keskiviikko 18. syyskuuta 2013

Aika sanoa heipat!

Nyt on aika sulkea yksi ovi elämässä ja sanoa tällä erää heipat teille ihanille lukijoille! Minun on siis aika jättää yksi asia elämässäni taakse ja tällä kertaa se tarkoittaa tämän blogin kirjoittamista. Tämä blogi on tullut tällä erää tiensä päähän. Päätös blogin lopettamisen suhteen ei ollut helppo, ei todellakaan. Blogi on minulle rakas ja sen kirjoittaminen on antanut minulle valtavasti. Olen saanut uusia ystäviä toivoen samalla pystyneeni oikeasti auttamaan kokemusteni kautta myös muita anoreksiaa sairastavia. Olen nauttinut arkeni jakamisesta teidän kanssanne, ja monia asioita olen saanut elää uudelleen kirjoittaessani niistä tänne blogin puolelle. Niitä hetkiä blogin parissa en antaisi pois mistään hinnasta. Kerran jos toisenkin ihanat kommentit ovat saaneet hymyn huulilleni. Kerran jos toisenkin ne ovat ihanuudessaan piristäneet mieltäni :)

Blogi sai aikanaan alkunsa suurena avunhuutona ahdistuksen keskellä. Tämä blogi on auttanut minua selvittämään ajatuksiani ja vienyt minua kohti tervettä elämää. Pitkän tauon jälkeen palasin blogin pariin Justuksen syntymän jälkeen, mikä antoi minulle samalla paljon ihanaa sisältöä elämääni. Sain jakaa ajatuksiani ja arkeani, mutta samalla sain teiltä lukijoilta myös valtavaa tukea tämän sairauden selättämisessä lopullisesti. Ilman kirjoittamista ja teiltä lukijoilta saatua tukea en välttämättä olisi näin onnellisessa tilanteessa nyt. Teiltä saamani tsemppauksen myötä olen onnistunut nitistämään sairaat ajatukset uskomattomalla tavalla ja nostamaan painoani normaaliin. Olen myös saanut jakaa elämäni ja arkeni pieniä iloja teidän kanssanne, mikä on ilahduttanut minua itseäni ihan valtavasti. Olen usein ihan innoissani tullut jakamaan kaikkea kokemaani teidän kanssanne :) Kaikesta tästä huolimatta, on tullut aika suunnata katseet eteenpäin.




Oman ajan rajallisuus tuli kuin ryminällä tajuntaani jokunen päivä sitten, kun jouduin tosissani alkaa pohtia asioita jo ihan oman jaksamiseni kannalta. Kun tajusin herääväni kello viideltä aamulla ennen töihin lähtöäni ennättääkseni vastaamaan haluamallani tavalla kommentteihin tai kyetäkseni kirjoittamaan sairautta käsitteleviä toivetekstejä, tiesin olevan aika painaa jarrua. Niin paljon kuin blogiani rakastankin ja teidän toiveisiinne haluaisin vastata, tiedän tämän olevan nyt liikaa. Nyt on aika ottaa pieni tauko, hengähtää ja raivata tilaa muille asioille :)

Blogi on jo pitkään kulkenut kahta erilaista polkua kertoen minun arkielmästäni sekä toiminut vertaistukena anoreksiaa sairastaville. Tuo yhdistelmä on tuonut paljon iloa minulle itselleni, mutta saanut minut myös hapauilemaan oman tahtoni ja velvollisuuden tunteen välillä yrittäen miellyttää kaikkia tasapuolisesti - niin itseäni kuin erilaisia lukijoitakin. Siinä välissä on ajoittain kadonnut se, mistä minä itse oikeasti haluan kirjoittaa - mikä on tällä hetkellä minulle kaikkein tärkeintä. Kuten aikanaan kirjoitinkin, vaativat vertaistuellisessa mielessä kirjoitetut postaukset paljon. Niiden hiominen voi viedä tuntikausia. Sairaus on niin herkkä, että jokaisen lauseen tulee olla harkittu, jokainen lause tulee miettiä viimeiseen asti. Rennolla mielellä kirjoittaminen ei ole mahdollista silloin, kun tietää vaikuttavansa sanoillaan toisen mieleen. Kun olen yrittänyt mahduttaa arkeeni aikaa kirjoittaa tasapuolisesti molemmista - minulle oikeasti tärkeistä aiheista - on aika yksinkertaisesti loppunut kesken. Jos aikaa minulla olisi loputtomasti, pitäisin tästä kaikesta varmasti kiinni - niin tärkeää tämä minulle on ollut. Mutta kun oma luonteeni ei kuitenkaan anna periksi jättää asioita puolitiehen tai jättää vastaamatta selkeää avuntarvetta sisältäviin kysymyksiin, on aika miettiä, onko minusta tällä hetkellä tähän.




Haluan tehdä myös blogin lopettamisen myötä selvän pesäeron tämän blogin alkuun ja juureen eli anoreksiaan - sairauteen mikä on nyt minun elämässäni nähty ja koettu, taakse jätetty. Pesäeron tekeminen ei siis ole tekemisissä sairauden itsensä kanssa - sen kanssa, että anoreksian miettiminen ja käsitteleminen tekisi minulle itselleni pahaa ja pitäisi minut sairaudessa kiinni. Ei, koen selättäneeni hienosti sairauden ja pystymään käsittelemään asioita myös ulkopuolisen silmin ilman, että itse otan asian käsittelemisestä tai muiden kokemuksista huonoja vaikutteita. Olen saavuttanut sen pisteen, kun en enää itse tarvitse oman oloni helpottamiseksi sairautta käsitteleviä tekstejä. Tähän päivään asti ne ovat olleet minulle tärkeitä kuitenkin sen vuoksi, että olen voinut niiden avulla ehkäpä tukea ja auttaa muita sairastuneita ja terveydestä haaveilevia - ainakin niin toivon. Toisaalta olisi vielä paljon sanottavana tästä sairaudesta ja parantumisesta. Toisaalta taas niin paljon on jo sanottu ja sairautta käsitelty lähes jokaisesta mahdollisesta näkökulmasta. Ehkäpä palaan vielä joskus pelkälle vertaistuelle omistetun blogin voimin, ehkäpä joskus vielä toteutan unelmani ja kokoan komemukseni kansien väliin :)

