keskiviikko 7. elokuuta 2013

Kiutaköngäs & kosken kuohut

Aion varmasti kirjoitella kuulumisia myös töiden alkuun liittyen, mutta en millään haluaisi jättää kesken matkafiilistelyjä, vaan käyn reissun läpi täällä hyvinkin sinnikkäästi - vaikka sitten väkisin! ;) Nyt hypähdämmekin sitten matkamme reissupäiviin viisi ja kuusi!

Viides reissupäivämme starttasi...

...Kiantakärven leirintäalueelta heti aamutuimaan, kun halusimme mieluusti jättää mökkeröisemme jo menneeseen. Otimme suunnaksi heti Kuusamon, josta ajattelimme etsiä itsellemme seuraavan majapaikan. Välipysähdys tapahtui Kuusamon Martinassa, jossa päädyimme syömään myöhäisen synttärulounaan Jarnon tarjoamana :)

Tässä kuva Jarnon tilaamista valkosipulileivistä sekä lampaasta perunamuussilla. Itse söin aivan mahdottoman hyvän kylmäsavulohipitsan, joka nousi kyllä ehdottomasti pitsalistani kärkipäähän! Tämä päivä pitää sisällään myös kolmannen reissuruokapäiväkirjani, joten kuvia minun annoksestani on luvassa varmasti myöhemmin :)

Itse olin toivonut majapaikaksemme Juuman leirintäaluetta, sillä sen lähettyvillä sijaitseva Oulangan kansallispuisto kauniine koskimaisemineen houkutteli minua todella paljon. Leirintäalue osoittautui tällä kertaa varsin miellyttäväksi paikaksi, joten kävimme sieltä mökkiä kyselemässä. Koska vapaana oli mökki vain yhdeksi yöksi, kävimme kartoittamassa vapaita majoituspaikkoja myös kyseisen leirintäalueen lähimaisemista. Mitään tämän kaltaista ei kuitenkaan löytynyt ja päädyimme jäämään tähän kyseiseen paikkaan, vaikkakin sitten vain yhdeksi yöksi!

Majoituttuamme omistaja kuitenkin ilmoitti peruutuksesta, mikä oli meille varsin mieluinen uutinen: saisimme jäädä mökkiin vielä toiseksikin yöksi! Hinta ei ollut juuri edellisen mökkimme hintaa korkeampi, mutta ahtaan kopperon sijaan saimme kahdella makuuhuoneella, isolla olkkarilla, keittiöllä sekä omalla saunalla varustetun mökin - ei yhtään hassumpaa siis! :)

Jo ensimmäinen ilta sujui todella kivoissa merkeissä makkaraa takassa paistellen ja rauhassa saunoen :) Täällä Justus alkoi kunnolla ottaa tuntumaa konttausasentoon, mutta vielä ei herra pysynyt asennossa niin kauaa, että kuvaa olisi saatu otettua - mutta huiman kehitysspurtin alkua oli jo tuolloin ahvaittavissa! ;)

Kuudentena päivänä...

...meitä odottikin ensimmäinen luontoseikkailumme eli Kiutaköngäs ja kosken pauhujen ihailu! Olisi ollut ihan mahtavaa kiertää pieni Karhunkierros kokonaan, mutta se sai nyt toistaiseksi jäädä odottamaan sitä, että Justuskin tästä hieman vielä kasvaa :)

Justus pääsi ottamaan tuolloin tuntumaa rintareppuunsa ensimmäistä kertaa aikoihin! Aikoinaan äitini osti repun meille, josko saisin kotona hieman käsiä vapaaksi kotitöiden tekoa varten - Justuksella kun oli tuolloin sellainen vaihe, ettei herra viihtynyt hetkeäkään muualla kuin sylissä. Tuolloin jännitin vielä, josko asento olisi pikkumiehelle huono, mutta nyt herra oli jo niin ryhdikkäästi repussaan että! Kiuruveden kyläilypaikastamme Justus sai mukaansa hänelle kudotut ihanat tumput sekä villasukat, jotka tulivat tuolloin tarpeeseen. Helteellä suoritettu pakkausoperaatio ei ollut ottanut huomioon kunnon tumppuvarustuksen tarvetta - näin ollen villainen lahja pääsi heti käyttöön :)

Itse olin reissustamme ihan innoissani, sillä tätä osuutta eli pohjoisen luontoon tutustumista olin odottanut ihan todella paljon :) Minulla kun ei ole tällaisesta juuri kokemusta, ja Oulua pohjoisemmat maiset ovat minulle kesältä varsin vieraita. Lapsuudessamme olemme kyllä ajelleet Lapin kautta Ruotsiin ja Norjaan sekä viettäneet useita vuosia sitten muutamia talvilomia Lapissa, mutta kesäisestä Pohjois-Suomesta minull ei kokemusta ole.

