perjantai 24. helmikuuta 2012

Surullista ymmärtämättömyyttä

Olen saanut ymmärtämättömyyttä osakseni, mitä sairauteeni tulee moneltakin eri taholta. Usein se on täysin ymmärrettävää, onhan kyseessä kuitenkin niin monimutkainen psyykkinen sairaus, että sen käsittäminen täysin ei ole ilman omaa kokemusta mahdollista. Usein ymmärtämättömyys onkin varsin sympaattista. Olen saanut kyselyjä siitä, eikö minulla ole ruokahalua, enkö pidä ruoasta vai eikö minulle anneta osastolla tarpeeksi ruokaa :) Mutta kun ymmärtämättömyys menee tuomitsemisen ja ilkeyden puolelle, on se aivan eri asia. Moni on valmis tuomitsemaan ilman, että antaa edes mahdollisuutta itselleen ymmärtää tai toiselle mahdollisuutta selittää. Tähän sairauteen liittyy niin paljon stereotyyppisiä oletuksia, joista jotkut ovat valmiita pitämään kiinni kynsin ja hampain. Huomionhakuisuus ja ruoalla pelleily ovat niitä yleisimpiä oletuksia. Olen saanut ymmärtämättömyyttä osakseni muilta potilailta, hoitajilta, mutta myös täysin minulle ventovierailta ihmisiltä.

Olen yrittänyt ymmärtää ihmisten ymmärtämättömyyttä ja hämmennystä, mitä sairauteen tulee, sillä kyseessä tosiaan on psyykkisellä tasolla mitä kummallisin sairaus. Mutta kun ehdoin taihdoin joku haluaa loukata ja tuomita, ilman että tuntee toista ihmisenä, on se erityisen loukkaavaa. Itse olen - monen muunkin anorektikon tavoin - kuin sieni, joka imee itseensä kaiken negatiivisen, pystymättä unohtamaan saamiaan ilkeyksiä, ivoja ja negatiivissävytteisiä komentteja. Varsin tuttu tunne jokaiselle anoreksiaa sairastavalle, jonka sairastumisen taustalta löytyy valtava määrä huonoa itsetuntoa ja muita huonommuuden tunteita. Ulkopuolelta tulevat arvostelut lyövät jo valmiiksi huonoa itsetuntoa yhä vaan alemmas - ihan kuin omassa syyllistämisessä ja itse luodussa huonommuuden tunteessa ei olisi riittämiin.

Miksi aiheesta ylipäätään aloin kirjoittamaan on eräs anonyymiyden taakse piiloutunut, sangen ahkerastikin blogiani lukeva henkilö, joka kaikessa ymmärtämättömyydessään ei loukkaa pelkästään vaan minua, vaan kaikkia syömishäiriötä sairastavia.  Olen saanut lähes poikkeuksetta jokaisen tekstini perään kommentin samaiselta anonyymilta, joka kokee oikeudekseen arvostella minua, sairauttani ja koko olemassa oloani. Samaan aikaan hän loukkaa niin minua, kuin jokaista tätä varsin vakavaakin sairautta sairastavaa. Vaikka järkevintä olisi ehkäpä jättää hänet omaan arvoonsa, en sitä voi tehdä. En halua, että hän sanomisillaan vaikuttaa yhdenkään blogistani vertaistukea hakevan toipumiseen! Tämä kyseinen arvon anonyymi on avuliaasti jaellut "tietojaan" mitä sairauteen tulee "faktoina", kuin tuntisi sairauden paremmin kuin lääkärit, hoitajat tai me sairastuneet itse. En halua alentua hänen tasolleen arvostelemaan häntä itseään, mutta sen sijaan voin selventää tiettyjä hänen esiin tuomiaan asioita oikeilla, tutkimuksiin ja omaan kokemukseen perustuvilla tiedoilla. Eli jotta tämä anonyymi vihdoin uskoisi oikeaan tutkittuun tietoon, päätimpä vääntää asiaa hänelle vielä kerran rautalangasta. Kovin jäykältä tuo lanka on kyllä alkanut tuntumaan vähitellen, sillä yksi jos toinenkin anoreksiaa sairastava on vasta-argumenttinsa käynyt hänelle esittämässä. Mutta yrittänyttä ei laiteta :) Tässä hieman anonyymin kommentteja (vain pieni osa niistä lukuisista) juuri siinä muodossaan, jossa hän on ne jättänyt, joten olkaapa hyvä :)