Ehkäpä tämän blogin lopettaminen tarkoittaa minulle myös sitä, että haluan irtautua myös muiden silmissä anoreksiasta. Vaikka tärkeintä onkin, että minä ja läheiseni tietävät totuuden, niin kaipaan sitä vapautta, ettei tekemisiäni tai kirjoituksiani enää katsota ainoastaan sairaushistoriaani silmällä pitäen. Ehkäpä kaipaan sitä, että voin kirjoittaa täysin vapaasti ilman, että joudun miettimään sitä, kuinka niitä tulkitaan sairaustaustani huomioiden. Koska en vaan ole enää yhtä kuin sairaus, en enää toimi kuten anoreksiaa sairastava toimii. Olen niin paljon muuta - olen kaikkea muuta - kuin entinen minä, jonka jokainen toimi oli jotenkin seurausta sairaista ajatuksistani. Olen saavuttanut normaalipainon. Olen saanut kymmenen lisäkiloa itseeni energiana ja terveenä mielenä. Olen saattanut harventaa tukikäyntini polilla yhteen kertaan kuukaudessa. Olen saanut takaisin läheisteni luottamuksen. Olen saanut takaisin terveyteni ja elämäni. Tästä lähtien keskityn tarkastelemaan elämää äitinä, tyttöysävänä, sairaanhoitajana, ystävänä, tyttärenä - terveenä ja muiden kanssa tasavertaisena nuorena naisena. Nyt haluan vain elää vapaasti ja antaa sen näkyä eli nauttia elämästäni :)




Niin paljon kuin rakastankin kijoittamista, avaa pienen tauon pitäminen valtavasti ovia muille harrastuksille :) En malta odottaa sitä, kun pääsen taas pelaamaan isäni kanssa tennistä, äidin kanssa ajan kanssa kuntosalille, Juliuksen kanssa lenkille, Jarnon kanssa aikanaan luistelemaan tai talven ensilumia testaamaan hiihtoladulla. En malta odottaa, kun voin taas paneutua lukemaan omia suosikkiblogejani tai uppoutua kirjojen ihmeelliseen maailmaan vähäisinä omina hetkinäni. En malta odottaa, että pääsen rauhallisin mielin vajoamaan sohvalle poikieni kanssa leffan pariin. En malta odottaa, kun pääsen uppoutumaan keittiökokeiluni pariin ihan täysillä - leipomaan, kokeilemaan, kokkailemaan, ihmettelemään. En malta odottaa pimenevää syksyä ja lähestyvää joulua, kun voin alkaa suunnitella joulukortteja ja joulukoristeita. En malta odottaa kotiprojekteihin paneutumista pienistä remppahommista kylppärirempan suunnitteluun. Pieni breikki kirjoittamisessa vapauttaa minun elämässäni tunteja ja tunteja muihin puuhasteluihin ja myös siihen elintärkeään lepäämiseen. En malta odottaa kaikkea tätä, mutta suurin syy lopettamiselle on tietenkin ajan vapautuminen minun elämäni miehille, joiden ajasta en halua kirjoittamisen vievän enää palastakaan.



Mutta varokaa vaan, ette te minusta kokonaan eroon pääse ;) Kunhan vaan aikaa jälleen on paremmin, kirjoittaminen mukautuu arkeeni jälleen rentona harrastuksena ja olen hakenut uutta inspiraatiota arjen ihanuudesta, niin uusi blogi muotoutuu varmasti niiden kautta alta aikayksikön - tai sitten kun oikea aika sille on. Blogitauko voi kestää kaksi viikkoa tai kaksi kuukautta, kenties pidempäänkin, mutta jollain tapaa uskon vielä palaavani blogimaailman pariin. Blogin pariin, minkä aiheet kumpuavat nykyisestä elämästäni ja asioista, joita todella rakastan. Sitten edetään rennolla mielellä arjen pikku ihanuuksia ihastellen, Justuksen kasvua fiilistellen ja uusia juttuja esitellen :) Kun joulu lähestyy, haluan varmasti jakaa jouluinnostustani teidänkin kanssanne. Kun Justus oppii uutta ja kasvaa, haluan varmasti jakaa sitä iloa myös blogin kautta. Kun sisutuskärpänen taas ottaa minusta enemmän ja enemmän valtaansa, haluan päästä myös niistä kirjoittamaan. 

