perjantai 3. helmikuuta 2012

Farkut - täältä tullaan!

Rakastan vaatteita. Rakastan pukeutumista. Rakastan vaateostoksilla käyntiä ja olen lumoutunut nettishoppailusta. Voisi kuvitella, että tässä tulee nyt yksi niistä kuuluisista vaatepostauksista: mitä minulla oli päällä tänään? Mitä olen juuri ostanut? Ei, vaan käsittelen nyt tätäkin asiaa sairauteni näkökulmasta.

PINK-FLOWEROlen elänyt viimevuodet leggingsit tai sukkahousut jaloissa, eikä farkuista ole muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta ollut tietoakaan. Miksi näin? Kun reilu kolme vuotta sitten havaitsin ensimmäisen kerran painoni pudonneen nurkan takana vaanivan anoreksian voimasta, alkoivat farkkuni jäämään minulle auttamatta liian suuriksi. Enkä sen jälkeen ole uusia farkkuja ostanut lukuunottamatta muutamia farkkuleggingsejä. Ajatuksena on ollut se, että sitten tulee harmittamaan painon noustessa takaisin, kun uutuuttaan hohtavat farkut eivät enää minulle mahtuisikaan. Painon nousua olisi myös vaikeampi hyväksyä, kun vaatteet jäävät hetkessä liian pieniksi. Tässä ajatuksessa olen elänyt jo kolmisen vuotta, vieläkin haaveillen niistä farkuista, jotka ostan sitten kun olen taas oma itseni, normaalipainoinen. Nyt kyllä hieman valehtelin, olenhan ostanut yhdet farkut sairausaikanani: tavoitefarkut. Tilasin itselleni juuri tuossa syksyllä itselleni eräästä nettikaupasta pinkit housut kevättä piristämään tavoitteena, että ne istuvat minulle juuri eikä melkein, kun talvivaatteet saa heittää säilöön ja kaipaa päälleen jälleen jotain piristävää ja värikästä.

Цветочные CoatOlen kokenut monenlaisia tunteita sovituskopeissa viime vuosien ajan. Välillä olen itkenyt laihuuttani, ihastellut laihuuttani, kauhistellut normaalisuuntaan mennyttä kroppaani tai ollut järkyttynyt peilistä näkyvästä jo normaalipainoisesta vartalosta. Tunteiden skaala on niin laaja, että sitä on edes vaikea kuvailla. Näytti peili melkein mitä tahansa, ei mikään ole hyvä. Vaikka laihimmillani ihailinkin luurankomaista olemustani, tuli ajoittain kyynel silmään huomatessani jonkun kauniin vaatekappaleen roikkuvan päälläni. Tunteet sovituskopeissa käyvät siis hyvin ristiriitaista taistelua keskenään.

Minulla oli tänään punnitus ja järkytyin: kilo lisää vain muutamassa päivässä. Eihän uni enää sen jälkeen tullut ja yritin oikein lietsoa pienoista paniikkia itseeni! Räjähtääkö tämä paino nyt käsiin? Voinko syödä enää mitään? Syy tälle purkaukselle tähän väliin on syy, miksi ylipäätään päätin kirjoittaa juuri tästä kyseisestä vaateaiheesta. Niinä ahdistuksen hetkinä, kun oma vartalo muuttuu silmissä ja kokee olonsa tukalaksi, pitää hakea helpotusta mitä erilaisemmista asioista. Mieli tottuu ja tasaantuu, mutta nyt halusin helpottaa ahdistustani myös hieman pinnallisemmalla ajatuksella: tieni kohti uutta vaatekaappia on alkanut!

