perjantai 9. maaliskuuta 2012

Läheiset vierelläni

Eräs ihana lukijani toivoi, että kertoisin siitä, millaista tukea olen saanut sairauteni aikana läheisiltäni. Tätä aihetta olen varmasti sivunnut useampaankin otteeseeen eri postauksissa, mutta ajattelin pohtia asiaa hieman tarkemmin ihan omassa postauksessakin :) Lukijani toivoi myös, että tämän postauksen kautta voisimme jakaa omia kokemuksiamme: minun, sinun ja meidän kaikkien, ja antaa sitä kautta vertaistukea toisillemme!

Keep Running
Minulla on aina ollut läheiset välit niin äitiini kuin isäänikin. Myös sisarusteni kanssa olen ollut läheinen. Heti sairauteni alkulähteiltä asti olen saanut tukea molemmilta vanhemmiltani. He ovat olleet hyvin ymmärtäväisiä ja tehneet kaikkensa tukeakseen minua parhaansa mukaan. Itse olin jo aikuinen sairastuessani ja asuin poissa vanhempien luota. Tämän vuoksi heillä ei ollut mahdollisuutta huomata, kuinka oireiluni alkoi ja paheni melko kovaakin vauhtia. Kun itse havahduin siihen, että kaikki ei ole nyt hyvin ja syömiskäyttäytymiseni on muuttunut ahdistavaksi ja epänormaaliksi, turvauduin heti vanhempiini. Kuten olen aiemminkin kertonut annoin äidille luettavaksi lehden, jossa oli artikkeli syömishäiriön sairastaneesta naisesta, joka nyt parannuttuaan työskenteli syömishäiriöistä kärsivien parissa. Tämä oli kuin avunhuuto, johon vanhempani tarttuivat heti. He ottivat välittömästi yhteyttä minun luvallani tähän henkilöön, jonka vastaanotolle sitten pääsinkin. Vanhempani ovat alusta alkaen ottaneet sairauteni tosissaan ja tukeneet minua kaikin keinoin.


(3) Wall PhotosKoen, että välini vanhempiini ovat jopa lähentyneet sairauteni myötä. He ovat käyneet katsomassa minua aina mahdollisuuksien tullen osastolla, ja tällöin olemme puhuneet kaikesta maan ja taivaan välillä. Jopa isällekin olen pystynyt puhumaan avoimesti tuntemuksistani. Kun olin työharjoittelussa Ruotsissa sairauteni ollessa vahvimmillaaan, isä kävi minua siellä katsomassa. Hän kuunteli ja yritti ymmärtää parhaansa mukaan. Sain purettua kaikki tuntoni hänelle, jotka olin vain sähköpostien välityksellä saattanut purkaa kuluneiden viikkojen aikana äidilleni. Siitä lähtien mikään ei ole ollut tabu minun ja isäni välillä mitä sairauteeni tulee. Äidille ja isälle onkin muodostunut tavallaan työnjako minun tukemisen suhteen: isä hoitaa enemmän käytännön asioita, äiti taas kuuntelee murheitani. Kun tein päätöksen jättää työharjoitteluni kesken Ruotsissa keväällä 2009, isä hoiti heti käytännön asiat ja lensi heti seuraavana päivänä Ruotsiin hakemaan minua kotiin. Isä on muutenkin järjestellyt minulle lääkärikäyntejä ja auttanut sairaalalaskujen maksamisessa. Sisarukseni ovat eläneet luonnollisesti mukana sairauteni joka vaihetta. He ovat käyneet asioita läpi paljon vanhempieni kautta. Uskon, että heidän on ollut vaikeaa tuoda tunteitaan julki suoraan minulle itselle, vaan heidän huolensa on välittynyt minulle vanhempieni kautta.