Kiitos jokaiselle teistä, jotka ovat jaksaneet höpötyksiäni seurata ja lukea! On ollut ihan mahtavaa tutustua teihin tätä kautta ja oppia jopa hieman tuntemaan teitä, jotka olette jaksaneet ahkerasti kommentoida :) Olen saanut uusia ystäviä tämän kautta ja tavannut kasvotustenkin upeita nuoria naisia. Olen ollut iloinen jokaisesta postaustoiveesta ja kysymyksestä sairauteen liittyen - nuo kaikki ovat olleet minulle merkityksellinen osoitus luottamuksesta. Minulle on ollut tärkeää pystyä vastaamaan jokaiselle ja toivonkin vastauksistani olleen edes hieman apua. Olen iloinnut jokaisesta arkijuttujani koskevasta kommentista - ne ovat saaneet minut aina niin hyvälle mielelle :) Tämä vastavuoroisuus onkin tehnyt tästä kirjoittamista niin mielekästä ja tärkeää. Joten kiitos  ♥

Näiden sanojen ja viime viikolla napattujen kuvien myötä haluan toivotella ihanaa syksyä kaikille! Jos joskus vielä blogimaailmaan palailen, ilmoittelen siitä varmasti tännekin ja toivotan jokaisen tervetulleeksi uuden bloginkin puolelle :)

<3: Laura

44 kommenttia:

  1. Eikä! Harmillista, että lopetat täällä kirjoittamisen, mutta toisaalta niin ymmärrettävää. Tämä merkitsee eräänlaisen aikakauden taakse jättämistä, uuden sivun kääntämistä. Ja nimenomaan, olet kaikkea muuta, kuin taaksejäänyt sairaus! Varmasti tauko tekee hyvää sinulle itsellesi, tee niitä asioista mistä oikeasti nautit! Nauti rakkaiden seurasta, se on kuitenkin paljon tärkeämpää kuin kirjoittaminen.

    Kaikkea hyvää sinulle Laura! Arvostan todella paljon, kuinka avoimesti kerroit elämästäsi täällä blogissa ja vastailit meidän lukijoiden kommentteihin. Olit oikeasti kiinnostunut mitä meillä on sanottavana ja mitä meille kuuluu. Ei riitä sanat kiittääkseen sinua! Olen iloinen kun löysin blogisi vaikka vain muutaman kuukauden ehdin juttujasi seurailemaan. Jään odottelemaan uutta blogiasi, mutta tee se vasta sitten kun Sinusta tuntuu oikealta!

    Kiitos! <3

    VastaaPoista
  2. Voih, haikein mielin luin tätä postausta! Mutta toisaalta olen niin onnellinen puolestasi! Aavistelinkin jo, että kuinkahan kauan kykenet jatkamaan näin tiivistä ja paneutunutta bloggailua.... Sinulla on elämässäsi niin paljon kaikkea ihanaa uutta ja hienoa, että sinun täytyykin nyt elää vain täysillä itseäsi ja miehiäsi varten! <3 Olet oikea supernainen, kun olet jaksanut jakaa ajatuksiasi ja tietoasi meille kaikille lukijoille tähänkin asti! Teet selvästi aina täysillä kaiken mihin ryhdyt. ;)

    Nokka kohti uusia tuulia! Me lukijat varmasti löydämme tiemme taas luoksesi, jos päätät jatkaa bloggailua jollain muotoa. ;) Ikävä jää! Mutta jotenkin tosiaan minullakin on sellainen tunne, että tuskimpa nämä ovat mitkään jäähyväiset, vaan pikemminkin juuri "heipat", kuten kirjoititkin! Voimia hirmuisesti arkeen ja elämään! Nauti joka hetkestä täysillä! Ja iso kiitos minultakin. Olen saanut paljon piristystä ja voimavaroja blogistasi! <3 <3 <3

    VastaaPoista
  3. Surullista, mutta tämä on varmasti se viimeinen etappi, mikä on tarkoitettu sulkemaan anoreksian ovet. Kunniotan päätöstäsi, vaikka ikävähän Sinua ja kirjoituksiasi tulee.

    EN voi sanoilla kuvailla, kuinka paljon olet minua auttanut matkallani kohti terveyttä. En viime jooululomalla täysin sairauden syövereissä ahdistuessani varmasti osannutkaan kuvitella, kuinka paljon olet minua tälä matkalla aina tuuppinut eteenpäin ja antanut toivoa paremmasta tulevaisuudesta. Sinulta saamasi vertaistuki on ollut korvaamatonta. <3

    Nyt toivotan sinulle ja pienelle perheellesi hyvää jatkoa ja iloisia päiviä! Jään muiden mukana odottelamaan, josko joskus blogimaailmaan palaisit. Mutta nyt Sinun on aika keskittyä muuhun elämääsi ja elää täysillä! :)

    Kiitos kaikesta ja hyvää jatkoa! <3

    VastaaPoista
  4. Kiitos Laura kaikista postauksista! Ne ovat olleet suuresti avuksi minulle parantumisen tiellä. Kaikkea hyvää sinulle ja perheellesi!

    Anne

    VastaaPoista
  5. Ihanaa ja tärkeää on ollut lukea kirjoituksiasi, niin arjesta kuin tervehtymisestä, omankin paranemisen edetessä samaa tahtia! On vain positiivista, että olet saanut sen Elämän takaisin ja haluat jättää sairaan mielen taaksesi :) vaikuttaa ihan siltä, että olet ...TERVE! ajatella, vihdoinkin ;)

    -N

    VastaaPoista
  6. Aloin aivan itkeä kun luin tätä tekstiä.. Eksyin tänne blogiin sairauteni pahimassa vaiheessa. Luin sinun kirjoituksia ja tajusin että elämässäni ei ole kyllä mikään kohdillaan. Postauksesi niin vertaistuellista kuin arkielämästäsikin saivat mut tsemppaamaan paremman huomisen toivossa. Kuvat sun suloisesta pojasta sai mutkin tajuamaan, että vaikka oonkin vasta 15v. voin pilata mahdollisuudet lasten saantiin.

    Olet upea nainen ja toivon sulle vain kaikkea hyvää <3 :) hienoa että pystyit tajuamaan että tällä hetkellä blogi ei ole sinun arjelle sopivaa. Toivottavasti palaat takaisin tai joskus kirjoitat sen kirjan.