"Anoreksiaa en oikeestaan laske ees psyykkisen puolen sairaudeks."
Anoreksia on oikeasti diagnosoitava psyykkinen sairaus, eikä suinkaan keksitty. Kuten Duodecimin teoksessa Psykiatria kerrotaan, ovat syömishäiriöt tavallisimmin nuorilla ja nuorilla aikuisilla naisilla esiintyviä vakavia mielenterveyden häiriöitä, joihin liittyy poikkeavan syömiskäyttäytymisen lisäksi psyykkisen, fyysisen tai sosiaalisen toimintakyvyn vakava häiriintyminen.

" Must anoreksia on vaan pelleilyä, tahdonvoiman puutetta mistä selviää vaan viisastumalla. Rasittavaa vaan aatella et jotkut on tollasella yleisosastolla kiukuttelmas ruokalautasen edessä kun siel on sairaita ihmisiä jotka ei oikeesti voi päättää parantua. Mut te anoreksiaa sairastavat teette ite päätöksen"
Anoreksiasta paranemisessa ei ole lainkaan kyse omista päätöksistä, viisastumisesta tai tahdonvoiman puutteesta. Vakavaan aliravitsemustilaan joutunut henkilö on niin syvällä sairaudessa, että sieltä ei pelkällä tahdonvoimalla ylös nousta. Siihen tarvitaan ammattitaitoista psyykkisen puolen hoitoa sekä aliravitsemustilan korjaaminen ravitsemushoidolla. Kukaan terve ja järkevä ihminen ei mene sanomaan masennuksesta kärsivälle, että "otas nyt itseäs niskasta kiinni". Samoin ei kenenkään, joka anoreksiaa vähääkään sairautena tuntee, tulisi sanoa, että kyse olisi lapsellisesta kiukuttelusta ja päätöksestä olla syömättä. Aliravitsemustilan ollessa pahimmillaan aivot eivät kykene käsittelemään asioita normaalisti. Ja vielä pitkään painon normalisoiduttuakin, on anorektinen mieli valloillaan. Anoreksiaa ei poisteta mielestä vaan päättämällä heittää anorektiset ajatukset syrjään. Jos niin voisi tehdä, olisin sen tehnyt jo ajat sitten.


"Mieti jos nyt vaik osastolle ois jonossa joku itsemurhaa miettivä tyyppi ja sit se ei mahu sinne osastolle ku siel on pikkutyttöi jotka ei vaan haluu syödä. Älä sit syö siinä hyvä neuvo!"
Anoreksiaa sairastava saattaa olla hyvinkin itsetuhoinen. Anoreksiaan liittyy vahvasti masennusta, jonka vuoksi itsetuhoiset ajatukset eivät ole lainkaan epätyypillisiä anoreksiaa sairastavalle. Anoreksia on oikeasti todella vakava sairaus, johon liittyy sekä kohonnut kuolleisuus että monia ruumiillisia seurauksia. Vain noin puolet toipuu häiriöstä täysin, joka viides kärsii sairaudesta vuosikaudet ja joka kolmannella oireet jatkuvat lievempiä. Noin viisi sadasta laihuushäiriöön sairastuneesta potilaasta päätyy ennenaikaiseen kuolemaan joko aliravitsemukseen liittyviin sairauksiin tai masennuksen vuoksi tehdyn itsemurhan tuloksena. Kuten eräs ihana lukijani kommentoikin, on anoreksia hidasta itsemurhaa. Koko sairaus on jo itsessään hyvin itsetuhoista, jonka vuoksi hoitoon pääsemisen on ensisijaisen tärkeää.


