perjantai 30. maaliskuuta 2012

Vaikeita tunteita ja pohdintaa painosta

Valehtelisin, jos sanoisin päiväni olleen helppo minulle. Se on ollut oikeasti kaikkea muuta kuin helppo. Näennäisesti kaikki onkin ollut hyvin ja minulla on takanani päivä, joka on tähän mennessä pitänyt sisällään useita ihania asioita. Vaikka koenkin olevani jo psyykkisesti hyvin pitkällä parantumisessani, taistelen kuitenkin jatkuvasti anoreksian ääntä vastaan. Olen saanut kommentteja siitä, kuinka joistakin teksteistä paistaa selvästi vielä anoreksia ääni taustalta, vaikka kuinka yrittäisin vakuuttaa, että olen jo lähellä parantumista. Koen olevani lähempänä parantumista kuin kertaakaan aiemmin, mutta se ei siltikään tarkoita vielä, että olisin vapaa kaikista anorektisista ajattelutavoista - ei todellakaan. Minulla on yhä valtavasti työstettävää mitä psyykkiseen puoleeni tulee. Minulla on vielä paljon käsiteltäväni ajattelumalleja liittyen ruokaan ja syömiseen, mutta koen kuitenkin selättäneeni jo kaikista pahimmat pelkoni ruokaa kohtaa. Ja vaikka se melko alituiseen onkin vielä mielessäni, suoriudun mielestäni entiseen nähden hienosti ruokailuista myös kotona.

Mutta kaikista vaikein asia, mitä minun tuleekin vielä työstää ja kauan, on suhteeni painooni - tai pikemminkin painolukemaani. Vaikka sairastumiseni ei koskaan lähtenytkään laihdutusyrityksestä tai pyrkimyksestä tulla laihemmaksi, on ruokaan liittyvien vääristyneiden ajattelumallien lisäksi sairaat ajatukseni kulminoituneet painooni. Syy miksi tämä päivä on ollut psyykkisellä tavalla todella raskas minulle, on painoni kiihtyvä nousu. Aamuisen punnituksen tulos oli, että painoni oli noussut viikossa yli kaksi kiloa. Jokainen anoreksiaa sairastava tai sairastanut tietää, miten kauhealta tuollainen tuntuu vielä niin aran ja raakileen psyykkeen mielestä. Sisälläni on piinannut koko päivän ahdistus ja pelko siitä, että painonnousuni ainoastaan kiihtyy ja on epäluonnollisen suurta. Jo aiemmin viikolla pohdin tätä asiaa, kirjoittaessani postauksen Energiansaanti. Kaikki sairaat pelot ovat nousseet pintaan ja pyrkineet nakertamaan jo itselleni rakentamaani tervettä puolta. Vaikka olenkin hyväksynyt ajatuksen painoni nousemisesta normaaliin, mitä se aikalailla käytännössä nyt onkin, ei psyykkeeni kestä näin hurjaa nousuvauhtia - sen ymmärtää varmasti jokainen saman kokenut. Olen myös työstänyt vähitellen mielessäni ajatuksia siitä, kuinka painoni enimmäisrajan ei suinkaan tulisi olla painoindeksiltään 18,5, vaan sen tulisi olla painoni alaraja. Jos painoni nousee tuon rajan yli, se on vain hyväksi minulle ja takaa terveemmän tulevaisuuden. Olen kovasti työstänyt mielessäni tuota ajatusta, yrittänyt unohtaa entiset painolukemani ja jättää lukemat omaan arvoonsa. Vaikka terveenä painoinkin tuon verran, haittaisiko jos painoni nousisi sen yläpuolelle tällä kertaa? Ei, oikeasti se ei haittaisi mitään. Olen vain mielessäni luonut numeroille liian valtavan arvon mielessäni - arvon, jota niille ei todellakaan tulisi antaa.