    Kiitos laura paljon kaikesta <3 Tällä blogilla on ollut tosi suuri merkitys elämälleni. Olet auttanut osaltasi mua vaikeassa taistelussa. Olet myös erittäin taitava kirjoittaja :)

    Nauti elämästäsi ja jaksele hyvin <3

    VastaaPoista
  7. Kaikkea hyvää sinulle ja koko teidän perheelle <3 kiitos kaikesta avusta jota olen sinulta saanut <3

    VastaaPoista
  8. Ymmärrän kyllä täysin miksi haluat ja miksi sun pitääkin pitää taukoa kirjoittamisesta mutta harmittaa se silti tosi paljon, Oot kyllä muakin tsempannut tosi paljon ja haluankin kiittää siitä kaikesta avusta jonka olen vain sun postauksia lukemalla saanut, ja niistä kaikista ihanista hetkistä jotka olen sun blogin parissa postauksia lukien viettänyt :)
    Tulee kyllä kova ikävä sun postauksia ja toivonkin että sitten kun elämäntilanne antaa periksi niin palaat jollain tavalla kirjoittamaan elämästäsi :)

    Kaikkea hyvää sulle ja perheellesi, tältä erää ainakin <3 Nauti niistä muista harrastuksista joihin nyt löytyy aikaa vihdoinkin, ja elämästä muutenkin :) Ja toivon ja uskonkin että tämä on viimeinen ovi jonka suljet anoreksian perästä:)

    VastaaPoista
  9. Haikea fiilis täälläkin, tulee ikävä yhtä lempparibloggaajaa! MUTTA ymmärrän paremmin kuin hyvin ja kunnioitan, että uskalsit tehdä päätöksen, joka tuntuu _itsestä_ parhaalta. Sulla on koko elämä aikaa auttaa muita vaikka sairaanhoitajana tai sitten juurikin kirjoittamalla kirja tai mitä hienoa ikinä keksitkään, mutta nyt kun juuri olet päässyt takaisin elämisen makuun ei varmasti ole oikea aika sille. Nyt sun tehtävä on nauttia elämästä kaikkien sairaudelle menetettyjen vuosien jälkeen!

    Toivon kovasti että palaat ja jos palaat niin kirjoitat juuri niistä asioista mistä eniten haluat. Jos et koe haluavasi kirjoittaa anoreksiasta enää niin sun ei ole mikään pakko, muo ainakin kiinnostais lukea pelkästään normaalista arjasta ja uskon, että muitakin.. sehän vain kertoo miten kaikesta voi selvitä!

    Kiitos Laura tästä blogista ja sen jokaisesta postauksesta! Oot aivan mahtava ihminen ♥ Niin avoin ja ystävällinen. Oot ainakin täysin oikeessa ammatissa, sunlaisia sairaanhoitajia kun olis kaikki.. kyllä voin sanoa tämän vaikken tunne sut kun blogin kautta! Kaikkea hyvää sulle ja muille! Paljon halauksia ♥

    VastaaPoista
  10. Kuulostaa tosi mietityltä ja fiksulta ratkaisulta sinun tilanteessasi. On hieno taito osata panna asioita tärkeysjärjestykseen ja vieläpä topakasti toimia sen mukaisesti!

    Kaikkea hyvää elämäänne ja varmasti taas luen innolla kuulumisiasi kunhan sinusta joskus sinulle sopivana ajankohtana kuuluu! <3

    VastaaPoista
  11. Jes, jes. jes, hyvä Laura! Kaikista näistä postauksista, joita olet tähän blogiin kirjoittanut, olen jotenkin ehkä kaikista iloisin juuri tästä postauksesta ihan Sinun vuoksesi! En nyt rupea tänne tämän enempää selventämään (saatat ehkä hieman ymmärtääkin, miksi olen tästä tekemästäsi päätöksestä niin tyytyväinen puolestasi), tämän verran halusin vain kommentoida :)) <3

    VastaaPoista
  12. Mielestäni ratkaisusi on hyvin ymmärrettävä. Pienin askelin lähdit liikkeelle ja minne ne vielä johtavatkaan, vain taivas on rajana (kuten kliseisesti sanotaan).

    Myös minä haluan osaltani kiittää Sinua kaikesta, mitä olet kanssammme jakanut. Kuten täällä on aiemmin kommentoitu, uskomatonta avoimuutta ja rehellisyyttä. Mutta ennen kaikkea, uskomaton matka, uskomaton sitkeys ja uskomaton muutos. Tosin en yhtään epäile, etteikö se olisi ollut välillä kaikkea muuta kuin helppoa, mutta Laura, SINÄ olet siitä selvinnyt ja vilpittömästi uskallan sanoa, tulet jatkossakin selviämään!

    Itse en usko, että syömishäiriö koskaan unohtuu täysin, se verran kipeän jäljen se tekee. Mutta sen voi kääntää voimavaraksi ja sen sinä olet jo aloittanut ja sillä tiellä toivon sinulle pelkkää hyvää. Uskon, että olet jo nyt, mutta kehityt matkan varrella lisää aivan loistavaksi hoitajaksi. Sinä tiedät, mitä on olla kanslian molemmilla puolilla ja pystyt varmasti hyödyntämään sitä monessa kohtaa. Omia oppeja matkan varrella ovat olleet muun muassa monet "haastattelumenetelmät" ja ylipäätään työskentelytavat, joita olen omilta hoitajilta ja lääkäreiltä imenyt omaan työhön. Ja jos joskus päädyt sh-maailmaan hoitajaksi, tiedän ainakin yhden, jota ei niin vain huijata :)

    Kaikkea hyvää teidän perheelle, pidetään yhteyttä!

    <3
    http://mytruthorbeautiful.blogspot.fi/

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ja kun nyt vauhtiin pääsin, jatkan vielä, että muistathan myös, että paraskin hoitaja tarvitsee välillä apua, lepoa ja hoitoa. Se on sitä suurinta ammattitaitoa <3

      Poista
  13. Laura-kultaseni, Ystävistä ihanin! ♥

    Ensin kostui silmät. Sitten tuli suuri haikeus. Mutta lopulta laskeutui rauha.

