perjantai 2. maaliskuuta 2012

Silmissä vilahtelevat luvut

Eilen minun täytyi hengittää syvään ja rauhoitella itseäni useampaankin otteeseen. Painoni on lähtenyt sellaiseen nousukiitoon, että luvut ihan vilahtelevat silmissä. Aamuinen punnitus paljasti painonnousuvauhdin, joka huiteli paljon korkeammissa lukemissa, kuin lääkärin asettama tavoitevauhti oli. Lietsoin paniikin taas aivan äärimmilleen ja jouduin pyytämään hoitajalta jotain rauhoittavaa, jotta saisin nukuttua vielä punnituksen jälkeenkin. Sain kuin sainkin unta, mutta näin kaksi tuntia kauheita painajaisia punnituksesta ja siihen liittyvistä peloista. Aamiaisen tullen olin varma, etten uskaltaisi syödä enää mitään. Omahoitajani oli onneksi töissä ja hän tuli minut ihan huoneesta hakemaan. Hän sai rauhoiteltua mieltäni sen verran, että selviydyin aamupalasta tavalliseen tapaan.

What a cold city! BERLÍN12
Minulla oli onneksi sovittuna etukäteen hoitoneuvottelu samaiselle päivälle. Lääkäri rauhoitteli minua parhaansa mukaan ja sanoi, että hurjalle painonnousulle löytyy ihan fysiologinen selitys. Kukaan ei voi saada läskiä - niin kauhealta kuin sana kuulostaakin - kehoonsa parissa päivässä yli kilon vertaa, vaan kaikki johtuu nestetasapainosta. Aterioihini kuuluu paljon hiilihydraattia, joka imee nestettä itseensä. Kaikki nyt kehoni vastaanottama enrergia menee kehoni uudelleen rakentamiseen, esimerkiksi lihaksien rakentumiseen. Mikään ei tule ja jää minuun läskinä, ennen kuin olen normaalissa painossa, jonka jälkeen tämä vasta on mahdollista. Lääkäri lohdutteli minua silläkin, ettei tunne yhtään anoreksiasta toipunutta, jolla olisi tullut paino-ongelmia toiseen suuntaan myöhemmin. Kaikki ovat pysyneet hoikkina, joten minunkaan ei tarvitsisi huolehtia siitä, että painoni ryöstäytyisi käsistä.

Olin valmistautunut ajatuksissani siihen, että päivittäistä kalorimäärää tultaisiin vähentämään ja liikuntaa lisäämään. Lääkäri oli yhä sitä mieltä, että nyt ei ruveta hurjiin muutoksiin, jottei vaan otettaisi yhtään takapakkia toipumisessani. Lääkäri loi minuun myös uskoa siinä, että minä saan yhä syödä normaalisti, ja ennen kaikkea minun tulee syödä ateriasuunnitelmani mukaisesti jatkossakin. Paino ei tule räjähtämään käsiin, vaan painonnousu tasapainottuu ja asettuu aikanaan uomiinsa. Painon täytyy vielä kuitenkin jatkaa nousuaan. Ja mitä liikuntaan tulee, hänen mukaansa BMI 17 on ehdoton raja siihen, että liikuntaa lisätään. Yritin kovasti hänelle perustella sitä, että esimerkiksi lihaskuntoharjoittelun aloittaminen olisi erittäin tärkeää muuttuvan kehoni hyväksymisen kannalta, mutta hän pysyi päätöksessään. Hän oli sitä mieltä, että yhä tässä tapauksessa puhuu anoreksian ääni, eikä terve ääni, vaikka minä eri mieltä olenkin - ainakin osittain. Hän ei suostunut myöskään siihen, että ateriasuunnitelmastani poistettaisiin yhtään mitään, ennen kuin olisin keskustellut asiasta ravitsemusterapeutin kanssa. Olin tähän hyvin pettynyt ja paniikkinappula painautui taas täysillä pohjaan.