Välillä äitini otti vastuuta sairauteni hoidosta jopa enemmän kuin äidille olisi kuulunutkaan. Hän yritti suunnitella ruokailujani ja otti jopa töistä palkatonta vapaata, jotta voisi olla tukenani, kun palasin takaisin Lahteen jatkamaan opintojani. Hän on kantanut hirveästi huolta ja varmasti kasannut harteilleen aivan liian painavan lastin minun huolehtimisestani. Vasta nyt olemme löytämässä taspainoa suhteemme välille, mitä sairauteeni tulee. Äitini on ymmärtänyt ja hyväksynyt sen, ettei hän voi toimia hoitajanani eikä estää minua toimimasta niin kuin toimin. Hän on sanonut pysyvänsä aina tukenani ja rinnallani, vaikkei kaikkia ratkaisujani hyväksyisikään. Tämä on vapauttanut varmasti meitä molempia. On tärkeää vetää raja siihen, että läheiset ovat erikseen ja hoitohenkilökunta erikseen. Äitini on aina ollut meitä kaikkia lapsia kohtaan huolehtivainen ja se asia tulee tuskin koskaan muuttumaankaan. Mutta toivon, että hän pystyisi vapauttamaan harteiltaan edes osan siitä taakasta, jota hän kantaa minun ja sisarusteni vuoksi.

Olemme olleet hyvin avoimia sairauteni suhteen myös sukuni kesken. Kaikki sukulaiseni tietävät sairaudestani ja ovat yrittäneet olla tukenani. Tsemppiviestit silloin tällöin muistuttavat minua siitä, kuinka he elävät mukana vaikeita aikojani. On ollut ihana huomata, kuinka kukaan ei ole tuominnut, vaan kaikki ovat yrittäneet ymmärtää. Ja ihaninta on aina huomata kaikkien läheisten vilpitön onnellisuus siitä, kun voin jo paremmin. Varsinkin isovanhempani ovat olleet aivan valtava tuki minulle siitä huolimatta, että sen ikäpolven ihmisten on varmasti vaikeaa käsittää anoreksian kaltaista sairautta. Mutta käsin kirjoitetut kirjeet, joita heiltä saan sekä lähes viikoittain soitetut puhelut muistuttavat minua siitä, kuinka paljon he välittävät.

Entäpä sitten ystävät? Kuten ystävänpäivänä kirjoittamassani postauksessa toinkin ilmi, ovat ystävyssuhteeni säilyyneet sairaudestani huolimatta. Luonnollisestikin sairauteni on aiheuttanut heissä hämmennystä ja pelkoa ja välillä myös vaikeitakin hetkiä. Heidän on varmasti ollut vaikea suhtautua minuun anoreksiaa sairastavana, kun olen aiemmin ollut aivan erilainen persoona, yksi heidän joukossaan. Mutta tukeneet hekin minua ovat parhaansa mukaan. Välillä yhteydenpito on ollut vähäisempää jo pitkien välimatkojen vuoksi, mutta missään vaiheessa ei olisi ollut epäilystäkään, etteivätkö he rinnallani olisi pysyneet. Toivon, että he eivät ole joutuneet kokemaan olleensa minulle vain "tunteideni kaatopaikka", vaan että olemme pystyneet säilyttämän ystävyytemme vastavuoroisena. Haluaisin uskoa, että olen pystynyt olemaan ystävä sairaudestani huolimatta.

Mutta myös ymmärtämättömyyttä olen kokenut mitä sairauteeni tulee. Sairastuttuani silloinen poikaystäväni ei jaksanut pysyä rinnallani, vaan totesi minun ensimmäisen kerran jouduttuani sairaalaan, että tämä kaikki oli liian raskasta hänelle. Mutta minulle se oli ehkä parasta, mitä kuvitella saattaa, sillä nyt olen saanut rinnalleni niin ihanan poikaystävän, joka on alusta asti tukenut minua mitä sairauteeni tulee. Hän tiesi sairaudestani alkaessamme seurustella, ja siitäkään huolimatta hän ei minua hylännyt. Hän ymmärtää sairauttani ihmeellisen hyvin. Hän huolehtii sopivissa määrin ruokailuistani kotona ja tukee minua niissä. Osaamme kuitenkin vetää rajan siihen, että suhde säilyy seurustelusuhteena, eikä muutu hoivasuhteeksi. Sekin on tärkeää muistaa.

