lauantai 24. maaliskuuta 2012

Rentouttava lauantai

Tänään on ollut ihan mukava päivä, vaikken lomille päässytkään. Tottakai olisi ihanaa olla kotona, mutta ehkä tässä on taas parempi muutama päivä keräillä voimia osastolla. Erityisen mukavaksi päivän on tehnyt se, että suurin osa potilaista on joko viikonloppulomalla tai sitten tänään ihan päivälomalla. Meitä ei ole ollut täällä kuin kaksi potilasta, jonka vuoksi osastolla on ollut hyvin rauhallista - ja siitä minä todella nautin. Parasta päivässä oli kuitenkin se, että pääsin tänään hyödyntämään ensimmäisen kerran sen maagisen painoindeksin 17 ylityksen mukanaan tuomaa saunalupaa. Heti aamusta muistuttelin hoitajille, että olisin halukas pääsemään saunaan, että muistavat sitten laittaa saunan ajoissa päälle. Osastolla on mahdollisuus päästä saunaan kahdesti viikossa, aina lauantaisin ja keskiviikkoisin. Hoitaja tulee aina mukaan, mutta odottelee verholla rajatussa erillisessä eteistilassa.


Saunareissuun varauduin lukemisella ja limsalla, jotka kuuluvat aina saunareissujeni vakiovarustukseen. Kyllä, minä luen aina saunassa. Kaikki tuntuvat ihmettelevän tätä tapaa, enkä ole vielä kertaakaan kuullut kenenkään muun kuin meidän perheen ja äidin puolen suvun harrastavan tätä. Minusta on aivan ihanaa ottaa lehti mukaan ja istua löylyssä lueskellen samalla. Kirjaa en sentään saunaan veisi, mutta lehden kastumisella kun ei ole väliä:) Sauna oli tosin tällä kertaa lämmitetty ainakin minun makuuni aivan liian kuumaksi niin, että lehti ihan poltteli käsissäni. Minä olen enemmänkin hieman lempeämpien löylyjen ystävä:)



Varustauduin reissuun myös kunnon purkkiarsenaalilla. Purnukkaa löytyi kyllä joka lähtöön keholle, hiuksille ja kasvoille!  Oli ihana hemmotella ensin itseä löylyssä ja sen jälkeen vielä hiuksia hiusnaamiolla ja kehoa ihanalla vaniljan tuoksuisella vartalovoiteella:) Kerrankin maltoin antaa hiusnaamionkin vaikuttaa sen ohjeessa olevan 5-10 minuuttia, kun tarkenin hyvin odotella aineen vaikuttamisen ajan saunan lämmittämässä suihkutilassa lehteä samalla lueskellen. Yleensä kun aamulla käy kiireesti suihkussa, ei ole aikaa antaa aineen vaikuttaa niin pitkää aikaa ja hoito jää hieman puolitiehen.

Minulla on myös tapana venytellä saunassa, mikäli olen yksin ja saunassa vaan tilaa siihen on. Lihakset rentoutuvat ihanasti kuumuudessa, jolloin venyttely tuntuu aivan ihanalta. Minusta olisi mahtavaa päästäkin kokeilemaan joko saunajoogaa tai Hot joogaa, ne olisivat varmasti minun mieleeni! Lämmöllä on niin ihanan rentouttava vaikutus, minkä uskon vaan entisestään parantavan joogan vaikutusta ja lisäävän sen mukanaan tuomaa hyvän olon tunnetta! Onko teistä kukaan kokeillut kumpaakaan? :) Venyttelyä en tietenkään olisi kehdannut tehdä, jos saunassa olisi ollut muita minun lisäkseni, mutta onnekseni sain nauttia löylyistä aivan yksikseni:) Tänään minulla oli vaan yksi ulkoilu, jonka käytin jo aamupalan jälkeen, mutta kaikkein ihaninta olisi tietenkin ollut päästä saunaan suoraan kävelylenkin päälle. Mutta tyytyväinen olen tähänkin:) Kun arki osastolla on aina niin samanlaista ja melko puuduttavaa, tuovat saunan kaltaiset erikoisjutut mukavan piristyksen päivään!

