Laura

10 kommenttia:

  1. Hyvä Laura. :) Mulla ei ole ollut aikaa lukea näitä sun postauksia eikä siiskään aikaa kommentoida, joten laitan nyt tämmöisen maratoonin nyt päälle: syön karkkia, luen postaukset ja kommentoin niihin jos jotain kommentoitavaa löytyy.

    Itse pitäisin myös kaikista eniten tuommoisesta tasaisesta, hiljattain nousevasta painosta sinne normipainoon, kuin että paino nousisi räjähdysmäisesti. Tuolla tavalla hiljaa kun paino nousee, kerkeää ajatella ja tottua siihen. Jos paino nousisi yhtäkkiä monta kiloa, voi olla, että totutteleminen painoon ja omaan kehoon olisi vaikeampaa.

    Ajattelen sinua, vaikken aina täällä kommentoikaan. :) Hurjasti voimia!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos, olet ihana<3 Kuulostaa hyvältä tuo maratooni(toivottavasti et nukahda:D), erityisesti tuo karkkiosio:) Ja mukavaa aina saada sinulta kommenttia:)

      Minulla on nyt sellainen tsemppi päällä, että vaikka olin välillä lannistunut kotilomastani, olen oikeasti ylpeä siitä, että läpäisin sen kunnialla ja jätän syyllisyyden äänet omaan arvoonsa! Nyt hilataan pikkuhiljaa paino normaaliin, enää ne muutama puuttuva kilo ja sitten alkaakin totuttelu kotonaoloon, ihanaa! :)

      Poista
    2. Hyvä asenne! Vähitellen kun saa aina vähän kiinni tästä elämästä, tajuaa missä kuplassa sitä on oikein ollut syömishäiriön kanssa.

      Mä voin tulla sun seuraksi yrittää saada paino normaalipainoikseksi, onhan se kivempi kun on seuralainen matkalla samaan suuntaan. ;) (äh vaikea selittää mutta etköhän ymmärtänyt :D)

      Poista
    3. Tuo kupla kyllä kuvaa hyvin sitä, mitä elämä anoreksian kanssa on! On ihan ulkona kaikesta oikeasta elämästä! Elää jossain ihmeellisessä omassa maailmassaan:(

      Hyppää matkaan vaan mukaan, nostetaan paino normaaliin yhtä matkaa;) Voit hyvin peesailla minua:D

      Poista
  2. Jee! Kymmenen pistettä ja ainakin kuus papukaijamerkkiä sulle!!! Syyllisyyden äänet voit todellakin jättää kulta pieni omaan arvoonsa :) Onnittele mieluummin itseäsi, että otit taas erävoiton anoreksiasta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos:) Yritän ottaa tämän tosiaan onnistumisena, enkä anoreksian syyyttämänä epäinnistumisena! Yksi erävoitto takana jälleen:)

      Poista
    2. Kiitos, nyt vaikuttaa oikeesti ihan lupaavalta! :)

      Poista
  3. Upeaa muru! Olen todella onnellinen puolestasi ja ihailen asennettasi, painon nousu tosiaan on hieno asia. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos, yritän nyt pitää tän asenteen päällä:) Ahdistavia tilanteita tulee olemaan edessä vielä ja paljon, mutta nyt olen onnellinen, kun mieli on suhteellisen hyvä:)

      Poista

Otan ilolla vastaan teiltä kommentteja: niiden avulla voimme vaihtaa ajatuksia sekä antaa vertaistukea toisillemme :)