tiistai 21. toukokuuta 2013

Kotikaupunkimme yllättää

Myönnän olleeni aina hyvin negatiivisesti suhtautuva omaan kotikaupunkiini. Siitä lähtien, kun muutimme tänne isän työn perässä, minun juuri aloitettuani ala-asteen toisessa kaupungissa, olen tuntenut melkoisen kielteisiä tunteita asuinpaikkakuntaani kohtaan. Kun tuli aika hakea opiskelemaan, oli alan lisäksi minulle hyvinkin selvää, että tänne en tule jäämään. Myös sen piti olla selvää, etten tänne enää koskaan palaa. Ja kuinkas sitten kävikään? Täällähän minä olen ja onnellisempana kuin ikinä :)

Syy miksi oikeastaan edes tällaista kotipaikkakuntaani koskevaa sepustusta aloin kirjoittaa, oli positiivinen yllätys, jonka se järjesti minulle viime sunnuntaina. Minulle ja Justukselle oli jälleen saapumassa vieras pääkaupunkiseudulta ja mietin kovasti, missä voisimme aikaa vieraamme kanssa viettää. Kun lauantaina tajusin sunnuntain olevan vielä helluntai-päivä, olin jo perumassa tapaamista - eihän täällä olisi edes kahvilat auki. Tai oikeastaan se yksi kahvila, joka sunnuntaisin normaalisti auki on. Pidimme kuitenkin treffeistä kiinni ja valmistauduimme juomaan kahvit vaikkapa asemakahvilassa. Ajattelin, että koska sadesäätäkin oli lupailtu, emme edes ulkoilmasta voisi nauttia. Minua olisi ollut hyvä syy rangaista tällaisesta pessimistisyydestä, mistä olen yrittinäyt päästä jo eroon, mutta rangaistuksen sijaan sää ja kaupunki osoitti minulle selkeästi, kuinka väärässä olinkaan. Vaikka hienosti olenkin perus pessimistin luonnettani saanut karkoitettua, niin jotain opittavaa minulla selvästi vielä on ;)


Kun Justuksen kanssa suuntasimme vaunujen kanssa kohti keskustaa ja rautatieasemaa, helli sää meitä. Vedin  lähtiessäni uudet kesäshortsit jalkaan, t-paidan päälle ja laitoin aurinkolasit silmille - säähän oli mitä mainioin! Tänä kesänä ei hävetä valkoisia sääriä, vaan aletaan työstää parempaa tilannetta jo kesä alussa heti säiden sen salliessa. Tänä kesänä ei muutenkaan häpeillen verhota jalkoja leggingseihin tai palelun vuoksi vedetä villatakkia kesäsäällä niskaan, vaan nautitaan kesästä asianmukaisin varustein ;)


Emme kävelleet aivan suoraan asemalle, vaan ajattelin kiepauttaa keskustan kautta siinä toivossa, että jos edes tämä toinen kahvila olisi pyhäpäivästä huolimatta auki. Jo matkalla näin kyltin markkinoista, mikä herätti pienoisen toivon kipinän sisälläni. Ja kun keskustaan pääsimme, oli yleensä niin aution tuntuinen keskusta täynnä väkeä! Olin ihan innoissani: emme joutuisikaan tyytymään asemakahvilaan, vaan pääsisimme nauttimaan kivalla säällä Riihimäelle harvinaisesta toritunnelmasta :) Vieraamme junan saavuttua, palasimmekin suoraa tietä kesksustaan. Hieman markkinatunnelmia ihmeteltyämme, päätimme käydä ensin nauttimassa kahvit ennen kuin palaisimme ulos aurinkoiseen säähän. Minua olisi houkuttanut hieman jopa torilla tarjolla ollut hernekeitto sekä muurinpohjaletut, mutta päädyimme silti perinteisempään kahvilaan :)


Kulmakonditoria oli auki, joten siellä istahdimme alas ja vietimmekin hyvän tovin jutellessa :) Justus viihdytti meitä samalla, kun minä herkuttelin ihanalla täytetyllä saaristolaisleivällä ja kahvilla ja vieraamme nautiskeli vaniljaista kahvia. Tämä leipä oli uusi, ihan hauskakin kokeilu mielenkiintoisine täytteineen. Leivän sisällä nimittäin oli munavoita, kylmäsavulohta, punasipulia sekä paahdettua sipulia. Munavoi oli hieman jännä yhdistelmänä muiden täytteiden kanssa, mutta hyvää silti oli! :)