    Tavallaan olen onnellinen päätöksestäsi, sillä olen monesti miettinyt ja ollut huolissani jaksamisestasi, kun tiedän kuinka tunnollisesti olet tätä blogiasi pyörittänyt; valmistellut jokaikisen tekstin, panostanut ja antanut aikaasi. Vastannut jokaikiseen kommenttiin ja kysymykseen niin ihanalla tavallasi, johon vain Sinä pystyt ja kykenet. Vaikka sairaus on Sinut jo jättänyt - kyllä; näin se on :) - olet jatkanut sairaudesta kirjoittamista, vaikka ajatuksesi ja elämäsi ja kirjoitusmieltymyksesi ovat usein olleet jo ihan jossain muualla. Olet tasapainoillut ja yrittänyt kirjoittaa kaikille jotain - niin sairaudesta kuin arjestasi. Olet kertakaikkiaan antanut kaikkesi myös täällä blogin puolella. Siksi olen usein pelännyt, että poltat kynttilääsi molemmista päistä, kun samalla käyt töissä, yhtä tunnollisena työntekijänä kuin bloggaajana. Kun samalla pyörität arkea kotona. Olet joutunut tinkimään ajastasi kaikkein rakkaimpiesi, eli elämäsi ihanien miehien, kanssa. Et ole ehken ehtinyt harrastaa niin paljon kaikkea muuta mieleistä, ja ennen kaikkea viettää niin kovasti ansaitsemaasi vapaa-aikaa, kuin haluaisit. Olet käyttänyt tunteja ja tunteja blogin päivittämiseen, tunteja jotka me lukijat nyt enemmän kuin mielellämme suomme Sinun ihan omaan käyttöön muihin mukavuuksiin!

    Kirjoitit, että olet saanut meiltä lukijoilta valtavasti tukea ja apua toipumisprosessisasi. Mutta uskallan sanoa, että me vastavuoroisesti olemme saaneet - potenssiin ties mitä - apua, tukea, rohkaisua ja uskoa Sinulta. Ajattele kuinka monen ihmisen elämää tämä blogi on koskettanut, kunka monelle meistä se on antanut toivoa, uskoa, luottamusta omiin voimiin. Voin vilpittömästi sanoa Sinulle, että tämä blogi on ollut minulle kaikista tärkein! Blogiasi tulee suuri ikävä, mutta samalla olen niin onnellinen ja iloinen että rohkenet sen pitämisen tältä erää lopettamaan, koska nyt on aika uusien terveiden tuulien ja toisenlaisiin asioihin panostamisen.

    KIITOS Ihana Kultainen Laura upeasta matkastasi jonka etuoikeutettuina kanssamatkustajina me olemme blogisi välityksellä saaneet olla! Matkasi jatkuu, ja meidän lukijoiden matka jatkuu. Jos joskus päätät ja ennen kaikkea haluat; jos aikasi riittää ja se oikealta tuntuu, niin meitä on täällä monia taas matkaseuraksesi liittymään; seuraamassa uutta uljasta, *rentoa*, bloggailua elämästäsi juuri silloin!

    Kiitos, Sankarini. Kiitos.

    ♥ ♥ ♥


    VastaaPoista
  14. On ollut todella ihana seurata blogiasi ja mukava kuulla, että tulet varmasti vielä myöhemmin palaamaan takaisin tänne blogimaailmaan. Kuten kirjoitit, joskus on kuitenkin hyvä pitää pieni tauko itselle rakkaistakin harrastuksista ja keskittyä elämän muihin tärkeisiin asioihin. Uusi työpaikka, Justuksen kasvun ja kehittymisen seuraaminen sekä muu perhe-elämä vievät tällä hetkellä arjestasi varmasti sen verran aikaa, että on hyvä karsia jostain, ettei kuluta itseään loppuun. Myös oman kehon ja mielen kuunteleminen on tärkeää ja välillä on täysin tervettä olla tekemättä yhtään mitään. :)

    Oikein aurinkoista ja ihanaa syksyn alkua sinulle, Laura! <3

    VastaaPoista
  15. Lämmin kiitos, Laura <3

    VastaaPoista
  16. Hyvä päätös! Keskity nyt vaan täysillä elämään ja kirjoittelet sitten myöhemmin, jos siltä tuntuu. Todella iso kiitos blogistasi ja että olet niin avoimesti ja rohkeasti jakanut toipumiseen ja arkeesi liittyviä asioita. Aloin itse lukea blogiasi, kun olin vielä syömishäiriön syvimmissä pyörteissä ja nyt on ollut ihanaa itsekin toipuesssa saada vahvistusta sille, että sairaus on mahdollista selättää kokonaan. Tuntuu hyvältä, niin omasta kuin sinunkin puolestasi. Kaikkea hyvää elämääsi Laura. Olet mahtava tyyppi! <3

    VastaaPoista
  17. kiitos näistä mahtavista teksteistä <3
    eksyin raskausaikana blogiisi enkä voinut silloin vielä ymmärtää, miten lapsen syntymä voisi antaa elämälle uuden suunnan. kuitenkin tekstejäsi luettuani minussa alkoi herätä pieni toivonkipinä, että ehkä minäkin pääsisin syömishäiriöstä vauvan myötä. vaikeina hetkinä sain voimaa ja uskoa sinun tarinastasi. mistään muualta en saanut oikein vertaistukea raskauden ja syömishäiriön yhdistelmään, kun kukaan ei siitä uskalla puhua. mutta sinä uskalsit avata maailmasi. kiitos niin paljon siitä.

    paljon jaksamista arkeesi. :) ja onnea vielä kihlauksesta. <3 olette toisillenne juuri ne oikeat!