Pinnwand-Fotos
Eräs lukijani koki tekstini loukkaavina normaalipainoisia kohtaan, kun olen kertonut tunteistani liittyen siihen, kuinka hyväksyisin painoni olevan juuri normaalin painoindeksin alarajan verran. Hän koki, että näen muut ihmiset rumina ja lihavina, mikäli he ovat normaalipainoisia tai ylipainoisia. Tulin hyvin surulliseksi ajatuksesta, sillä näin ei todellakaan ole. En todellakaan arvota muita ihmisiä heidän painonsa mukaan tai luokittele ihmisiä heidän ulkonäkönsä mukaan. Kirjoitin ihan blogini alkuaikoina postauksen Kaunis nainen, jossa pohdin sitä, millainen nainen on mielestäni kaunis. Vaikka itse olin tuolloin runsaasti alipainoinen ja nyt käytännössä normaalipainoinen, ei ajatukseni ole sen asian suhteen muuttuneet lainkaan. Minusta nainen on kauneimmillaan, kun on sinut itsensä kanssa. Kauneus syntyy persoonasta, luonteesta ja esimerkiksi vaatetyylistä, ei suinkaan kilomääristä. Kaikki parhaat ystäväni ovat normaalipainoisia ja näyttävät mielestäni upeilta! Usein olen tuntenut itseni rumaksi heidän seurassaan sen sijaan, että olisin ollut ylpeä alhaisesta painostani.

Vaikka itse työstänkin jatkuvasti suhdetta omaan painooni, on se vielä minun sairauttani - ei sitä, mitä muista ihmisistä ajattelen. Sen haluaisin kaikkien lukijoiden ymmärtävän, ja tässä suhteessa olen todella vilpitön. Ja  pohdinnat liittyen painooni koskevat vain ja ainoastaan minun omaa vartaloani. Eikä oikeastaan vartaloani, vaan tuota tiettyä painolukemaa. Ennemminkin pelkään sitä painolukeman muutosta, kuin vartalossani tapahtuvia muutoksia. Vaikka muuttuva vartalo tuntuukin välillä kömpelöltä, en koe itseäni rumaksi. Uuteen kroppaan totutteleminen vie aikansa, mutta olen jo oppinut nauttimaan normaalipainoisesta vartalostani. Nautin siitä, kuinka vaatteet istuvat ja näyttävät hyvältä päälläni. Nautin siitä, etten erotu laihuudellani joukosta, vaan olen kuin kuka tahansa muu nuori nainen. Suurin ongelmani ei siis suinkaan ole painon muutoksen näkyminen vartalossa, vaan painolukema, josta sairas puoleni yrittää pitää kynsin ja hampain kiinni. Olen luonut tuosta painolukemasta pakkomielteen itselleni, en suinkaan laihasta vartalosta. Hieman ristiriitaisen kuuloista - tiedän - mutta siltä minusta tuntuu. Olisikin mielenkiintoista tietää, onko teillä muilla anoreksiaa sairastavilla, siitä toipuvilla tai parantuneilla ollut samanlaisia ajatuksia? Että vaikka mieli hyväksyisikin vartalon ja painon muutokset kehossa, niin tietystä painolukemasta ei haluaisi päästää irti?

Minun tulee todella ryhtyä nyt työstämään tätä ajatusta, etten voi asettaa painoani tiettyyn pysyvään lukuun. Se tulee vaihtelemaan vuosien saatossa useaan otteeseen ja varmasti nousemaankin ajan kanssa. Lihas painaa myös enemmän, joten jos haluan saada lisää lihasmassaa, täytyy senkin mukanaan tuoma painonnousu hyväksyä. Naisen vartalo muokkautuu ja muovautuu elämän aikana moneen kertaan. Raskaudet ja iän tuomat muutokset tuovat mukanaan sellaisia muutoksia painoon ja vartaloon, jotka ovat täysin normaaleja. Ja kovasti toivon, että myös minä saan kokea tällaiset muutokset kehossani. Ja oikeastihan normaalipaino on todella laaja käsite! Ja kun aika kuluu, myös minä varmasti voin unohtaa puntarit, painolukemat ja luottaa siihen hyvään oloon. Sillä rehellisesti voin sanoa jo nyt, että pidän kropastani paljon enemmän nyt, kuin lukuisia kiloja aiemmin! Toiko alhainen paino mukanaan onnellisuuden? Ei, se vei vaan mukanaan sen. Mutta halusin vaan tuoda esiin siis sen, että vaikka kipuilenkin sairauteni kanssa vielä ja sairaus nostaa päätään huimasta edistyksestäni huolimatta usein, mikä näkyy teksteissäni ahdistuksena ja pohdintana liittyen painooni, on se ainoastaan minun sairauttani eikä sitä, millaisina muut ihmiset näen.