Kahvien jälkeen kiertelimme vielä ulkosalla ja supernukutimme Justusta kävelemällä mukulakivikadulla. Markkinat olivat lähiruoka-, luomu- ja käsityömarkkinat, joten varmasti olisin löytänyt sieltä itsellenikin jotain, mikäli kukkaron nyörejä olisin edes hieman höllentänyt. Tai noh, jos siellä olisi jotain edes ollut :D Varsinkin ihanat korut houkuttelivat minua, samoin kuin itsetehdyt marjamehut. Nyt jäi ostokset tekemättä, mutta ehkä ensi kerralla? Minun fiilistäni nostivat entisestään tutut ihmiset, jotka olivat myöskin tulleet markkinatunnelmia haistelemaan. Heti ensimmäisenä törmäsimme Justuksen kummitätiin ja Ida-serkkuun sekä vähän ajan kuluttua ystäväpariskuntaan ja heidän poikaansa, joiden seurassa vietimme viime keskiviikkona aikaa rantalentiskauden avaamisen merkeissä. Oli siis kaikin puolin todella mukavaa päästä viettämään aikaa kaupungilla hieman erilaisissa tunnelmissa :)


Kun vihdoin oli aika saatella vieras junalle ja suunnata itse kotiin, oli kyllä kaikin puolin hymyllä hyvä syy viihtyä kasvoillani. Päivä oli ollut nimittäin aivan todella onnistunut! Monta kertaa jaksoin vielä illan aikana Jarnollekin sanoa, kuinka päivämme oli ollut aivan ihana :) Hyvää seuraa, sankka joukko kuulumisia vaihdettavana, seuraavien treffien suunnittelu, hyvä sää ja positiivisesti yllättänyt kotikaupunki :)

Kun asiaa tarkemmin ajattelen, niin tällä hetkellä tämä kaupunki on juurikin täydellinen minulle ja perheelleni. Sain hyvän muistutuksen tästä jo ennen mukavaa sunnuntai-päiväämme, kun lauantaina vietimme iltaa vanhempieni luona äitini tekemän herkullisen pitsan ja jääkiekon merkeissä. Vaikka nekin itsessään oli jo ihan parasta, teki päivästä ja illasta täydellisen oma perhe :) Paikalla olivat sekä siskoni että veljeni perheineen, vanhempani, Julius sekä Justus - eli kaikki tärkeimmät. Noh, Jarno oli omilla teillään, mutta johan sen seurassa tulee muutenkin oltua riittämiin :D Tässä kaupungissa asuminen antaa minulle mahdollisuuden nauttia perheeni seurasta aivan mahtavalla tavalla samoin kuin Justukselle mahdollisuuden olla sukunsa lähellä. Vain siskoni valitettavasti puuttuu täältä! Itse kun olen lähes aina asunut kaukana isovanhemmistani ja aivan eri paikkakunnalla kuin yksikään serkuistani, osaa tällaista tilannetta arvostaa aivan ihmeellisellä tavalla. Spontaanit kahvittelut ostosten lomassa äidin kanssa, hoitoapu saatavilla aina tarpeen tullen ja lounastreffit Justuksen kummitädin kanssa lähes viikottain - eivät olisi nämä asiat todellakaan mahdollisia, jos emme täällä asuisi. Joten ihan parashan paikka asua tämä meille on - satunnaisista harmituksista huolimatta :) 

<3: Laura

12 kommenttia:

  1. Niin tutun kuulosta! Voin samaistua kirjoitukseesi. Itse aikoinaan halusin kotipaikkakunnaltani Pohjois-Karjalasta kauas pois ja samalla jättää niin hyvät kuin pahat muistot taakse ja muutin Kuopioon. Nyt kun olen täällä viisi vuotta asunut, niin alan kaivata takaisin sinne (jota en koskaan olisi ikinä uskonut), jossa on perhe ja vanhat ystävät. Mutta toisaalta jos muuttaisin sinne, niin kaipaisin todella paljon Kuopiota. En tiedä kumpi olisi parempi.

    Taitaa tämän tarinan opetus olla, että ei pitäisi koskaan sanoa, että ei ikinä. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niin totta! Tällainen taitaa olla todella yleistä monelle, että kaipuu muualle on tietyssä iässä valtava, mutta aikanaan myös kaipuu kotikulmille alkaa taas vaivata. Mutta aika varmasti näyttää, mihin sinäkin tulet vielä asettumaan :)

      Itselläni oikeastaan ratkaiseva asia oli Jarno ja sen työ täällä sekä sairauden aikana tarvitsemani tuki läheisiltä :) Muuten olisin varmasti toteuttanut suunnitelmani ja muuttanut Tampereelle! Mutta ehkä senkään suunnitelman suhteen ei voi sanoa, että ei ikinä tulisi enää toteutumaan :)

      Poista
  2. Tulinpa hyvälle mielelle luettuani postauksesi! :) Tekstistäsi oikein huokuu, kuinka tasapainossa ja onnellinen olet itsesi ja elämäsi kanssa! Ihanaa, kerrassaan ihanaa! Itse olen asunut suurimman osan elämästäni Helsingissä ja olen aina kuvitellut etten voisi missään muualla (ainakaan pienemmällä paikkakunnalla) asuakaan. Mutta - tosiaan- ei koskaan pidä sanoa ei koskaan. Sinun kuvauksesi oli niin idyllinen... Mutta onhan se totta, että oma kotikaupunki on aina oma, ja jotenkin sinne varmaan alkaa halajaa takaisin, jos pidempään asuu muualla...

