keskiviikko 14. elokuuta 2013

Reissun kauneimmat maisemat - Korouoman rotkolaakso

Vielä olisi muutama reissupostaus jäljellä - toivottavasti ette ole aivan kyllästyneet jo näihin! Samoin olisi tiedossa vielä loput reissuruokapäiväkirjoista, kunhan vain ne ennätän viimeistelemään :) Nyt kuitenkin olisi vuorossa seuraavat kaksi päivää matkamme ajalta, aika lailla reissun puolivälin tienoolta!

Seitsemäs reissupäivämme vei meidät...

...Posiolle ja Himmerkin lomakeskukseen. Olimme jo edellisiltana varanneet kyseisestä paikasta itsellemme pienen harjamökin, joka olisi vapaana juuri meille sopivaksi ajanjaksoksi. Vaikka respassa oltiinkin pahoillaan, kun "parempaa" mökkiä ei ollut vapaana, olimme me enemmän kuin tyytyväisiä saamamme mökkiin! Mökki oli todella viihtyisä, siisti ja ruoanlaittomahdollisuudet olivat mainiot, vaikkei vettä mökkiin tullutkaan. Vieressä kun oli todella hyvä huoltorakennus vessoineen, suihkutiloineen, tiskipaikkoineen sekä pyykinpesukoneineen, ei kyseisiä mukavuuksia mökkiin edes juuri kaivannut :)

Heti ensimmäisenä oli saatava ruokaa, kun Posiolle ja lomakeskukselle saavuimme, mikä tarkoittikin reissun ensimmäistä - ja myöskin ainoaa - poronkäristysannosta! Olen aina pitänytkovasti poronkäristyksestä ja niin pidin siitä nytkin, vaikkei annos ehkä hintansa veroinen ollutkaan. Mutta tulipahan maha ainakin täyteen :)

Loppupäivä menikin alueeseen tutustuessa ja mökin suojassa olleillessa. Jarno lähti heti tietenkin vuokraamaan itselleen venettä kalastusreissuja varten, mutta minä ja Justus tyydyimme vaunuilemaan aluetta ympäriinsä :)

Kahdeksas päivä tarkoitti...

...tutustumista Koroumoan alueeseen. Emme oikeastaan edes tienneet Posiolle mennessämme koko alueesta, mutta Jarnon kalastuspaikkoja kartoittaessamme, törmäsimme netissä Korouoman alueen houkuttelevaan esittelyyn - sinne oli siis päästävä!

Luontoon.fi -sivusto esittelee Korouman näin: "Korouoman rotkolaakso sijaitsee Perä-Pohjolan ja Koillismaan rajoilla. Alue on maastonmuodoiltaan ja maisemaltaan ainutlaatuisen jylhä. Tulevan luonnonsuojelualueen tavoitteena on vanhojen luonnonmetsien, lehtojen ja kallioiden lajiston suojelu. Korouoman alue tarjoaa monipuoliset mahdollisuudet retkeilyyn, luonnon tarkkailuun, kalastukseen ja luonnon käytön kulttuurihistoriaan tutustumiseen."

Heti kun aloimme laskeutumaan polkua alaspäin ja näimme ensivilauksia pilkahtelevasta vedestä, niin tiesimme paikan olevan näkemisen ja kokemisen arvoinen!

Tällä kertaa veden kuohunnat olivat hieman pienempää luokkaa kuin Kiutakönkäällä, mutta siltikin Korouoman putous oli minusta ehkäpä jopa vieläkin kauniimpaa katseltavaa :)

Justus seikkaili taas iskän kyydissä rintarepussaan...

...ja äiskä seikkaili vapaana itsekseen :)

Kuten otsikkokin kertoo, olivat minusta nämä maisemat koko reissumme upeimmat!  Matkalla oli pakko napsia myös kännykkäkuvia, jotta saatoimme heti jakaa läheisillemmekin matkamme kauniita maisemia :)

Kun olimme vesiputouksen ohittaneet, niin jatkoimme vielä nuotiopaikkojen ohi katsoen, mihin polut meidät johdattaisivat. Onneksi jatkoimme matkaa, sillä maisemat vakuuttivat meidät myös loppuretkestä melkoisella tavalla :)

Olimme siis laskeutuneet aikamoisen pitkän matkan alas, josta jatkoimmekin sitten uusia maisemapaikkoja kohti ylöspäin. Portaita oli melkoisesti askellettavana, mutta kyllä maisematkin olivat sitten sen arvoiset! Tosin kyllähän meikäläisen "huippukunnolla" hieman kävi puuskututtamaan eikä Jarnonkaan askellusta Justus juuri keventänyt :D

Perille kuitenkin pääsimme - onneksi :) Harmillisesti kameralla - varsinkaan minun vanhalla pikkuisellani - ei korkeuseroja eikä maiseman vakuuttavuutta saanut vangittua, mutta tässä kuitenkin jonkinlaisia maisemaotoksia korkeuksista alas rotkolaaksoon!