Usein olen kokenut syyllisyyttä siitä, millaista tuskaa ja huolta läheisilleni aiheutan. Sairausaikani on ollut raskasta koko perheellemme. Yritän kuitenkin päästä syyllisyyden taakasta eroon, sillä itse en ole sairauttani valinnut. Mutta nyt voin tehdä vain parhaani ja yrittää pitää huolen siitä, etteivät he joudu enää koskaan pelkäämään puolestani. Vanhempani ovat myöskin päässeet irti syyllisyydestä, jota he ensin tunsivat sairastuttuani. Olen vakuuttanut heille, ettei sairastumiseni liity millään tavalla heihin. Kannan syyllisyyttä, mitä huolen aiheuttamiseen tulee, vielä pitkään mukanani, mutta yritän antaa itselleni anteeksi. Olisi tärkeää muistaa, että myös sairastuneen omaiset tarvitsisivat tukea ja vertaistukea. Vanhempani ovat saaneet purkaa tuntojaan perhetapaamisissa osastolla ollessani, ja äidille työterveyslääkäri toi esiin myös mahdollisuuden keskustella asiasta psykologin kanssa. Tähän äitini ei kuitenkaan halunnut tarttua, vaan koki pärjäävänsä asian kanssa. Mutta perhetapaamisten kautta viimeistään olen ymmärtänyt, kuinka peloissaan ja huolissaan he ovat joutuneet takiani olemaan, se on hyvin surullista.

Minä olen ollut onnekas, mutta kaikkilla ei ole yhtä hyvä tilanne. Olen tutustunut lukuisiin syömishäiriötä sairastaneisiin ja jokaisella on oma tarinansa kerrottavanaan. Syy jonkun sairastumiselle voi olla jopa lähtöisin huonoista suhteista vanhempiinsa. Anoreksiaan sairastumisen syitä yritetään usein etsiä perhesuhteista, ja varsinkin äiti-tytär -suhdetta on yleensä pidetty jotenkin vääristyneenä, mikä olisi aiheuttanut sairastumisen.  Itse en näe oman sairastumiseni taustalla mitään tällaista, mutta ymmärrän kyllä, että joillakin näin voi olla. Itseäni on suuresti loukannut jopa se, kun lääkärit ovat yrittäneet väksinkin etsiä syitä sairastumiselleni vääristyneistä suhteista omiin vanhempiin. Mutta monen tytön suusta olen kuullut, kuinka suhde varsinkin äitiin on ongelmallinen. Olen kuullut myös surullisen monta kertaa kuinka vanhemmat eivät ole ymmärtäneet lapsensa sairautta, tai eivät ole enää vuosien saatossa jaksaneet pysyä lapsensa rinnalla. Myös ystävyyssuhteet ovat saattaneet kariutua, kun sairastuneen elämän on täyttänyt vain anoreksia.

Mutta minkälaisia kokemuksia teillä on? Lukijani halusikin herätellä keskustelua siitä, minkälaisia kokemuksia teillä muilla on läheistenne suhtautumisesta syömishäiriöönne. Oletteko saaneet tukea ja ymmärrystä? Vai onko suhde vanhempiin tai muihin läheisiin huonontunut? Entäpä ystävät ja poikaystävät, onko heiltä riittänyt voimia käydä läpi tätä kaikkea kanssanne? Olisi mukava jos jakaisitte kokemuksianne :)

<3: Laura


P.s. Olisi mukavaa, jos lähtisitte mukaan myös edellisen postauksen ideaan :)

12 kommenttia:

  1. Ihana kuulla, että sulla on hyvät välit vanhempiisi. Itselläni vanhemmat ovat eronneet, isäni kanssa välit ovat todella huonot ja äitiinkään ei ole kovin hyvät välit.

    Ystävät ja muut aikuiset ovat suurempi kuin suuri apu.

    Ps. Haluaisitko joskus laittaa kuvia itsestäsi vuosien varrelta? :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Harmi, että sinulla on käynyt vanhempiesi kanssa niin, mutta pääasia on, että sinulla on sitten muita ihmisiä rinnallasi tukemassa!

      Ajattelinkin, että voisin vaikka liittää siihen postaukseen "minä anorektikon takana", kuvia vuosien varrelta :) Tai noh, niiden vuosien, kun digikamerat ovat tulleet käyttöön:D

      Poista
  2. Läheiset ihmissuhteet ovat kyllä todella suuri voimavara, kun taistelee anoreksiaa vastaan. En tiedä, kuinka olisi kestänyt, ellei vanhempani olisi olleet tukenani. Mukava huomata, että sinullakin on läheiset välit perheeseesi.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ihanaa, että sinäkin olet ollut onnekas tässä suhteessa :) Minä en ainakaan olisi tässä, tuskin enää hengissäkään, jos en olisi saanut niin valtaisaa tukea läheisiltäni! He ovat kaikkeni <3