"Jos et ees parane ton jälkeen ni aika turhaa olla siel ku joku muu ois varmaan tulossa sille paikalle, jolla on joku oikeesti vakava sairaus."
Jos on yhtään lukenut kirjoituksiani, tietää kyllä kuinka tosissani parantumiseni suhteen olen. Haluan enemmän kuin mitään muuta tulla terveeksi. Totta, olen ollut usein hoidossa ja ajautunut taas sairauden syövereihin kerta toisensa jälkeen, mutta kuka ulkopuolinen voi määritellä sen, että en paranisi tästä sairaudesta, ja että tämän kertainen osastojaksoni olisi hyödytön? Anoreksiasta on mahdollista parantua, mutta paraneminen ei vaan tapahdu hetkessä, se voi viedä vuosia. Ja toipumisen jälkeenkin se voi jäädä kummittelemaan taustalle, mutta sen kanssa voi oppia elämään. Jokainen osastojakso on nostanut minut ylös kuilun pohjalta ja aina olen saanut niistä eväitä parantumisen tielle. Koen siis, että me anorektikot olemme yhtä oikeutettuja saamaan hoitoa, kuin kuka tahansa muuta sairautta sairastava on.  Anoreksia on yhtä oikea sairaus siinä, missä esimerkiksi masennus on. Itse olen käynyt lähellä kuolemaa, kuten on moni muukin saman sairauden kanssa kamppaileva. Eikö jo tämän pitäisi kertoa siitä, kuinka vakavasta sairaudesta oikeasti onkaan kyse?


"Tunnen niin monii anorektikoit omassa lähipiirissä et voin tosiaan todeta että ootte kyl sellasii itsesäälijöitä et pahempii pitää ettiä. Must tuntuu et sä vaan pyörit ittes ympärillä kokoaika etkä keksi muuta elämää ku toi keksitty sairaus": 
On totta, että elämäni pyörii pitkälti tällä hetkellä vain sairauteni ympärillä. Se saattaa kuulostaa itsekkäältä, mutta mielestäni minkä tahansa taudin ollessa kyseessä, täytyy pitkälti keskittyä itseensä, jotta voi oikeasti toipua. Tottakai se on itsekästä, mutta tässä vaiheessa sairautta sa on vielä välttämätöntä. Ja oikeasti koen olevani kaikkea muuta kuin itsekäs ihminen, mitä elämääni sairauteni ulkopuolella tulee. Tärkeintä minulle kuitenkin on, että läheiseni sen tietävät. Ja mitä tuohon muun elämän "puuttumiseen" tulee,  minulla todellakin on se muukin elämä kuin tämä sairaus - se oikea elämä. Tämä elämä jonka haluan, odottaa minua kotona kunhan vaan ensin saan itseni tarpeeksi hyvään kuntoon, niin psyykkisesti kuin fyysisestikin. Minua odottaa omassa oikeassa elämässäni oma koti, rakastava poikaystävä ja ihana koirani. Lisäksi olen opiskellut itselleni ammatin, johon paluuta en millään malta odottaa. Haluan enemmän kuin mitään muuta, palata normaaliin elämään, mutta se mahdollistuu oikeasti vasta sitten, kun olen paremmassa kunnossa. Miksi siis haluaisin ehdoin tahdoin "keksiä" itselleni sairauden, jonka vuoksi viimeiset vuodet ovat olleet aivan käsittämättömän rankkoja? Ja miksi haluaisin leikkiä sairasta ja joutua sen vuoksi olemaan poissa läheisteni luota, mikäli sairaus ei olisi todellinen?


"Oma valintas on olla osastolla ja lihoa. Kaikki ahdistus on sun ittes tekemää ku yhtä hyvin voisit vaan lähtee sielt kotiin ja päättää mitä syöt niinku aikuinen ihminen. Eiks ois helpompaa vaan olla himasa mis ei oo tollasia sääntöjä ja tehä niinku ite haluut eikä tarttis lihotakaan???????"
Totta, on täysin minun oma valintani olla osastolla. Ja ei, en ole täällä lihoamassa sanan varsinaisessa merkityksessään, vaan normalisoimassa painoani. Haluan painoni normaaliksi sillä silloin voin hyvin niin psyykkisesti kuin fyysisestikin. Tällöin olen terve, jaksan elää normaalia elämää, käydä töissä ja voin taas nauttia kaikista arjen pienistä ja suurista iloista. Jos lähtisin kotiin kesken hoidon ja päättäisin täysin itse mitä söisin, joutuisin aina vaan pahenevaan sairauden oravanpyörään, mihin en enää ikinä halua joutua. Haluan parantua, niin vaikeaa kuin se erään henkilön onkin vaikea käsittää. Ahdistus ei katoa sillä, että lähden kotiin ja lopetan syömisen. Ei, se vaan lisääntyy, enkä pääse siitä ikinä eroon. Mutta jos nyt jaksan taistella täällä osastolla kaiken tämän ahdistuksen läpi, jää se vähitellen taka-alalle ja hiipuu kokonaan pois.