Kiipeilyurakan päätteeksi meitä odotti hengähdystauko kera eväiden :) Tankkauksen jälkeen oli hyvä lähteä laskeutumaan alaspäin toivoen samalla, että jaksaisimme taivaltaa vielä toista polkua ylös reitin alkuun, jossa auto meitä odottaisi ;)

Saatoimme olla todella tyytyväisiä, että satuimme Korouoman alueen löytämään ja päädyimme sinne retkeilemään! Alunperin meillä oli suunnitelmissa tehdä ainoastaan pieni vaellusreissu Riisitunturille, mutta muutoin emme olleet edes kovin läheisesti tutustuneet Posion eri mahdollisuuksiin etukäteen. Mutta jokaiselle Posiolle matkaajalle voin kyllä ehdottomasti tätä kohdetta suositella! Paikka voisi olla näkemisenarvoinen uudemmankin kerran :)

Justuksen kyyti oli selvästi mukavan keinuvaista, sillä iskän rintaa vasten oli hyvä nukahtaa ja ottaa pienet nokoset...

...kun taas autossa jo meininki oli jälleen sangen pirteää ja kaiken kokeman jälkeen herraamme hymyilytti tuttuun tapaansa :) Eli varsin onnistunut reissu oli selvästikin myös Justuksen mielestä!

Taas on muutama reissupäivä koluttu läpi :) Joten jälleen sama kysymys kuin Kiutakönkäänkin kohdalla eli kuinka monelle teistä nämä kyseiset maisemat ovat tuttuja? Oletteko olleet yhtä vakuuttuneita Koroumon maisemista kuin me olimme? :)

<3: Laura

P.s. Aiemmat reissupostaukset löytyvät siis Kesäloma-tunnisteen alta :)

1. Voi miten ihanan näköistä! Meidän piti pari vuotta sitten mennä Posiolle ex-mieheni kanssa ja majoittautua Himmerkille (vai Himmerkiin, hmm..), mutta reissu jäi tekemättä, koska mursin varpaani! Mielessä se on kuitenkin edelleen, sinne vielä joskus ja näiden kuvien perusteella aivan ehdottomasti! :)

1. Suosittelen kyllä ehdottomasti pitämään tuon lomakohteen tulevaisuudessakin mielessä, sillä niin ihania maisemia siellä oli :) Varmasti ol lisäksi paljon näkemisenarvoisia paikkoja, joista meillä ei ollut tietoakaan! Toivottavasti pääset paremmalla onnella reissuun pian :)

2. Vuosi sitten heinäkuussa kävin miesystäväni kanssa Korouomassa. Olisi kiva vaeltaa koko Korouoman reitti jonain kesänä tai syksynä. Kuvista päätellen olette lähteneet liikkeelle Posion suunnasta ja polkua pitkin alas kanjonilaavuille ja vesiputoukselle. Taitaa olla sama reitti teillä kuin meilläkin.

Anne

1. Juurikin kuulostaa kuvailemasi reitti meidänkin valitsemaltamme reitiltä! Itsekin haaveilen vielä pidemmistä vaellusretkistä, jotka toteutamme varmasti viimeistään sitten, kun Justus on hieman isompi :)

3. Ihana yhteiskuva teistä reissaajista <3 :)

4. Totta kai reissupostaukset kiinnostavat, antaa tulla vaan! :) Ihan sama vaikka kirjoittaisit kynsisaksista, saat aina tekstin niin kiinnostavaksi ja postausta ei koskaan voi jättää kesken tai lukematta. Se on samantien luettava, kun huomaan sun postauksen ilmestyneen :)

Ihania kuvia ja vau, poronkäristystä! Suurta herkkuani, jota saa aivan liian harvoin! Ihana perhepotretti kuva teistä ja huomasinpahan vaan, että taidetaan omistaa samanlaiset puman housut :)

Ihanaa loppuviikkoa koko perheelle <3

1. Hih, ihana Jenni <3 Ehkäpä otan haasteeksi kirjoittaa jostakin kynsisaksien kaltaisesta asiasta, jolloin nähdään, mitä ihmeellistä tarinointia siitä keksisinkään ;) Mutta siis, tosi mukavaa kuulla, että postaukset aiheesta kuin aiheesta kiinnostavat - nämä reissupostaukset mukaan lukien :)

Nuo Pumat ovat mielestäni niin parhaat - omistan ne mustina ja harmaina ja melkeimpä tekisi mieli ostaa taas uudet - ovat niin käytössä kulahtaneet!

Ihanaa loppiviikkoa myös sinulle Jenni! <3

5. Tämä lisäsi kyllä suuresti matkakuumettani! Ja nuo maisemat - harvoin sitä muistaa, kuinka ihanan kaunista Suomessakin on. Aina ei tarvitse mennä ulkomaille! ;)

1. Niin totta! Kyllä itse ainakin niin kovin nautin tänä kesänä Suomi-matkailusta, etten ole laisinkaan kaipaillut ulkomaanreissuille! Ja vielä paljon toivekohteita säästyi tulevillekin kesille :)

Otan ilolla vastaan teiltä kommentteja: niiden avulla voimme vaihtaa ajatuksia sekä antaa vertaistukea toisillemme :)