Mutta sitten minun täytyi taas pysähtyä ja miettiä: annanko kehityksen jatkua hyvänä vai lyönkö jarrut pohjaan ja hidastan etenemistäni hoidossani? Haluanko pitkittää osastollaoloani? Vai kestäisikö pääni hurjemman painonnousuvauhdin? Otanko vaan ahdistuksen sellaisenaan vastaan  ja annan sen tulla voimakkaana ja siitä huolimatta kestän tämän? Ahdistus on vain tunne, mikä menee aikanaan ohi. Se lievittyy ja mieli tasapainottuu. Jos nyt kestän tämän vauhdikkaamman painonnousuvauhdin, pääsen paljon nopeammin kotiin ja kiinni normaaliin elämään.

Wall PhotosAjatukseni risteilivät sairaan ja terveen puolen välillä, mutta sitten päätin todella, että halu parantua on jo niin voimakas, että yrittäisin työntää ahdistuksen taka-alalle vaikkapa sitten väkisin. Haluan suunnata katseeni jo tulevaan. Ehkäpä karistan tämän paikan pölyt jaloistani ennen kuin huomaattekaan :) Kuten poikaystäväni minulle sanoi, on aika kääntää jo uusi sivu elämässäni ja jättää tämä vaihe menneisyyteen. Sairaala ei todellakaan ole se paikka, jossa haluan elämääni viettää. Liian monia tärkeitä hetkiä olen menettänyt siinä, kun olen päiväni, viikkoni ja kuukauteni sairaalassa viettänyt. Paikkani on kotona ja tällä kertaa pysyvästi! Muutenkin lääkäri sai minut ymmärtämään ja pohtimaan, kuinka paljon positiivisia asioita painon normalisoituminen ja sitä kautta normaalin elämän syrjästä kiinni saaminen tuo mukanaan. Vaikka juuri toissapäivänä kirjoitin siitä fyysisestä hyvinvoinnista, joka minut on vallannut, tarvitsin siitä lääkäriltä muistutusta - jälleen. Mutta mikä tärkeintä, ymmärrän niiden asioiden merkityksen ja arvon oikeasti :)

MuzyOlen ryhtynyt jo tosissani suunnittelemaan aikaa kotiutukseni jälkeen ja innostun vaan aina enemmän ja enemmän, kun mietin kuinka se hetki tulee oikeasti lähestymään. Kaikki tällainen innostuminen asettaa taas elämän oikeat arvot kohdilleen ja saa minut puntaroimaan asioita mielessäni terveellä tavalla. Pääsen vihdoinkin tekemään, mitä itse haluan ja tavoittelemaan omia unelmiani! Olen alkanut seurailemaan jo päivittäin netistä, minkälaisia työpaikkoja alaltani olisi nyt avoinna ja mihin minun olisi mahdollisuuksia hakea. Suurin kriteeri työlle on, että se ei saa olla fyysisesti liian raskasta, mutta muutoin koen olevani täysin valmis palaamaan työelämään. Se on jo sovittu lääkärinkin kanssa, että kotiin pelkästään sairauslomalle en voi jäädä. Pehmeä lasku kotiin voisi olla aluksi ehkäpä vapaaehtoistyö ja tai sitten töiden aloittaminen vähitellen keikkatyönä. Omalla alallani tällainen onnistuu helposti, joten voin ottaa töihin paluun rauhallisesti. Säännöllinen päivärymi tukisi minua ruokailuissani sekä toisi tärkeää sisältöä päiviini. Tässä vaiheessa minulle on aivan sama saanko työstä palkkaa tai en, kunhan saan vain tehdä jotain, mikä saa minut tuntemaan itseni tärkeäksi ja tarpeelliseksi :)

Laura

8 kommenttia:

  1. Sitä normaalipainoa ei ikinä saavuteta jos nyt alat toppuuttelemaan syömisen kanssa. Se kunnon oikea elämä odottaa sua ja pääset nopeammin kiinni siihen, kun pidät nyt tän hyvän tahdin! :)

    Voimahaleja <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Nyt pitää joo pyrkiä vaan pitämään kaikki ahdistukset kaukana ja luottaa siihen, että paino asettuu sitten oikeisiin uomiinsa aikanaan :)Ja lupaan, ei jarrutteluja :) Haleja<3