Kuten jo alussa totesin, vaatteita minulta kyllä löytyy. Viimevuosina vaan yksi hyllyllinen vaatteita on jäänyt vähemmälle käytölle - housut. Kun painoni taas normalisoituu, saan kuin kymmenittäin uusia vaatekappaleita ja ihan ilmaiseksi! Miten upealta se kuulostaakaan ;) Enää minun ei tarvitse viritellä leggingsien kaveriksi pitkää paitaa, tunikaa tai mekkoa, vaan voin vihdoin alkaa normaalisti käyttämään yhdistelmää farkut ja paita. Ja koska niitä farkkujahan minulta löytyy, tulee mahdollisuuksia uusiin vaatekokonaisuuksiin kymmenittäin :) Ja tietenkin vielä lukuisat käyttämättömiksi jääneet paidat, joita pelkkien leggingsien kanssa ei ole voinut käyttää :)

Olen malliltani päärynä, siitä ei päästä mihinkään. Pitkäaikaiset unelmani kapeasta lantiosta ja muodokkaammasta yläkropasta olen saanut heittää romukoppaan jo ajat sitten: luustoaan kun ei voi muokata. Johan se on minulle vaikeimman kautta väännetty rautalangasta, kun laihduttamalla itseni luurangoksi, on minulla ne leveähköt lantioluut yhä siellä paikallaan. Ne on ja ne pysyy. Inhoni alakroppaani, reisiäni, lantiotani ja takamustani kohtaan syntyi jo niiden kehittyessä naisen malliin. Koskaan en niitä terveenäkään oikein oppinut hyväksymään. Yläkroppani taas on melko olematon. Tästä syystä olen jo normaalipainoisena käyttänyt pienimpiä vaatekokoja, mitä paitoihin tulee. Sairaus ei siis ole estänyt minua ostamasta paitoja, tunikoita ja mekkoja, sillä niiden tiedän sopivan vielä normaalipainoisenakin. Tosin kun sairaudentunto on ollut vahvimmillaan, on muutama kyynel tullut senkin puolesta vuodatettua, että kun edes pienin koko ei istu yläkropalleni. Halusin olla laiha, mutta halusin silti vaatteiden istuvan. Halusin näyttää hyvältä, joten en saanut vaatteiden päälläroikkumisesta sen suurempaa tyydytystä. Päin vastoin: tällöin koin suurimmat ajoittaiset tsemppipuuskani. Samat itkut tosin on itketty sovituskopissa siitäkin syystä, että edes laihimmillani jotkut farkut kiristivät pohkeiden kohdalta. Millaisille ihmisille nämä vaatteet ovat oikein tehty?

Beautiful hopesHelsingissä ollessani hoidossa teimme kerran perjantai-retken shoppailemaan. Perustelimme tätä osastonhoitajalle sillä, että se olisi mukavaa, terapeuttista ja auttaisi meitä kehonkuvan hahmotuksessa. Saimme luvan ja lähdimme kaupoille iloisin mielin. Valitettavasti yksi jos toinenkin tyttö koki sovituskopissa kauhunhetkiä, kun entinen koko ei enää mahtunutkaan päälle tai kun oma peilikuva kauhistutti. Mutta se oli hyvää terapiaa se. Meidän on pakko oppia hyväksymään muuttuvat kehomme, nauttimaan vartaloistamme ja rakastamaan sitä kuvaa, mikä siellä peilissä näkyy! Ja ennen kaikkea, unohtamaan ne vaatteissa roikkuvat kokonumerot! Ne numerot eivät arvota meitä ihmisenä, ja koothan vielä vaihtelevatkin suuresti valmistajasta ja mallista riippuen. Itse joudun häpeäkseni myöntämään, että minulla on vaikeuksia hyväksyä joutuvani ottamaan jonkun muun koon kuin sen pienimmän. Mutta arvatkaapa mitä! Viimeiset kolme paitahankintaani eivät ole varustettu sillä xs-lapulla ja minä olen hyväksynyt sen - ja vielä jopa selvinnyt siitä! Se, mikä kokonumero vaatteessasi roikkuu, ei tee sinusta yhtään sen parempaa eikä huonompaa. Olet juuri paras sellaisena kuin olet, vaikka siinä mitättömässä lappusessa lukisi mitä tahansa!