Minulla alkaa olla täällä lauantai jo voiton puolella, mutta monella teillä se varmaan on vasta aluillaan, mikäli lauantai-illan suunnitelmia on:) Oli suunnitelmissa sitten koti-ilta tai jotain viihteellistä puolta, toivottelen teille kaikille kivaa lauantai-iltaa! :)

<3:Laura

19 kommenttia:

  1. En ole kuullutkaan saunajoogasta. :o Mutta kuulostaa kyllä tosi mukavalta. Mä saan olla joka toinen viikonloppu kotona pe-su ja joka toinen lauantaipäivän. On kyllä suurta herkkua olla kotona, kun viikot joutuu asumaan lapsikylällä.

    Mä kans kun ehkä kerran viikossa tai kahdessa viikossa saunaan pääsen (meillä kun ei kotona ole saunaa), niin todellakin nautin! :) Saunassa on kiva just venytellä tai hieroa itseä ja nauttia saunan tuomasta lämmöstä. Myös jotain juotavaa esim kylmää mehua on kiva juoda saunassa.

    Tsemiä :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mukavaa kun uskalsit raottaa hieman omaa taustaasi, kun en tiedä tavallaan sinusta mitään, mutta tässähän sitä vähitellen tutustuu! :)

      Tsemppiä myös sinulle! :)

      Poista
    2. Mä voin vaikka sähköpostin kautta jutella enemmän, en kauheasti pidä, että kuka tahansa voi lukea mitä kirjoitan. Tosin tuskin kukaan minua tunnistaa, mutta tuntuu silti oudolta.

      Poista
    3. Se voisi olla ihan mukavaakin!:) Minulla tosin ei ole sähköpostiosoitetta, jossa ei olisi koko nimeäni, joten omaani en viitsi tänne laittaa, ymmärrät varmaan.. Onko sinulla osoite, jonka voisit antaa? Olisi mukava kuulla sinunkin taustoistasi enemmän, mikäli vaan olet siitä halukas kertomaan:)

      Poista
    4. Nyt on osoite tallessa ja viesti poistettu:) laittelen sulle tässä joku hetki viestiä! :)

      Poista
  2. Oi kuulostaa ihanalta :)

    Mukavaa viikonloppua sinulle, meillä se menee muuttopuuhissa :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oli kieltämättä ihanaa ja rentouttavaa:)

      Teillä on sitten raskas urakka edessä! Täytyy vaihtaa facebookin puolella kuulumisia, että miten muuttopuuhiin olette päätyneet!

      Poista
  3. Hmm...Light-juoma, lenkki ja kuuma sauna venyttelyjen kera. Kuulostaa ihan mun oman sairausajan pakkomielteisiltä jutuilta... :/ Toivottavasti sulla ei liity noihin laihtumis ja energiankulutusajatuksia...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Saunaan ja venyttelyyn minulla ei kuulu minkäänlaisia energiankulutusajatuksia, eikä ole oikeastaan kuulunutkaan. Ja tuo saunaluvankin sain tosiaan täällä osastolla vasta, kun painoni on jo lähes normaaalissa. Sen myönnän, etten normaalia limasaa vielä kykene juomaan, mutta sallin light-juomat itselleni, sillä ne eivät enää ole - toisin kuin ennen - ruoan korvaamista ja nälän pois pitämistä, vaan ainoastaan lisä kaiken muun täällä osastolla saamani energian päälle. Ja limsaakaan en edes tämän kaiken ruokamäärän vuoksi jaksanut juoda kokonaan! Eli ei liittynyt varsinkaan saunaan mitään anorektista ajattelua:)

      Poista
  4. Ihana postaus <3

    Lehtien lukeminen Suomessa on ehkä hieman harvinaista, mutta Keski-Euroopassa ihmiset harrastavat sitä enemmän. Esimerkiksi Saksassa ja Itävallassa saunakulttuuri kuntosaleilla, kylpylöissä tmv. paikoissa on varsin tavallista ja ihmisten näkee siellä menevän saunaan lehtipino kainalossa :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tosiaan täällä Suomessa en minäkään ole törmännyt muihin saunassa lukeviin, mutta hauska tietää, että se on yleistä muualla maailmalla! :) Aina oppii jotain uutta! :)