Jarnolle maisemat sen sijaan olivat tuttuja, joten olikin hauskaa kuunnella hänen lomamuistojaan kyseisiltä alueilta :)

Meillä kävi hyvä tuuri, kun ilma muodostui juurikin loistavaksi reippailuilmaksi - raikkaaksi ja sadettomaksi! Lähtiessämme vielä ripsi vettä, mutta vesisade loppui juurikin sopivasti eikä muutenkaan viileä päässyt tulemaan, kun kiipeilimme pitkin kalliokiviä ja reippailimme portaita ylös ja alas :)

Kuohujen voimakkuutta kuvaa hyvin se, kuinka veden ääni oli niin valtavan kova, että oma puheäänikin meinasi peittyä sen alle! Välillä sai ihan kunnolla korottaa ääntään, jotta sai asiansa perille. Tai noh, voi myös olla, että kosken pauhu oli Jarnolle ainoastaan hyvä syy olla kuuntelematta höpötyksiäni :D

Tämä kuva tuo ilmi mitä parhaimmalla tavalla fiiliksiäni tuolta hetkeltä, tuolta retkeltämme. Olo oli hyvä, jaksava ja hetkestä nauttiminen oli ihan huipussaan! :)

Aluksi minä vastasin vain omasta liikkumisestani, mutta jossain vaiheessa Jarno halusi päästä hetkeksi vapaaksi reppuilijastamme ja minä otin minimiehemme kantoon!

Ja voin kyllä sanoa, että ihan hyvästä kuntoilusta tuo todellakin kävi - eikä vain tällaiselle kuntoilutiensä alussa olevalle, vaan myös Jarno totesin yli kahdeksan kilon äkkitaakan tuovan melkoista lisätehoa kuntoiluun!

Kun kosken alajuoksulle aloimme laskeutumaan pitkiä portaita pitkin, ja vaikka alaspäin mentiinkin, saatoin todeta kanniskelun yhdistettynä portaisiin olevan melkoisen hyvää reisitreeniä. Joten ylösnousua odotellessa :D

Kosken alajuoksulle päästyämme alkoi nälkä kurnia jo melko pahasti mahassa, joten ei muuta kuin Justuksen sosepurkki ja äiskän ja iskän makkarapaketti esiin :)

Totesin kyllä useamman kerran reissun aikana, että minä en vain taida grillimakkaraan kyllästyä :D Monen vuoden tauon jälkeen oli vallan hyvä sauma kuroa kiinni tuota aivan liian niukaksi jäänyttä viime vuosien makkarasaldoa, sillä sen verran monet makkarat tuli paistettua tuon kaksiviikkoisen aikana! Ja niinhän sitä luonnon helmassa kuuluukin tehdä :)

Vaikka loppuretkestä Justukselle tulikin rintarepussa uni, jaksoi poika pysyä mahdottoman hyväntuulisena ja hymy irtosi hienosti "kotimatkalle" lähtiessäkin vielä. Mikäs siellä oli iskän ja äiskän kyydissä matkatessa :) Ja samalla oli päätöksessään meidän ensimmäinen pienimuotoinen taivallusmatkamme - siitä saatoimme jatkaa reissuamme varsin hyvillä mielin! :)

Mutta entäpäs te muut, kuinka monelle teistä nämä samaiset maisemat ovat tuttuja? :)

<3: Laura

1. Ihana viimeinen kuva :)

2. Kiutakönkäällä on tullut koluttua jo nelisen kertaa, kun perinteinen iso karhunkierros on pitänyt saada vaellella joka kesä :) Viime kesänä kunnon ollessa sen verta heikko ei minua patikoimaan päästetty, mutta nyt tuo vimma on entistä kamalampi! Uupuu vain vaellus kaveri :/ Toinen haave on UKK:n kansallispuisto, jonne olen uhannut lähteä vaikka yksin jos en kaveria sinne pian saa ;) Katsotaan päädynkö enää tälle kesää mihinkään, hinku olisi kyllä valtava! Se on muuten kumma, miten mikä tahansa ruoka maistuu aina ihan taivaalliselta kun sen saa natustaa ulkotiloissa, nimimerkillä pussipastaa intopinkeänä vääntänyt EräJorma ;)