      Poista
  3. Mulla on aina ollut hyvä suhde äitiin ja hän on jaksanut tukea esim. valmistanut mulle mieleiset ruuat ja käynyt katsomassa osastolla. Isä taas ei ole ymmärtänyt hevonpaskaa mutta eipä voi mitään. Sukulaisiin meillä on aina ollut etäiset suhteet eli ei olla ikinä juteltu asiasta vaikka kaikki asiasta tietävätkin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hienoa, että sinulla on edes äitisi tukenasi, sillä ilman tukea tästä sairaudesta ei selviä. Ainakaan ei ole voimavaroja selvitä samalla tavalla kuin läheisten tukemana. Valitettevasti kaikki - tai oikeastaan surullisen moni - ei ymmärrä tätä sairautta eivätkä haluakaan ymmärtää. Voimia sinulle<3

      Poista
  4. Kiitos loistavasta blogistasi! Itse olen sairastanut 12 vuotta syömishäiriötä, joista 4-5 vuotta olin todella anorektinen. Nykyään kärsin epätyypillisestä syömishäiriöstä; olen saavuttanut normaalipainon, mutta suhde ruokaan ja liikuntaan on edelleen sairaalla pohjalla.

    Sairaimmillani suhteet vanhempiin, kavereihin sekä minua hoitaviin henkilöihin tulehtuivat todella pahasti, mikä pahensi oloani entistä enemmän. Tämä johtui nimenomaan siitä, että kaikki yrittivät saada painoani nousemaa, mistä ärsyynnyin, koska tässä vaiheessa kielsin hengenvaarallisen sairauteni.

    Painoni noustua ja ympäristön vaihtumisen myötä olen saanut tukea ja ymmärrystä hyvin vaihtelevasti johtuen siitä, että olen pyrkinyt pitkälti pitämään sairauteni salassa. Suuret liikuntamäärät ja suhteeni ruokaan aiheuttavat tutuissa ja tuntemattomissa ihmisissä nykyään suurta ymmärtämättömyyttä, ja tunnen joutuvani edelleen valehtelemaan, kaunistelemaan tmv. pitääkseni sairauteni salassa.

    Perheeni tietää sairaudestani, mutten osaa keskustella siitä heidän kanssaan. Tiedän, että he yrittävät suhtautua sairauteeni ymmärtäväisesti, vaikka olemmekin täysin eri maata elämäntyyleinemme ja syömistottumuksinemme.

    Sairauden ollessa pahimmillaan, en koe saaneeni juuri minkäänlaista tukea kavereiltani, koska kukaan ei uskaltanut tulla sanomaan minulle suoraan tyyliin "sulla on oikeesti ongelma". Tunsin suorastaan eristyväni kaverisuhteista, koska jäin sosiaalisten tilanteiden ulkopuolelle sairauteni takia. Sairastuessani kohtalaisen nuorena ympärilläni oli onneksi muutamia läheisiä, rohkeita aikuisia, jotka uskalsivat puuttua sairauteeni, ennen kun itse tajusin sairastuneeni.

    Tällä hetkellä perheeni tietää, että minulla on epätyypillinen syömishäiriö, vaikka kiellän sairauteni heille, edelleen. Sen sijaan muutamalle ystävälle olen pystynyt myöntämään sairauteni ja koen saaneeni heiltä valtavasti tukea ja voimia! Olen myös erittäin kiitollinen sellaisille ihmisille, jotka ovat rohjenneet ilmaista huolensa seuratessaan käyttäytymistäni. Osalle ihmisistä, joiden olen uskonut ymmärtävän, olen rohjennut kertoa sairaudestani, sillä mielestäni heillä on ollut oikeus tietää, ettei heidän tarvitsisi huolehtia "turhaan". Vaikka asia on varmasti vaikea myös heille, olen halunnut ilmaista, ettei minulla ole aikomusta sairastua pahemmin.