      Poista
  5. Sanot, että oot parempaan päin mutta sit kuitenkin kotona mietit vaan ruokaa ja syömisiä niinku ennenkin. Ei vaikuta siltä, että oisit yhtään eri tilanteessa kun ennen :( Anorektikkona tiiän kyllä millaiselta tuntuu osastolla, kun on motivaatiota ja niin helppoa elämää, mutta arki tulee sit kotona vastaan taas. Toivottavasti sulla nyt olisi jotakin erilailla kun ennen, mutta sinuna en tuulettaisi kyllä vielä. Vaikutat olevan tosi vahvasti kiinni tossa sairaudessa edelleen ja se, kun kirjotatkin anoreksiasta kokoajan ei varmaan ainakaan auta pääsemään eroon. En tiedä, mutta tällaisia ajatuksia herää kun luen sun testejä osastolta ja välillä kotoa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tämä sairaus valitettavasti on sellainen, että siitä parantuminen täysin voi viedä vuosia ja olla jotenkin läsnä koko loppu elämän. Mutta niin monen mutkan kautta olen tähän tilanteeseen päätynyt, että tiedän oikeasti olevani paremmassa kunnossa kuin kertaakaan sairauteni aikana, vaikka sairaus onkin vielä vahvasti päällä. En todellakaan tuulettele vielä, sillä tiedän, että arki kotona tulee olemaan kauheaa taistelua. Vaikka ajatukset pyörivätkin kotonakin vielä pitkälti sairauden ympärillä olen oikeasti pärjännyt kotilomillani paremmin kuin koskaan aiemmin!

      Vaikka kirjoitankin sairaudestani, niin se ei minusta ole minulle haitaksi, vaan oikeasti auttaa minua selvittelemään ajatuksiani. Ja valitettavasti kun osastolla olen, elämäni pyörii vielä paljon sairauteni ympärillä. Mutta tänäänkin kirjoittelin muista asioista, joten ajatus ei todellakaan ole koko ajan enää kiinni sairaudessa ja se on ihana tunne:)

      Voisin toki kirjoitella paljon muustakin ja varsinkin sitten kun kotiin pääsen, jos sellaiset asiat lukijoita vaan kiinnostavat? :)

      Poista
  6. minäkin luen saunassa, olen pienestä pitäen lukenut. perheessä on naureskeltu että mira lukisi nukkuessaankin jos se olisi mahdollista :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jee, ensimmäinen kanssatoveri, kenet perheeni ja sukuni ulkopuolelta olen löytänyt:D

      Poista
  7. HAHAA mäkin luen saunassa =)itse käyn hot joogassa ja nyt kun nolen pidemmän aikaa käynyt niin olen alkanut todella pitämään siitä. lämpöön on tottunut ja tunnin jälkeen on mukavan rentoutunut fiilis.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No onhan teitä sitten muitakin! :D Mua kyllä kiehtois toi hot jooga kovastikin, mutta meidän kaupungista ei valitettavasti sellaista taida löytyä! Täytyy siis tyytyä omaan saunavenyttelyyn:)

      Poista
  8. mä luen myöskin saunassa. se on ihanaa <3 vaikka harvoin käynkin saunassa, koska ihoni ei siitä oikein pidä! parasta on olla just yksin saunassa (tai infrapunasaunassa joka ei ole niin kuuma ja on siksi herkälle iholle parempi) ja lueskella just jotain ihania naistenlehtiä!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minulle se on ainakin niin ihana ja rentouttava hetki, kun saa vaan olla ja lueskella lempeässä löylyssä rauhassa:)

      Poista

Otan ilolla vastaan teiltä kommentteja: niiden avulla voimme vaihtaa ajatuksia sekä antaa vertaistukea toisillemme :)