    VastaaPoista
  18. Voi Laura, tuli ihan kyyneleet silmiin, kun tekstiäsi luin! Uskon, että tämä on oikea päätös sinun kannaltasi. Sinun on ensisijaisesti elettävä elämääsi, jonka olet taistelullasi saanut takaisin. Et pysty parantamaan tai auttamaan kaikkia syömishäiriötä sairastavia, vaan on laitettava itsensä etusijalle. Kun rakastat itseäsi, huolehdit itsestäsi ja voit hyvin, siitä nautit niin itse kuin kaikki ympärilläsi.

    Sillä parantumisen pitää lähteä omasta tahdosta ja motivaatiosta ja sitä olen saanut valtavasti blogistasi, suuri kiitos vielä kerran siitä! Tarkoitukseni oli siis sanoa, että vaikka kuinka yrittäisit kaikkia parantaa, et pääse kenenkään pään sisälle ja näin pysty tekemään jonkun puolesta sitä muutosta terveyteen.

    Blogisi on toiminut mielettömänä vertaistukena niin minulle kuin monelle muullekin. On haikeaa sanoa hyvästit, mutta tiedän ,että sinä todella pärjäät, ja niin varmasti muutkin tietävät.

    Joten elä, nauti, rakasta, maistele elämää ja uusia suklaamakuja ja tee ihan mitä vain haluat! Sillä olet osoittanut, että olet vahva ja sinä pystyt mihin vain!

    Voi hyvin, ja kaikkea parasta koko perheellenne <3

    VastaaPoista
  19. Minulla vedet valui silmistä kun luin teksiäsi. Olen niin onnellinen puolestasi ja samalla haikeana.
    Ensimmäiseksi mietin ettei tätä blogia voi mikään korvata! En osaa sanoiksi laittaa kunka tärkeä blogisi on ollut oman sairauteni hahmottamisessa! Sinä aikana kun olen blogiasi seurannut olen vajonnut syvemmälle sairauteen, herännyt sieltä, mennyt osastolle ja nyt vihdoin oikea paranemiseni on alkanut! :) Tulen varmasti lukemaan aiempia kirjoituksiasi vielä kauan ja yhä uudestaan:)

    Olen useasti kommentoinut ja kysellyt sinulta ja aina olen saanut vastauksistasi voimaa:) KIITOS!

    Toivottavasti et jää "huolehtimaan" meistä vertaisista. Olet antanut itsestäsi kaiken ja enempää kukaan ei voi pyytää. Tekstisi kuitenkin aina jää tänne(eikö?) joten pahan paikan tullen kaikki voi käydä hakemassa uutta tsemppiä täältä vaikka et enää uusia postauksia kirjoitakaan.

    Ja kuten itsekin sanoit, että sairautta on käsitelty joka kulmasta, niin se on totta! En usko että voisit kauheasti uutta tähän tuoda. Pitemmän päälle se menisi toistamiseksi... Joten tämä on ehdottomasti hyvä aika lopettaa! :) Ja sekin kertoo sinun vahvuudestasi, että pystyt tekemään itsenäisen päätöksen blogin suhteen (vaikka varmasti oli vaikeaa) ja laittamaan perheesi ja itsesi kaiken edelle, ilman että tunnet blogin kirjoittamista velvollisuutenasi tai kokisit tästä päätöksestä huonoa omaatuntoa. Tämä oli oikein terve päätös! :)

    Nautinnollista elämää ja olkoon terveys aina kanssasi!

    KIITOS VIELÄ!

    VastaaPoista
  20. Lämmin kiitos Laura jokaisesta tekstistäsi minunkin puolestani! Jokaisesta niistä olen saanut itselleni iloa, voimaa ja toivoa. Ymmärrän siis erittäin hyvin blogitaukosi, mutta jos jossain välissä haluat palata bloggailun pariin kirjoitellen juuri niistä asioista kuin haluat, silloin kun haluat, ja niin kuin haluat, on täälläkin varmasti yksi innokas lisää tekstejäsi lukemassa! :)
    Kaikkea hyvää syksyysi toivon koko sydämestäni koko teidän perheellenne! <3

    VastaaPoista
  21. Viisaita ajatuksia.
    Hienoa, että osaat laittaa asioita tärkeysjärjestykseen, ja ottaa huomioon myös itseäsi.
    Toivon sinulle kaikkea hyvää ja iloa elämääsi!
    Eve

    VastaaPoista
  22. Olenkin miettinyt monesti, kuinka uskomattoman syväluotaavia, pohdiskelevia ja kaikin puolin mahtavia tekstejä olet blogiisi kirjoittanut, vaikka olet kokopäivätöissä, parisuhteessa ja pienen lapsen huoltaja. Miten aikasi onkaan riittänyt! :D Kiitos kaikesta ajasta, jonka olet meidän lukijoiden vuoksi uhrannut. Olet varmasti kommentiellasi pelastanut monen monta elämää ja tuottanut iloa ja piristystä meille kaikille. Nyt on ehkä aika laittaa yksi ovi takanasi kiinni ja omistautua arjen pyörittämiselle. Kun joskus palaat blogimaailmaan, olen taas innolla ilmottautumassa lukijaksi.
    Kiitos kaikesta Laura ja iloa ja onnea jatkoon! Ollaan yhteydessä! <3

    VastaaPoista
  23. Ensinnäkin Suuri KIITOS tästä blogista, sitä on ollut todella ilo lukea ja seurata paranemisprosessiasi, vaikka itse en varsinaisesti syömishäiriötä ole sairastanutkaan. Ymmärrän päätöksen lopettaa, juuri noista mainitsemistasi ja fiksusti perustelemistasi syistä. Yksi aikakausi elämästäsi ikään kuin päättyy blogin myötä, mutta säilyy kuitenkin dokumentoituna tänne, hyvässä mielessä, kirjoituksesi ovat todella arvokkaita, näkee että olet nähnyt paljon vaivaa niiden eteen.