"Sun kuvista päätellen oot ainakin ihan norminnäkönen ollu alipainosenakin, eikä mitään sairautta ees näy. Laihuus ON vaan kaunista, ei siit mihkään pääse ja kyl mun kaveriki joka pääs osastolta näytti paremmalta sinne mennessää."
Kauneus on katsojan silmissä, kuten sanotaan. Mutta sairaalloinen laihuus on kaunista vain ja ainoastaan itse sairaan ihmisen silmissä. Kukaan terve ihminen ei pidä kuolemaisillaan olevaa, luurangonlaihaa anorektikkoa kauniina. Puhuuko tämänkin lausahduksen taustalla pohjimmillaan itse sairaan ja vääristyneiden ajattelumallien täyttämä mieli? Yritän itse parhaani mukaan opetella hyväksymään muiden anoreksiasta toipuvien tapaan omaa kehoani, sen muutoksia ja sitä tervettä, normaalia painoa. Miksi joku siis ehdoin tahdoin haluaa silloin tulla julistamaan mielipiteitään siitä, kuinka osastohoito saa meistä anoreksiaa sairastavista vaan lihavia, turvonneita, itseään inhoavia ihmisiä?

                                                      


Ymmärtämättömyydestä, mitä sairauteen tulee, ei tiedon puutteesta kuitenkaan pitäisi olla kyse, sillä maailma on oikeaa, tutkimuksiin perustuvaa tietoa pullollaan. Erilaisia syömishäiriöitä käsitteleviä opuksia on suunnattu niin sairastuneelle itselleen, sairastuneen läheisille kuin alan ammattilaisillekin. Eli jos tahtoa ymmärtää riittää, on se täysin mahdollista. Vain taivas on rajana, mitä tiedon löytämiseen tulee. Ja kun antaa itselleen mahdollisuuden ymmärtää ja päästää vihdoin irti niistä stereotyyppisiä mielikuvia käsissään pitävistä langoista, on ottanut jo ison askeleen eteenpäin. Ja jos malttaa pysähtyä ja kuunnella, mitä anoreksiaa sairastavalla itsellään on sanottavana, voi oivaltaa aivan uskomattoman paljon.

Profile Pictures
Kun aloin kirjoittamaan tätä blogia, astuin "kaapista ulos" ja isosti. Kirjoittamalla julkisesti sairaudestani, sairastumisestani sekä sen myötä syvimmistä tunteistani, peloistani ja ajatuksistani, olen päästänyt muut ihmiset niin lähelle itseäni, kuin voin. Kun tein päätöksen blogin kirjoittamisesta, ajattelin siitä olevan apua omassa paranemisprosessissani. Aluksi ajattelin tuleeko tätä lukemaan yksikään henkilö, mutta päätin luoda siitä minulle reitin selvittää omia ajatuksiani. Kirjoittamisesta onkin tullut minulle hyvin tärkeää ja olen sitä kautta päässyt selvittelemään tunteideni sekamelskaa paremmin, kuin osasin kuvitellakaan. Sen lisäksi, että blogini on toiminut minulle kuin päiväkirjana, olen ilokseni saanut huomata sen toimineen vertaistukena myös muille sairastuneille. Olen oman blogini kautta päässyt "tutustumaan" myös muihin anoreksiaa sairastaviin, jotka täällä blogimaailmassa seikkailevat. Sairastuneelle vertaistuki onkin sitä arvokkainta tukea mitä voi saada. Vain toinen sairastunut voi tietää, miltä toisesta oikeasti tuntuu. Olen saanut hymyn kasvoilleni myös joka kerta, kun olen saanut kiittävän kommentin siitä, kuinka blogini on auttanut ymmärtämään paremmin jonkun läheistä, joka on anoreksiaan sairastunut. Tämä tekee tämän blogin kirjoittamisen sen arvoiseksi. En halua pilata tätä kaikkea ihmisen takia, joka ei ymmärrä tai vaan haluaa tieten tahtoen loukata sekä minua että muita anoreksiaan sairastuneita.