    Haleja ja paljon aurinkoisia päiviä sinne Riihimäelle! <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minulla ehkä olikin juuri aikanaan ongelma se, etten ikinä tuntenut tätä omakseni, vaan joko synnynyinpaikkakuntani tai Seinäjoen, josta tänne muutimme. "Kapina" esti minua kiintymästä tähän. Mutta ajan kanssa tajusikin sitten, että koti muodostuu paljon muista asioista kuin vain paikkakunnasta - siitä, mikä minua täällä odotti :)

      Ehkä sinäkin vielä joskus löydät itsesi jostain muualta, mutta toisaalta uskon helsinkiläisten ja muiden suurkaupunkilaisten olevan vielä kiintyneempiä kotikaupunkeihinsa, sillä ne tarjoavat itsessään jo niin paljon! Mutta ehkä sinäkin ostat vielä jonkin idyllisen loma-asunnon joskus itsellesi ;)

      Ihania loppukevään päiviä ja lämmin halaus sinullekin <3

      Poista
  3. Riksu<3
    P.S Näin sut eilen! :D Mentiin autolla ohi, työnsit vaunuja siin taksiaseman ja kolmiopuiston kohdalla :) tunnisin sut heti ja meinasin heiluttaa xD Sit aloin miettiin et ihan varmasti oon nähny sut ennenki. Siis jo joskus ennen blogiakin. Ootkohan ollu samoissa kouluissa? Mä olin pohjosella, polarissa ja lukiossa :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi että, oisit kuule heilutellut vaan! :) Tosin sitä kuljeskelee aina niin omissa maailmoissaan, etten varmaan ois ees huomannut :D

      Tää on niin pieni paikka loppujen lopuksi, että oot varmasti hyvinkin voinut nähdä mut jo aiemminkin! Tosin oon sen verran vanhempi, että oon tainnut jo yläasteelta ja lukiosta lähteä, kun sä oot tullut niihin! Kävin kanssa Polarin ja lukion ja sitten ala-asteen kävin Uramossa :)

      Itse muistan nähneeni sut itse asiassa ekan kerran viime keväänä, kun istuskelin graniitilla mun kaverin kanssa ja te kävelitte Antin kanssa siitä ohi! Mun kaveri tiesi sun blogista ja vinkkas siitä mulle :)Sain itse siitä ihan parin viikon sisällä tietää olevani raskaana ja sitten aloin lukemaan ihan todella suurella mielenkiinnolla sun juttuja, kun oli niin samanlainen tilanne itsellä! :)

      Täytyy tulla juttelemaan, kun seuraavaksi törmätään! :) Viimeksikin kun luin teidän neuvolakäynnistä, niin meillä oli ollut samana päivänä tuntia myöhemmin Justuksen aika! Eli usein varmaan on ollut pienestä kiinni, ettei olla vielä törmäilty! :)

      Poista
  4. Haha, olen ollut Kulmiksessa töissä ja toi lohisaaristolainen lähinnä kuvottaa. :D Vähän samaan tapaan kuin mäkkityöläiset eivät kuulemma enää ikinä syö bigmäkkejä.

    Ymmärrän mietteitäsi kotikaupungista. Itselläni oli lukion jälkeen hirveä kiire pois omasta kotikaupungistani: äkkiä kauas samoista naamoista. Nyttemmin olen tajunnut, että tämä kaupunki on itse asiassa tässä elämäntilanteessa aivan loistava paikka asua. Ei minulla ole mikää kiire tai pakko päästä muualle. Aika näyttää. :)

    Aurinkoisia päiviä teille Laura! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hahhah, niinhän tuo varmaa on! :D Mutta mulle varmaan menisi tollanen saaristolaisleipä oli täytteeänä mitä tahansa, sillä niin paljon siitä leivästä itsessän pidän! Vaikka onhan tuo munavoi tuollaisten täytteiden kanssa hieman eksoottista :D

      Nuo kotikaupunkimietteet on varmaan tuttuja melkeimpä jokaiselle ja vasta aika näyttää, mihin sitä oikeasti haluaa asettua! :)

      Ihania ja lämpöisiä alkukesän päiviä sinullekin Elina! :)