    Toivotan kaikkea hyvää sinulle ja perheellesi. Täällä on ainakin yksi innokas lukija odottamassa jo tulevaa blogia :) ihan arkielämästäsi on ollut tosi kiva lukea, ja odotan jo mahdollisia uusia reseptejäkin :) Sinuna vakavasti harkitsisin myös kirjan kirjoittamista, siihen taisit itsekin viitata. Olet hyvä kirjoittamaan ja tarinasi on kiinnostava ja prosessina varmasti myös rohkaiseva muille samasta sairaudesta kärsiville.

    VastaaPoista
  24. Kiitos Laura! Ja kaikkea hyvää sinulle ja perheellesi!:)


    Karkki;)

    VastaaPoista
  25. Kauhea haikeus tuli kun luin tämän postauksen. En pystynyt edes laittamaan kommenttia samana päivänä. Ymmärrä päätöksesi ja sun pitää nimen omaan kuunnella itseäsi!!

    Paljon kaikkea hyvää sulle!! Olet ajatuksissani!

    Miisa

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ai niin, jätäthän blogisi näkyviin, kun itse olen ainakin lukenut silloin tällöin vanhoja postauksiasi, kun olen yrittänyt löytää itse ulos pääsyä sairaudesta. Postauksistasi löytyy paljon vinkkejä, millä nujertaa sairautta ja tykkään kertailla asioita silloin tällöin kun ehtii ajan kanssa lukea blogeja :)

      Poista
    2. Itsekin toivoisin, että jättäisit blogisi näkyviin. Usemasti olen itsekin selaillut vanhoja postauksiasi silloin, kun tuntuu, että omat voimat tarvitsevat taas vahvistusta. :) <3

      Poista
  26. Voi että, harmi että lopetat, tuun kyllä kaipaamaan kirjoituksiasi! Kiitos ihanasta ja tsemppaavasta blogista, oon saanut sulta ja sun blogista paljon voimaa omaan arkeen :)
    Ihanaa syksyä teidän koko perheelle <3 Sun edistymistä ei voi muuta kuin ihailla!

    VastaaPoista
  27. Laura,
    hieno ja rohkea päätös! Ja hyvää pohdintaa siihen liittyen.
    Olen seuraillut anonyymina melko pitkään ja haluan kirjoittaa kiitoksen sinulle.
    Olen saanut Pienistä askelista elämään paljon vertaistukea ja tsemppiä. Lopulta on ollut mahtavaa seurata sivusta konkreettista elämän muuttumista! Se luo toivoa itsellekin huonona päivänä: ehkä elämä voittaa sittenkin, jos uskaltaa heittäytyä sen pyörteisiin. Toisinaan taas voi iloita kanssasi jostakin toipumistien löydöistä: minä tiedän mistä puhut - koen sitä samaa!
    Toivon lämpöä, iloa ja voimia sinun elämääsi ja koko perheen arkeen! :)
    Kiitos <3

    VastaaPoista
  28. Kiitos Laura <3 Se tiivistää sen, kuinka paljon olen saanut tukea ja iloa tästä blogista! On ollut ihan mahtavaa tutustua sinuun (ja toivon, että yhteydenpitomme säilyisi jatkossakin!) ja seurata parantumistasi, mistä olen imenyt samalla positiivista tsemppiä itseenikin. Ja täältä perästähän minä tulen, todella kovaa vauhtia! Suuri kiitoshan kuuluu myös sinulle, että syön tälläkin hetkellä irtokarkkeja!

    Päätös lopettamisesta oli täysin ymmärrettävä, ja olen suorastaan iloinen puolestasi myös sen takia. On hienoa, että ymmärrät ja myönnät ajan rajallisuuden sekä resurssisi eri aktiviteeteille. Ihanaa syksyn jatkoa teidän koko perheelle! :) Kiitos <3

    Ps. Minä olen vapaaehtoinen joulufiilistelijä kanssasi.. ;) Jos mielit lähempänä h-hetkeä tänne pääkaupunkiin kiertelemään ja ihastelemaan, olen aina valmis liittymään seuraasi, heh!

    Emmi

    VastaaPoista
  29. hyvä päätös ja varmasti oikea, ei mitään kiirettä ja palaat sittenkun se sinulle sopii ja tuntuu hyvältä. Onnea elämään ja paljon hyviä hetkiä! =)

    VastaaPoista
  30. Kaunis kiitos teistä jokaiselle ♥ Vasta nyt palasin ajatuksella lukemaan teidän kommenttinne ja olen niistä onnellinen, iloinen, otettu - luimpa kommentteja myös liikuttuneena ja haikealla mielellä. Blogi säilyy ehdottomasti täällä näkyvissä, eli jos kenestäkään siltä tuntuu, on postauksiin ja ajatuksiini sairaudesta ja parantumisesta mahdollista vielä palata :) Palaan vielä joskus ilmoittamaan uudesta blogista - nyt kuitenkin toivotan kaikille teille hyvää jatkoa ja ihanaa syksyä! :)

    Ja te jotka taistelette syömishäiriötä vastaan muistakaa - muutos on mahollista, parantuminen on mahdollista ja ihana, terve elämä ovat mahdollisia! Älkää luovuttako koskaan! ♥

    Laura

    VastaaPoista
  31. Oli hienoa lukea selviytymistarinaasi ja kuinka suloinen tämä pieni elämän alku onkaan, niin valloittava hymy. Kaikkea positiivisen suloista jatkoa nyt vaan tästä eteenpäin. Olet luontainen taistelija. :)