Laura


P.s. Millaisia tunteita teissä tällaiset kommentit herättävät?

14 kommenttia:

  1. Mun kohdalla yleisin virhekäsitys on ainakin ollut juuri se että luullaan että "no kunhan HALUAT muuttua niin kyllä se siitä, pelkkää tahdonvoimaa se vaan vaatii". Ja no, periaatteessa munkin mielestä joo, mutta vaikka kuinka olisi tahdonvoimaa niin kylhän se normalisoituminen ottaa aikansa.

    Toi ymmärtämättömyys tän anonyymin henkilön kohdalta on mun mielestä jotenkin tosi kamalaa. Tai siis, en tiedä miten sun kohdalla nää kommentit oikeesti vaikuttaa, mutta itselläni jossain vaiheessa parantuminen koki kyllä aikamoista takapakkia kun yläpuolellaolevien tapaiset läheisten kommentit saivat minut vakuuttumaan että minulla ei ole OIKEASTI mitään ongelmia, olen vain itsekäs kiukutteleva kakara joka haluaa valtaa heittämällä ruokapöydässä ranttaliksi.

    Yks mun mielestä vaikein harhaluulo mikä ihmisillä kans on se, että kun se paino on jo siinä normaalissa, kaikki olisi vaan hyvin ja nyt ollaan selvästi terveitä. Siis joo se on tosi iso edistys jos on jo normaaliinpäin mutta musta tuntuu että se painon saaminen normaaliksi vaatii ihan mieletöntä työtä, mutta kyllä se painonpitäminen normaalina on myös aikamoinen urakka.
    Haha ps sori ihme avautuminen :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos avautumisestasi! :) Itselläkin on suurena pelkona se, että moni kuvittelee minun olenvan terve, sitten kun olen painoltani normaalissa. Näinhän se ei suinkaan mene. Sen sijaan parantuminen jatkuu vielä pitkään ja mieli voi olla hyvinkin "raakile" vielä hyvin kauan.

      Itseeni tämän kyseisen ihmisen kommentit ovat vaikuttaneet hyvin ikävällä tavalla. Ne ovat saaneet minut ahdistumaan ja tuntemaan hirvittäviä syyllisyyden tunteita:( Sellaista mielihyvää en kuitenkaan tälle ihmiselle haluaisi antaa!

      Poista
  2. Niin, todellakin vaikeata yrittää selittää näitä kenellekkään jolla ei ole omakohtaista kokemusta!

    Ja voi ei, tosi kurjaa että se on noin vaikuttanut suhun :c Muista kuitenkin että täällä on ihmisiä jotka uskoo suhun ja toivoo sulle pelkkää hyvää vaan!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Inhottaa jotenkin itseänikin, miten olen antanut noiden kommenttien saattaa itseni valtaisaan ahdistuksen tilaan. Kysymys "olenko oikeasti niin kauhea ihminen?", on pyörinyt valitettavan usein päässäni viime päivät :( Ihan kuin tämä sairaus ei itsessään olisi tarpeeksi ahdistavaa..

      Mutta onneksi tuo kyseinen kommentoija on vaan yksi pieni hippunen siihen verrattuna, kuinka paljon teitä ihania lukijoita on :) Te olette yksi syy, miksi haluan tätä kirjoittaa, jotta voimme oikeasti jakaa kokemuksiamme ja toimia vertaistuksena toisillemme :)

      Poista
  3. Mua harmittaa tosi paljon nämä kaksi ääripäätä: "paranet anoreksiasta jos vaan haluat" - "yhyy en mä pysty nyyh tulee paha mieli ei oo mahdollista".