Nyt minun täytyy vaan keskittyä siihen, että en anna tämän aamuisen pilata viikonloppuani, viikkojani ja tulevaisuuttani, pelästyttämällä minut takaisin anoreksian maailmaan. Ei, sitä en anna sen tehdä. Vaikka painoni olikin noussut yli kaksi kiloa viikossa ja se tuntui repivän psyykkeeni riekaleiksi, olen yhä tässä: paremmassa voinnissa kuin pitkiin aikoihin. Nyt vaan täytyy pitää mieli rohkeana, eikä antaa tämän vaikuttaa ruokailuihini täällä kotona. Vaikka kuinka pelottaisi ja anoreksian hurjimmat pelot painon ryöstäytymisestä valtaisi minut, pitää vaihtaa se työllä ja tuskalla hankittu terve puoli taas kovemmalle taajuudelle.

<3:Laura

14 kommenttia:

  1. Minulle on (jo aiemmin) syntynyt pelko siitä, että muut ihmiset ajattelevat minun näkevän heidät lihavina. Vaikka anorektikon kehonkuva on vääristynyt, ainakin minun kohdallani se koskee ainoastaan omaa vartaloani.

    Tsemppiä sinulle kotilomien ja muiden haasteiden kanssa! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Myös minusta tuntuu ikävältä, jos muut ajattelevat minun näkevän heidät lihavina, jos oma kehonkuvani on vääristynyt. Ja minulla kun liittyy tuohon painolukemaan niin suuri pelko, en haluaisi muiden ajattelevan, että arvottaisin heitä painon perusteella, sillä se ei todellakaan ole niin!

      Tsmeppiä ja jaksamista myös sinulle! :)

      Poista
  2. Onnittelut painon noususta, vaikka tiedänkin, kuinka järkyttävältä tuollainen nousu lyhyessä ajassa tuntuu. Itselläni huomasin, että olo on hyvä, ja sitä on sinut kroppansa kanssa, mutta kun menee vaaalle, koko tuo maailma romahtaa. Kuinka pelkät numerot voikin saada päivän pilalle, vaikka muutoin painon nousua tai mitään muutosta kehossaan ei olisi huomannutkaan. Joskus tuntuu, että parempi vain, ettei punnitsisi itseään ollenkaan, tietenkin silloin, kun voi olla varma, ettei paino putoa. Äh, tulipa sekavaa tekstiä. :/
    Älä pahoita mieltäsi aiemmista kommenteista. Uskon, että vääristynyt kehonkuva koskettaa vain sairasta itseään, en ainakaan minä arvostele muiden painoa ja arvota heitä kilojen mukaan. Kaikki kritiikki koskettaa vain itseäni.

    Tsemppiä kotilomalle, hoidon loppu alkaa jo häämöttää, joten älä innostu liikaa. ;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ei ollut yhtään sekavaa tekstiä, vaan juuri ne samat asiat, mitä minunkin päässäni pyörii, ja miltä minusta tuntuu! Olo saattaa olla hyvä, ropassaan ei ole huomannut muutoksia, mutta vaaka näyttää kahta kiloa enemmän! Ja tosiaan tuntuu, kuin matto vetäistäisiin pois jalkojen alta:( Mutta nyt on pääasia, etten anna aamuisen vaikuttaa jatkoon ja syömisiini kotona! Mutta kyllä jotain asialle pitää tehdä, ei paino voi tuollaisenaan jatkaa nousuaan..:/

      Kiitos tsemppeistä! :) Jaksamista sinullekin ja kivaa viikonloppua! :)

      Poista
  3. Moi taas! Laitoi sulle kommenttia siitä, että tuntuu pahalta ajatella näyttävänsä lihavalta muiden silmissä, etenkin muitten anorektikoitten. Ja se on ihan totinen pelko ja sen takia en voi enää tavata ystäviäni joilla on anoreksia. niinkun sanoin, oon ite normaalipainon keskellä nyt ja tunnen itseni valaaksi, on kömpelö olo ja tosiaan mulle kävi niinkun sinä pelkäät käyvän. Paino vaan jatko hurjaa nousua vaikka ravitsemusterapeutti antoi ihan ohjeen sellaseen painon ylläpitoruokavalioon. mutta se ei tepsinyt vaikka noudatin sitä ihan kirjaimellisesti ja nyt oon lähestynyt tota normaalipainon ylärajaa kokoajan :( Oon ihan kauhuissani ja siks ymärrän sunkin paniikin, joka on ihan perusteltua.