      Poista
  2. Voimia, voimia, voimia! Ethä sä nyt anna periksi, kun oot niin paljon saavuttanut! :) <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos <3 En todellakaan anna periksi! Aivan liikaa töitä on tehty, ahdistusta koettu ja kyyneliä vuodatettu, että tähän tilanteeseen olen päässyt! Nyt vaan viedään tämä kunnialla loppuun asti :)

      Poista
  3. Jos koet olevasi jo valmis työelämään ja kotiin, niin eiköhän se paino ole jo ihan tarpeeksi korkea? Näin maalaisjärjellä ajateltuna. Kyllä sen itse tietää, kun ei enää tarvitse saada kiloja lisää ja minusta vaikuttaa siltä, että olet jo riittävän hyvässä kunnossa. Minä ainakin tunnistin hyvin kun olin osastolla, että millon on aika lähteä. Lähdinkin n.BMI 16 vaiheessa ja se oli minulle tosi hyvä aika. Kotona sitten palasin vähähiilariseen ruokavalioon ja pyrin pitämään painon tuossa 16:ssa. Eihän kaikki ihmiset edes osu niin sanotun "normaalin BMI:n" alueelle koska jokaisella on se oma sopiva paino, kuten kirjoitit itsekin. Minun normaalitilani on alhaisempi ja kaikesta pätellen sinunkin. Hyvää jatkoa!

    T. Aino

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kommentistasi! Tämä on vähän ristiriitainen tilanne, sillä haluan saavuttaa sellaisen painon, jossa hormoonitoimintani palaa jälleen normaaliksi, joten oletan sen olevan merkki siitä, että painoni on kohdillaan. Minulle kun tämä on hyvin tärkeää ajatellen tulevaisuuttakin, sillä tiedän haluavani lapsia vielä joskus. Ja tässä painossa se ei vielä tulisi olemaan mahdollista, valitettavasti.. En tiedä miten sinun kohdallasi tämän asian laita oikein oli, mutta minun kroppani ei ole vielä ilmoittanut olevansa siinä biologisessa painossaan. Olisi mielenkiintoista tietää, miten muilla tämän tilanteen suhteen on! Ymmärrät varmaan mitä tällä haen takaa? :) Muuten kyllä kokisinkin olevani valmis jo normaalielämään, mutta tiedän, etten onnistuisi nostamaan painoani kotioloissa siihen normaaliin.

      Samoin sinulle hyvää jatkoa! :)

      Poista
  4. Jokaisella on oma biologinen normaalipainonsa, eikä tässä vaiheessa kannata ruveta vertailemaan itseään muihin. Joillakin tuo paino voi olla sen bmi 16 toisella taas 19. Paino kyllä hakeutuu siihen, missä sen kuuluukin olla, ja missä elimistö jaksaa toimia kunnolla. Älä pelästy äkkinäistä painonnousu pyrähdystä, se kyllä tasaantuu. Itsekin säikähdin nopeita käänteitä, mutta huomasin, että seuraavaan punnitukseen paino oli vastaavasti saattanut laskea. Keho on kummallinen kapistus, jonka toimintaa ei osaa ennalta aavistaa. Voimia ja jaksamista, olet päässyt hienosti eteenpäin toipumisessasi! <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos, yritän jaksaa vielä tämän loppurutistuksen täällä osastolla ja jatkaa sitten samalla mallilla kotona :)

      Kehon toimintaa ja painon vaihetluita ei tosiaan voi etukäteen ennustella! Mutta haluan tosiaan luottaa vahvasti siihen, että painoni asettuu uomiinsa siihen kohtaan, missä minun on hyvä olla, ja jossa kehoni toimii täysin normaalisti :) Minulla tuo ei ole noin alhainen BMI kuin 16, vaan korkeampi ja olen jo sen jotenkin mielessäni hyväksynyt. Kyllä tämä tästä :)

      Poista

Otan ilolla vastaan teiltä kommentteja: niiden avulla voimme vaihtaa ajatuksia sekä antaa vertaistukea toisillemme :)