1. Nyt käytät vaan tuota vimmaa hyväksesi ja hommaat fyysisen kuntosi kohdilleen! Olisi kyllä itsellänikin ihan todella kova halu päästä vielä joskus ihan kunnolla vaeltamaan, mutta täytyy odotella hieman tuo pikkumiehen kasvua :)

Tuo on kyllä niin totta, että luonnossa ja ulkoilman herättämän kovan ruokahalun myötä ruoka kuin ruoka uppoaa ihan hirmuisella vauhdilla! Pussipastat joita kotioloissa ei juuri tulisi syötyä, maistuvat retkeillessä sellaiselta gourmet-ruoalta että! :D

3. On hauskaa lukea toisten kuvailuja itselle niin tutusta paikasta. :) Olen asunut ikäni Kuusamossa, joten Kiutakönkäällä on tullut käytyä aika useasti. Paikka on kuitenkin aina yhtä upea. Pientä karhunkierrosta suosittelen lämpimästi kierrettäväksi! :)

1. Varmasti tuntuu tosiaan hauskalta lukea omista kotimaisemista vieraspaikkakuntalaisen - ja vielä melko kaukaa tulleen - näkökulmasta! :) Mutta kuulosta kyllä todelta mahtavalta se, kuin nautit aina vaan paikan upeista maisemista, vaikka ne olisikin tullut kuinka usein nähtyä! Hienoa tuollainen oman kotiympäristön arvostus :)

4. Voi vitsit, mekin mentiin lapsuudessa perheen kanssa autolla ympäri suomea, ruotsia ja norjaa ja ois ihana tehdä se vielä! Ainakin iskää vielä houkuttais, ties vaikka ens kesänä tehtäis road trippi koirien kanssa :D huomasitko muuten mitään kieltomerkkejä koirien suhteen noilla leirintäalueella?

1. Tuollainen lapsuuden road tripin uusiminen kuulostaa kyllä hyvältä! :) Itsekin toivon, että voisimme tehdä tällaisesta matkailusta perinteen ja luoda Justukselle sitä kautta kivoja reissumuistoja lapsuudesta :)

Tuo koirajuttu varmasti vaihtelee paljon leirintäalueesta riippuen, mutta muistaakseni aika lailla koiriin suhtauduttiin melko myönteisesti! Lähinnä taisi olla kieltoja sen suhteen, ettei vapaana saisi koiria pitää, mutta kyllä mökkeihin taisi lemmikkejä saada tuoda. Ainakin tuolla Kiutakönkäällä oli todella paljon ihmisiä koiriensa kanssa liikkeellä :)

5. Täältä löytyy toinen kuusamolainen, joka asuu n. 20km matkan päässä Kiutakönkäältä. Eli tuttuja maisemia ovat :) En ole ennen kommentoinutkaan tänne, mutta kauan oon lueskellu sun blogia ja sun tekstit on kyllä niin täyttä asiaa aina!

1. Mukavaa Anu, että nyt kommentoit - hauska tietää, että siellä lukijoiden joukossa on myös paikallisia lukemassa reissutekstejäni ja ajatuksiani kyseisen alueen maisemista - näin kaukaa etelästä tulleen näkökulmasta kirjoitettuna! :)

Ja on aina mahtavaa saada kuulla, että sepustukseni on mieluisaa luettavaa ja kiva juttu muutenkin, kun kommentoit - samalla saan tietää hieman teistä lukijoistakin aina enemmän :)

Kivaa loppukesää ja alkavaa syksynodotusta sinulle Anu - toivottavasti viihdyt jatkossakin blogini parissa! :)

6. Ihania kuvia! Kyllä näistä kuvista vaan huomaa, että aina ei ole pakko lähteä etelän reissulle, vaan suomen Lappikin on oikein hyvä matkailukohde ihanine luontoineen ja karhunkierroksineen. Pääsit sitten kunnolla katselemaan hirviä ja poroja :)

Mä olen muutaman kerran käynyt lapissa, enemmänkin ruotsin ja norjan puolella. Mutta silloin olin sen verran nuori, ettei mua oikein luonto ja maisemat kiinnostaneet ja aika vähän me käytiin edes missään. Täytyy kyllä ehdottomasti joskus lähteä katsomaan Lapin hulppeita maisemia!