    Enkelin siivin nämä terveiset sinulle lähettää: Mini (1. lukijasi)

    VastaaPoista
  32. Voi ihana Laura <3 Vasta nyt eksyin blogiisi pitkästä, pitkästä aikaa, ja pelkäämpä että olen myöhässä sanomassa sinulle heipat :( Ja kiitokset! Niin monet kerrat olen teksteihisi ja viisauksiisi tukeutunut etten osaa edes laskea! Kaupan jäätelöhyllyä edestakasin ravatessa olen pysähtynyt, hengittänyt sisään ja ajatellut kuinka rohkea kaimanikin tähän pystyy, ja elää nyt täysillä ilman sairauden sanelemia sääntöjä. Olet ollut tukeni, esikuvani, tuutorini ja kannustajani enemmän kuin arvaatkaan, ja minua harmittaa etten kerennyt sinulle kiitosta ja kunno heippaa sanomaan. Olet kaunis, ystävällinen, rohkea, kannustava, v'äittävä ja kaikinpuolinen ainutlaatuinen ihminen, jota tulen varmasti kantamaan sydämessäni pitkään, vaikken sinua koskaan ole kasvotusten tavannutkaan. Nauti elämästä ja sen suomista mahdollisuuksista, sinä jos joku olet kaiken kauniin elämässä ansainnut<3

    Kiitos Laura kaikesta mitä olet minulle koskaan sanonut, tai pelkällä esimerkillisellä ja ihailtavalla käytökselläsi ja vahvuudellasi tukenut. Halauksia halauksia halauksia :)

    Kaimasi Laura <3

    VastaaPoista
  33. Hei! Jos vielä satut näihin kommentteihin eksymään, niin oisko sulla mahdollista päivittää tätä blogia esim. aina kerran kuussa, että kertoisit kuulumisia :) ois tosi kiva kuulla vielä susta :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Heippa! Voisin oikeasti löytää aikaa jostain tällaiselle pienelle päivittämiselle! :) Kovasti ovat sormet syyhynneet päästä kirjoittamaan ja uuden blogipohjankin kerran tein, mutta voi kun aika tulee vastaan! On melko aktiivinen tapaus tuo Justus edelleenkin ja vie kaiken äiskän huomion ;) Mutta lupaan miettiä asiaa! Ihanaa alkukevättä sinulle! :)

      Poista
  34. Moikka!
    Olisi kiva kuulla mitä sulle nykyään kuuluu! Voisitko tehdä postauksen kuulumisistas? :)

    - Helmi

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Moikka! Voisin yrittää lähiaikoina kirjoitella kuulumisiani vaikka ihan lyhyestikin! Olisi niin ihanaa taas päästä kirjoittamaan :)

      Poista
    2. Itsenikin mielestä olisi susta mukava kuulla! Vaikka ihan vain muutamalla lauseella. :)

      Poista
    3. Niin monesti olen minäkin miettinyt että mitä sulle ihana Laura oikein kuuluu, ja miten elämä maistuu? ^^ Hullua, miten voi potea ikävää ihmistä kohtaan, jota ei ole koskaan kasvotusten tavannut :) Mutta mielessä olet pyörinyt, ja toivonut että Sinä ja perheesi voitte hyvin, ja kaikki on malillaan :) Ihanaa kevättä sinulle Laura ^^

      Laura

      Poista
  35. mäkin kuulisin niin mielelläni sun kuulumisia! vaikka sellaisia elämästä kiinni saaneen -päivä kuvina -postauksia (huh mikä sanahirviö!) ja mietteitä siitä, mihin sairaus yhä vaikuttaa ja mikä elämässä on nykyään niin ihanaa ilman anoreksian jatkuvaa kiusaamista. mulla on itselläni paranemisprosessi vasta aluillaan ja tällä hetkellä terveiden ja sairaiden ajatusten sekä omien, muiden ja anoreksia vaatimusten välillä poukkoilu aiheuttavat jatkuvaa ahdistusta, vihaa ja epätoivoa. sä olet ollut mullekin mahtava roolimalli ja itkin ihan todella, kun lopetit bloggaamisen. ymmärrän toki, ettei se tuntunut susta nykyisessä elämäntilanteessa enää tarpeelliselta (mikä on tietenkin aivan loistava juttu!), mutta monelta lukijalta, ainakin multa, se vei ikään kuin isosiskon. :( toivon sulle ja sun perheelle kaikkea hyvää, nauti elämästä, sä olet sen kaiken ansainnut! <3

    t. taas yksi kaima ;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi, kiitos aivan ihanasta kommentista ♥ Toivon niin koko sydämestäni, että sinullakin olisi voimia päästä tuosta kurimuksesta eroon! Itse en siihen aikanaan uskonut pystyväni, mutta ihmeellisesti sitä voimaa meissä ihmisissä vain on :)

      Haluaisin todella palata kirjoittamisen pariin, mutta nyt on aika ollut vaan niin kovin kortilla! Mutta lupaan, että vielä joskus :) Mutta ehkäpä pienet välikuulumiset silloin tällöin olisivat todella mahdollisia?

      Ihanaa kevään jatkoa sinulle ja valtavasti tsemppiä ja jaksamista! ♥

      Poista
  36. Hei!

    Jos olet kiinnostunut mukaan ihonhoitotuotteiden tuotekokeiluun, ota yhteyttä: opiskelijabloggaajat@gmail.com

    T. Elisa

    VastaaPoista

Otan ilolla vastaan teiltä kommentteja: niiden avulla voimme vaihtaa ajatuksia sekä antaa vertaistukea toisillemme :)