    Olen sanonut läheisille ihmisille, että heidän pitää ilmaista huolensa, mikäli painoni putoaa huolestuttavan paljon. Silloin tällöin he kommentoivat painoni pudonneen, mistä on ollut minulle suurta apua, koska tämän jälkeen olen antanut jälleen itselleni luvan syödä paremmin ja höllätä liikunnan suhteen ;)

    Voimia sinulle <3 Toivon todella, että jaksat taistella sairautta vastaan. Tiedän, että painon nostaminen tuntuu ahdistavalta ja vastenmieliseltä (enkä tarkoita, että painon tulisi huidella normaalipainon ylärajoissa, minne oma tavoitepainoni aikoinaan asetettiin tyyliin sanomalla "et olisi lihava silloinkaan, vaikka painaisit X verran"); normaalipainon saavuttaminen on ensimmäinen askel myös mielen tervehtymisessä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos itsellesi kommentistasi :) Ihanaa kuulla, että olet pitänyt teksteistäni! Kommentoi ihmeessä aina, jos vaan tekstit ajatuksia sinussa herättävät. On aina ihanaa huomata saaneensa kommentteja lukijoilta!

      Voimia sinulle valtavasti ja toivottavasti saat nyt tukea tarpeeksi läheisiltäsi, mitä syömishäiriöösi tulee. Tämä sairaus on toisten niin vaikea käsittää, että jo pelkästään se raastaa ihmissuhteita ja voi jopa kokonaan rikkoa ne. Ihmiset ympärillä eivät ymmärrä, eivätkä tiedä, miten suhtautua sairauteen. Varsinkin, jos sinä olet itse kieltänyt joko tietoisesti tai tiedostamatta sairautesi, on muille tuen antaminen entistä vaikempaa. On vaikea antaa tukea, jos toinen ei ole valmis sitä tavallaan vastaan ottamaan. Moni myös hämmentyy sairaudesta niin paljon, etteivät yksinkertaisesti osaa tukea tai löytää oikeita sanoja, vaikka kuinka haluaisivat.

      On hienoa, jos saat nykyään paremmin tukea kuin ennen, ja on mahtavaa, jos olet saanut sanottua läheisillesi, että puuttuvat siihen, mikäli painosi on alkanut putoamaan. Se on sellaista huolenpitoa, jota me todella tarvitsemme!

      Oletko koskaa miettinyt, että hakeutuisit ihan hoidon piiriin? Vaikka painosi olisikin normaali, voi syömishäiriö vallata koko ihmismielen. Tällöin muut eivät ehkä huomaa ongelmaasi, mutta oma elämä voi olla raskasta, ahdistavaa ja jopa helvetillistä. Voisi olla ihan hyvä päästä käymään asioita läpi jonkun ulkopuolisen tahonkin kanssa, vai?

      Voimia sinulle aivan valtavasti ja tsemppiä omaan taisteluusi syömishäiriötä vastaan! Minä jatkan taistelua täällä omalla tahollani:)

      Poista
    2. Kiitos vastauksestasi! Saan tällä hetkellä hoitoa syömishäiriööni, vihdoin ja viimein, sitten anorektisten vuosien jälkeen. Hakeuduin jokin aika sitten hoitoon muiden syiden takia ja jäin suoraa sairauslomalle yllätyksekseni päin h******** olevien veriarvojen takia. Vihdoin koen, että minut otetaan vakavasti ja saan apua sairauteeni, jonka pyrin pitämään salassa (onnistuen kohtalaisen hyvin?), joka on tehnyt elämästäni todellakin helvetillistä. Toivon, että tämän terapiajakson avulla opin hallitsemaan sairauttani ja pystyn palaamaan takaisin opintojeni ja työn pariin sekä nauttimaan elämästä :)

      Poista
    3. Hienoa kuulla, että saat vihdoin kunnollista apua! Joskus pysähtyminen ja sairauslomalle jääminen on se ainoa oikea vaihtoehto, jotta voi saada elämänsä taas oikeille raiteille. Tämä sairaus todellakin on niin helvetillinen, että sovitaanko, että teemme molemmat kaikkemme nyt, että pääsemme tästä eroon? Toivon kovasti puolestasi, että saat sairautesi hallintaan ja pääset palaamaan normaaliin elämään ja nauttimaan siitä<3

      Poista
  5. Hei tuli vaan mieleen kysyä et minkä ikäisiä sun sisarukset ovat? Ja ovatko ne veljiä vai siskoja?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Heippa! Minulla on 2 vuotta vanhempi isosisko ja 3 vuotta nuorempi veli. Voin kertoilla heistäkin vähän lisää, kun teen postauksen elämästäni "anoreksian takana" :)

      Poista

Otan ilolla vastaan teiltä kommentteja: niiden avulla voimme vaihtaa ajatuksia sekä antaa vertaistukea toisillemme :)