1. Hih, ihastuin kyllä noihin poroihin ihan totaalisesti! Ne oli jotenkin niin hullunkurisen näköisiä, varsinkin ne pikkuporot! :D

Tuo on kyllä niin harmi, että kun lapsuudessa on päässyt reissamaan ja olisi saanut nauttia luonnosta ja kulttuurista niin ei, silloin ei kyllä kiinnostanut! Mutta nyt kun kiinnostaisi, ei enää samalla tavalla pääse tai ehdi reissuja tekemään! Mutta silloin kun pääsee, niin osaakin sitten nauttia ihan valtavissa määrin näkemästään! :) Ja kyllä Suomen luonnossa on niin paljon nähtävää ja ihasteltavaa, ettei ulkomaanreissuja kohtaan tullut yhtään kaipuuta tänä kesänä :)

7. Vau, mitkä maisemat! Lapissa on kaunista, ja ehkä minunkin pitää joskus vielä Pohjois-Suomeen matkata, näkemään paikat livenä. ;) Upea oli myös mökkinne ja pikkuherrakin vaikutti retkeen tyytyväiseltä. ;)

1. Suosittelen todellakin sinullekin Nell kunnon Suomi-reissua pohjoiseen! Vaikka ulkomaanreissutkin kivoja ovat, niin ovat nämä kotimaan maisemat jotain ihan omaa, upeaa luokkaansa :)

8. Heips Laura!

Lapissa on minunkin tullut käytyä vain talvi-/pääsiäislomilla laskettelemassa. Mutta kerran, kauan kauan sitten, lähdimme ajamaan pohjoiseen kesällä, ilman sen kummempia suunnitelmia. Päädyimme Lapin kautta pohjois-Norjan Hammerfestiin asti. :) Emme silloin käyneet missään vaeltamassa, vaan reissu taittui suurimmaksi osaksi autossa...

Sen sijaan kävimme nyt mökillä ollessani vaeltamassa Repoveden kansallispuistossa, ja kovasti tuo teidän Kiutaköngäs ja Karhunkierroksen sisäänkäynti, kaikkine kyltteineen, portaineen ja maisemineen toivat mieleen Repoveden, vaikka Repovesi onkin täällä etelässä (tai tarkemmin kaakossa...)! Ja kyllä oli ihanaa vaeltaa rauhallisessa, kauniissa luonnon helmassa!

Ihanaa ja rentouttavaa alkavaa viikonloppua Sinulle!
    Toivottavasti et ole ihan uuvuksissa ekan työviikon jälkeen!

Halauksin! <3

1. Heippa ihanainen! <3

Kivaa kuulla sinunkin reissumuistoistasi sekä tämän kesän retkistäsi Andrea! :) Ihanaa, että sinäkin olet päässyt kesästä nauttimaan :)

Täällä etelemmässäkin on varmasti todella paljon kauniita maisemia juurikin vaikka kansallispuistojen ympäristössä, kun vain tietäisi niistä kaikista! Ehdottomasti haluan pitää tällaisen Suomi-matkailun osana meidän perheen perinnettä - sen verran kiva reissu kyllä oli :)

Hengissä ollaan vielä työnalun jälkeenkin - tosin kaksi vuoroa vielä ennen vapaita, joten vielä ei kannata liiemmin tuuletella ;) Mutta on kyllä ollut hyvä viikko :) Ihanaa viikonloppua myös sinulle ja lämpöisiä halauksia! <3

2. ...Ah, sitä aina tahtoo unohtaa, että olet vuorotyössä eikä työviikko suinkaan välttämättä pääty perjantaihin! Eli voimia vielä kahteen työvuoroosi - ja sen jälkeen hyvin ansaituille vapaille!

Lämpöisiä halauksia Sinullekin Ihanuus! ♥

Otan ilolla vastaan teiltä kommentteja: niiden avulla voimme vaihtaa ajatuksia sekä antaa vertaistukea toisillemme :)