Eli nyt haastan itseni hyväksymään kehoni tällä hetkellä vaikkakin niinkin pinnallisen asian takia kuin vaatteet! Kun painoni on taas normaali, saan hyvällä omallatunnolla uusia vaatekarderobini! Jopa poikaystäväni sanoi minulle, että jos siltä tuntuu, uusitaan painosi noustua vaatekaappisi sisältö sitten vaikka kokonaan :D Ja mieluummin mukavan pyöreä farkkupeppu, kuin leggingseihin verhottu lattaversio, saatikka sitten pussittava farkkukangas takamuksen päällä, vai mitä? ;)

Vaatehaaveisiin uppoutuva Laura

7 kommenttia:

  1. Hei Laura!

    Paljon onnea yhdestä kilosta! Todella hieno juttu! Se kertoo siitä, että olet onnistunut: onnistunut toipumisprosessissasi. Yksi pieni askel kohti terveempää elämää. Karttuneiden kilojen myötä kehosi ja mielesi voivat paremmin siitä huolimatta, että lukemat saattavat aiheuttaa myös hankalia tunteita. Toivon sinun pystyvän ottamaan asian nimenomaan onnistumisena. Kuten kirjoitat, luku on vain luku, ei mitään muuta. Ja mitä suurempi luku, sitä paremmin ennen pitkää voit.

    Itseäni punnitukset jännittävät tällä hetkellä paljon. Olen tuskallisen tietoinen kaikesta pahasta, mitä sairaudesta aiheutuu. Olen tietoinen omista kipuiluistani, ahdistuksistani, syömisen hankaluudesta ja aliravitsemuksen mukanaan tuomista fyysisistä ja psyykkisistä seurauksista. Mutta sitä en voi ymmärtää, miksi kaiken tämän tietäen ja tiedostaen en pysty tilannetta ratkaisevasti muuttamaan. Minulle painon pysyminen samoissa lukemissa tai laskevana kertoo epäonnistumisesta toipumisessa. Jos taas paino on hieman noussut, olen siitä hyvilläni - olen onnistunut kamppailemaan sairaita ajatus- ja toimintamalleja vastaan.

    Se kai tässä sairaudessa haastavinta onkin (ainakin omalla kohdallani, lähen puolet elämästäni sairastaneena, mikä tarkoittaa kohta 16 vuotta), että oppii pikku hiljaa muuttamaan ajatteluaan ja sen myötä rohkenee toimimaan totutuista, "turvallisista" tavoista poiketen.

    Mutta rohkeutta ja sitkeyttä se vatii. Sekä voimia kohdata muutoksista, olivatpa ne mitä tahansa, aiheutuvia tunteita. Ja kuten vaa'an numerot ovat vain numeroita, tunteetkin ovat "vain" tunteita. Se, että tänään ja nyt tuntuu pahalta, ei tarkoita sitä, että huomenna ei voisi olla ihan huippufiilis! Tai jo tunnin päästä :)

    Mukavaa viikonvaihdetta ja tsemppiä taas toivottaen

    Lou

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos ihanasta vastauksestasi Lou! Se toi minulle taas valoa hieman tähän ahdistuksen tunteeseen, jota painon nousu aiheuttaa. Mutta kuten sinä ja omahoitajani juuri äsken kehottivat, yritän olla rohkea! Yritän ottaa rohkeasti vastaan kaiken tuleman ja olla oikeasti tyytyväinen siihen, että olen onnistunut nostamaan painoani. Vaikka nyt syyllistänkin itseäni ja tunnen ahdistusta, pitäisi oikeasti olla vaan tyytyväinen, että olen taas askeleen lähempänä terveyttä ja normaalia elämää. Olen onnistuja, en epäonnistuja!

      Olen pahoillani puolestasi, että olet joutunut kärsimään tästä kamalasta taudista niinkin kauan kuin 16 vuotta - se on aivan liikaa! Mutta toivon, että pystyt myös nauttimaan elämästäsi ja kulkemaan kohti tervettä elämää sinäkin, askel kerrallaan! Joten rohkeutta ja voimia myös sinulle!

      Nauti viikonlopustasi :)

      Laura

      Poista
  2. Tsemppiä Laura! Kirjotat tosi hyvin :)

    VastaaPoista
  3. Kiitos Ipana :) Tsemppihalaus myös sulle <3

    VastaaPoista
  4. [♥] jälleen ihastelen sinun urheuttasi ja rohkeuttasi ja uskon edelleen, että sinä onnistut. :) todellakin hienosti kirjoitat. :)

    VastaaPoista

Otan ilolla vastaan teiltä kommentteja: niiden avulla voimme vaihtaa ajatuksia sekä antaa vertaistukea toisillemme :)