    En siis voi nähdä mun anorektikkokavereita oikein enää, kun mietin että ne ajattelee mut lihavaks. ja niin ajattelin itekkin kun olin laihimmillaan ja olin ylpeä kun olin laihempi kun muut. En voi uskoa, kun joku sanoo, ettei ajattelis niin ja siks otin asian esille täälläki. Vaikka me sanotaan, et kaikki saa olla sellasii kun on, silti mielessä mietitään että muut on onneks lihavampia ku me. Se joka muuta sanoo niin ei puhu totta...

    Tosi paljon tsemppiä että voisit kestää ton painonnousun. 2 kiloo viikossa on jo sellanen määrä, että mun pää ei kestäis, eikä oo kestänyt. mulla nous pahimmillaan kilon viikossa ja valitin lääkärille kun oltiin sovittu tahdiks puol kiloo viikossa. lääkäri myönsi, että kilo on aika paljon ja että yritetään hidastaa vauhtia. Sit osastolla hidastukin, eikä tollasia nousuja enää tullut mut kotiin kun pääsibn niin paino räjähti ihan enkä ymmrärä miksi :(:( voin vaan kuvitella miltä tuntuu 2 kiloo viikossa. voisitko sanoo asiasta siellä koska eihän se tahti pitäis olla noin nopeeta? tosi paljon jaksamista, tiiän miltä toi tuntuu !

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos, yritän jaksella! <3

      Ymmärrän tunteesi hyvin. Jos ei ole vielä itse tullut sinuiksi vartalonsa kanssa ja päässyt sillä tavalla täysin anorektisten ajatusten yli, voi toisten anorektikkojen kohtaaminen olla vaikeaa. Vertailua tapahtuu aina suuntaan kuin toiseen. Minua aina pelottaa omat tuntemukseni, kun osastolle tulee uusi anorektikko, jos alkaisinkin vertailla yms. Mutta nyt voin sanoja ihan vilpittömästi, että olen onnellinen siitä tilanteesta, painoinen kakkineen, missä olen. Otan mielummin tämän vartalon, kuin sen ahdistuksen takaisin, jota painoni ollessa alimmillaan koin!

      Vaikka vartaloni tavallaan jo hyväksynkin, tällaista painonnousuvauhtia en tosiaan minäkään silti kestä ja asialle on pakko tehdä jotain, kun osastolle palaan! Toivottavasti lääkärit ja hoitajat ottavat tosissaan ahdistukseni.. Minullakin kun puhuttiin alunperin tuosta puolen kilon viikkotahdista, maksimissaan yhden!

      Toivottavasti sinulla on muitakin ystäviä, kuin vaan anoreksiaa sairastavia? Normaalipainoisia ja terveitä, joilta voisit saada tervettä mallia ja tervettä vertailukuvaa, mitä vartaloon tulee! Tsemppiä ja jaksamista myös sinulle! :)

      Poista
  4. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tuo on aivan totta. Vaikka fyysisesti olisitkin jo terve, ei se mieli sitä vielä pitkään aikaan ole. Sitten kun taas voi elää ilman, että ajatukset pyörivät tuon numeron ympärillä, voi sanoa olevansa täysin toipunut. Ja siihen minullakin on vielä jonkinverran matkaa, vaikka fyysisesti olisinkin jo kohta siinä!

      Poista
  5. Hyvä, olitkin täällä tuonut julki sen mitä yritin mutista energiansaanti postauksessa! :)

    Käyn niin harvoin koneella että kun tulen lukemaan postauksiasi kommentoin kerralla paljon, enkä malta lukea kaikkia postauksiasi ennen sitä! :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ihanaa kuitenkin, että välillä ehdit istahtaa alas lukemaan! :)

      Poista
  6. Tiedäthän Laura rakas, että paino voi vaihdella myös nesteen ja muiden syiden takia, ei se kaikki ole rasvaa. Mutta ymmärrän kyllä niiin hyvin ahdistuksesi, mulla on ollut just samoja tunteita.

    Ja mitä tulee siihen maagiseen painoindeksiin... itselläni auttoi se, että menin vain siitä yli. Niin kamalalta kuin se kuulostaakin, minä tietoisesti nostin painoa kaksi kiloa sen "alarajan" ylitse, ja kokeilin miltä tuntuu. Ja voin sanoa, että tuntuu ihan hirveän hyvältä! Mieli toimii vieläkin paremmin kuin normaalipainon alarajalla, ja se, että on hyvä mieli ja aivot toimii, auttaa kestämään sen ahdistuksen, joka painosta muuten tulee.