      Poista
  5. Tutun kuuloista kotikaupunkikriiseilyä! Minullakin oli kouluaikoina, viimeistään lukiossa, semmoinen olo, että äkkiä jonnekkin muualle täältä "kyläsestä", kiitos! Kuitenkin au pair -vuoden ja Joensuussa asumani muutaman kuukauden jälkeen (jolloin olin myös sairauden kanssa kaikista kehnoimmassa kunnossa), en olisi voinut olla onnellisempi muuttaessani takaisin kotikaupunkiini, ja vieläpä samaan taloon, jossa olin ikäni asunut. Siellä sain tarvitsemani turvan. Nyt olen taas todella tyytyväinen asuessani Helsingissä, jonne minun ei IKINÄ pitänyt muuttaa.. :D Eli summa summarum: koskaan ei voi tietää, mitä elämässä tapahtuu! Nyt osaankin olla paljon avoimempi mielen ja tilanteiden muuttumiselle, joten antaa elämän kuljettaa! :)

    Tuo saaristolaisleipä kuulostaa minunkin makuuni aika "sekavalta". Yksinkertaisuus on monesti valttia. Kannattaa muuten kokeilla tehdä joskus "munavoita" voin sijaan raejuustosta ja syödä kunnon kerros esim. ruisleivällä, nam! Vähän tilliä, suolaa ja pippuria sekaan, niin hyvää tulee. Loihdin tällaisen hätävaran, kun leikkele oli loppu, eikä juustoakaan ollut, mutta kyseiset raaka-aineet löytyivät jääkaapista.. :D Sitten yksi kiva vinkki on myös tehdä savulohesta, raejuustosta ja esim. kermaviilistä tahna ja syödä ruokana perunan kanssa. Varsinkin kesähelteillä kylmä maistuu :)

    Emmi

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tuo on kyllä ihan hyvä asenne itse kullekin, ettei kannata olla niin ehdoton asioiden suhteen, vaan olla aina avoimin mielin! Moni asia - ja tässä tapauksessa paikka - voi yllättää hyvinkin positiivisesti! :)

      Laitoitko siis "munavoihin" munaa ja raejuustoa molempia? Täytyy kyllä kokeilla tuollaistakin vaihtoehtoa joskus :) Sellaista kun olen syönyt, missä muna on korvattu raejuustolla, mutta missä on voita kuitenkin ollut. Tällaisia kivoja ruokavinkkejä saa minulle jatkossakin aina tiputella! ;) Ja tuo lohitahna kuulostaa myös ihan superhyvältä! Itse tykkään syödä tuollaisia juurikin uuniperunoiden kanssa ja näin kesällä erilaiset tahnat olisivat kiva lisä tosiaan juurikin uusienperunoiden kanssa! :)

      Poista
  6. Joo eli sen "munavoin" tein pelkästään raejuustosta ja kananmunasta (+ mausteista), enkä ainakaan usko, että rasvan poisjättäminen olisi ollut tämän kokeiluni pääpointti. Mutta välillä on vaikea vielä hamottaa tervettä ja sairatta ajattelua, koska matkaa sinne terveeseen kuitenkin on, enkä voi vielä täysin tietää, millaista siellä tulee sitten olemaan.. :) Ajatella, miten sitä on jo melkeimpä unohtanut tässä vuosien varrella, millaista on oikeasti elää ilman syömishäiriötä!!!

    Emmi

    Ps. Niin ja mielelläni kertoilen ruokavinkkejä, koska itsekkin niitä mielelläni testailen ja kyllä minussa pieni kulinaristi kaikesta huolimatta asuu.. ;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tuo on kyllä sellainen asia, mitä olen niin usein miettinyt vuosien varrella: millaista on elämä ilman syömishäiriötä? Millaista on normaali syöminen? Miten söin ennen? Missä vaiheessa nälkätuntemusta? Söinkö joskus ihan tosissani överiähkyyn itseni? Kysymyksiä oli mielessäni loputtomasti, koska en vain muistanut enää, mitä on normaali syöminen! Se tuntui niin vieraalta ajatukselta, etten tosissani oikein uskonut edes niiden oikeiden ja normaalien syömistottumusten palaamisen olevan enää edes mahdollista. Mutta kuinkas kävikään! Nyt uskon oikeasti olevani ainakin jo kiinni niissä vanhoissa tuntemuksissa hyvin hyvin tiukasti, ellen vielä ihan täysin elä samalla tapaa niitä :) Varmasti vielä totuttelemista tietyllä tapaa on jonkin aikaa, vaikka olenkin jo ihan uskomattoman hienon tilanteen saavuttanut :)

      Ja tosiaan, kyllä minuusakin se kulinaristi on tiukasti kiinni pysynyt näiden vuosien varrella - nyt vaan taas olen saattanut päästää sen valloilleen ;)

      Poista

Otan ilolla vastaan teiltä kommentteja: niiden avulla voimme vaihtaa ajatuksia sekä antaa vertaistukea toisillemme :)