    Ja voin sanoa, että vaikka painoindeksini ei ole 18,5, väitän silti että mulla on paljon tekemistä ajatuksieni kanssa, eli se joka väittää että normaalipaino=terve ei todellakaan pidä paikkaansa. Sä laura saat myös olla toipuva vielä pitkään, joten ethän haali itsellesi mitään paineita esittää terveempää kuin oletkaan?

    Tän kommentin tarkoitus oli kannustaa sua nostamaan painoa vielä sen rajan 18,5 ylikin. Sillä se oikeasti kannattaa! Muista kulta että normaalipaino on laaja käsite, ja OIKEASTI se että pysyy normaalipainoisena eikä paino hilu koko ajan vain alemmas vaatii ihan HIRVEÄSTI töitä. Painon pitäminen normaalina ei ole helppoa, kun on vuosikausia saanut sen vain laskemaan.

    Mutta joo, yritä nyt kestää viikonlopun ylikin se ahdistus, ja ota se puheeksi osastolla. Heidän täytyy tajuta kuinka paljon tuollainen painon nousu sua ahdistaa.

    <3 Essi
    ps. muistan vieläkin meidän kävelylenkit helsingissä :) olit tosi hyvää seuraa!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tiedänhän minä, mutta viimeksikin kun lohduttauduin siihen nesteselitykseen, niin paino oli ollut todellista painonnousua, mikä selvisi seuraavassa punnituksessa.. Mutta kyllä mieli jo näiden parin päivän aikan on sopeutunut vähän paremmin:)

      Kuulostaa mahtavalta tuo, miten olet pystynyt saamaan ajatteluusi muutosta ja kuinka oikeasti olet kyennyt tuohon kaikkeen! Tuo on totta, että kun mieli ja aivot toimii, kestää kaiken ahdistuksen paremmin! Oletko muuten saanut pidettyä painosi, jos saan kysyä?

      Ja todellakaan en ole vielä terve ajatuksiltani, vaikka painoindeksini hipookin normaalia. Se vie vielä pitkään, jopa vuosia. Mutta toivon, että pääsen sen verran selville vesille, että saan pidettyä painoni ja sitä kautta pääsen eheyttämään lisää myös mieltäni!

      Ja oikeasti kiitos tästä viestistä, tämä kannusti minua ihan valtavasti ja rohkaisi! Oot niin ihana ja minä olen niin onnellinen siitä, mihin olet tiesi taistellut<3

      Minäkään en ikinä unohda niitä kävelylenkkejä, oli aina niin kiva käydä yhdessä:)

      Poista
  7. Ihanaa jos rohkaisi yhtään! Kannustan sua jatkossakin, oikeasti anoreksia on mörkö ja vankila josta VOI päästä irti, jos vain on tarpeeksi rohkea. Ihan hullunahan se vaatii töitä, mutta päivä ja ateria kerrallaan, pieninä askelina, ihan niinkuin blogisi nimikin sanoo :)
    Ja paino on pysynyt, ja pysyy vastakin, koska minustahan se on kiinni. Pieniä heilahteluja se tekee, mutta keskimääräisesti se on siinä muutaman kilon yli entisen kipurajan, joka ei onneksi enää ole sitä :)
    Essi

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ihanaa kuulla Essi! Et uskokakaan miten onnellinen olen sinun puolestasi! <3 Tosiaan sinusta se on kiinni ja olet tehnyt valtavan hienon työn! Tämän sairauden voittaminen vaatii niin paljon rohkeutta ja tahdonvoimaa, kuin vaan ihmisestä voi löytyä. Ja todellakin kommenttisi rohkaisi, sillä se loi taas uutta uskoa myös omaan parantumiseeni. Varsinkin tuo mitä kirjoitit kipurajan ylittämisestä, oli juuri sitä, mitä nyt tarvitsin!

      Ja niin mahtavaa kuulla tuollaisia asioita sinulta, että tästä voi todellakin päästä eroon! Muistan niin kuinka kipuilimme Helsingissä yhdessä ja tuntui, että pääsetköhän sinäkään ikinä tästä hirviöstä eroon! Mutta niin hyvältä näyttää nyt:)

      Poista

Otan ilolla vastaan teiltä kommentteja: niiden avulla voimme vaihtaa ajatuksia sekä antaa vertaistukea toisillemme :)