    Hoitoni alussa isovanhempani eivät käsittäneet ollenkaan, miksi aterisuunnitelmani oli ensin hyvin pieni, sitten ehkä normaalikokoinen. Heidän mielestään minulle olisi pitänyt syöttää pullaa ja läskisoosia kellon ympäri :D Myös muilta potilailta irtosi yleisosastolla paheksuvia katseita, kun niiskutin lautasen äärellä.
    Varsinkin netissä ihmiset ovat solkanneet minua paljon samoilla tavoin: olen liian lihava anorektikoksi enkä näytä edes alipainoiselta, olen laiha ja ruma ja mieheni varmaan inhoaa minua, olen itsekäs ja ajattelen vain ulkonäköäni jne. Vaikea sitten siinä selittää, että pohjimmiltaan kyse on itsekidutuksesta, joka juontaa yleensä vähän syvemmältä kuin "nyyh oon läski </3" -angstista.

    Toisaalta taas mua ärsyttää suunnattomasti anorektikko, joka vaan vinkuu ettei ole voimia parantua vaikka haluaisi oikeasti. Että ei ole mahdollista ja ei onnistu vaikka yritänkin. Odottelee vaan että koskakohan joku pelastaa tms. Koska mä ainakin paranin hyvin paljolti väkisin ja pakolla, tekemällä uskomattoman paljon töitä vaikkei edes aloittaessa tuntunut siltä, että jaksaisi. Enkä mä ole sen kummempi kuin muutkaan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kommentistasi Pinja :) Se on totta, että se loukkaa ehkä eniten, kun ihmiset ajattelevat, että kyse on ainoastaan painosta ja laihduttamisesta ja halusta olla laiha. Itsellänikin syyt sairaudelleni ovat jossain aivan muualla kuin halussa olla laiha tai ylipäätäänsä, että olisin halunnut alunperinkään ruveta laihduttamaan. Taustalle jäävät ne oikeat sairastumiseen johtaneet syyt, mutta ihmiset näkevät vaan sen pinnan.

      Totta tuokin, että ilman kovaa tahdon voimaa ei tästä sairaudesta parane. Kukaan ei sinua paranna, ilman että teet itse sen suurimman työn. Harmittaa vaan, että joku ajattelee sen olevan kiinni yhdestä päätöksestä ja että kyse ei olisi oikeasta sairaudesta. Kyse on monen asian yhteissummasta: omasta tahdonvoimasta, tarvittavasta tuesta ja riittävistä motivaatioista parantua. Sinä olet hieno esimerkki siitä, että kuinka voi taistella itsensä läpi terveyteen, tai ainakin lähelle sitä. Se ehkä itseänikin harmittaa, kun kommentoija ei ole ymmärtänyt kuinka kovaa taistelua tämä oikeasti vaatii. Itse olen taistellut, toki hoitajien avustuksella mutta kuitenkin, ruokilu ruokailulta tunnollisesti läpi, mitään roskiin heittämättä. Suuhuni itse sen ruoan olen lapannut vaikka kuinka pahalta tuntuu. Olisin voinut valita toisin, mutta haluan valita parantumisen tien ja parantua todella lopullisesti!

      Poista
  4. Hyvä Laura! Loistava "vastaisku" !

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! :) Pohdin pitkään, jättääkö koko ihminen huomioitta, mutta ajattelin kirjoittaa tämän ja jättää sen jälkeen koko ihmisen omaan arvoonsa! :)

      Poista
    2. Hei Laura,

      minustakin on todella hienoa, että jaksoit ja rohkenit vastata tämän anonyymin kommentteihin. Vastineesi hänen kommentteihinsa ovat erittäin asiallisia ja minussa ainakin ajatuksia ja samaistumisen tunteita herättäviä.

      Voisin sen verran omaa taustaani valottaa, että olen tosiaan sairastanut anoreksiaa puolet elämästäni (15-16 vuotta) ja hoidon piiriin hakeuduin ensimmäistä kertaa vasta reilu vuosi sitten - kollegan kehoituksesta. Olen runsaan vuoden aikana kohdannut asioita, tunteita ja ajatuksia, jotka ovat olleet läsnä koko ajan, mutta joita en aiemmin ole antautunut näkemään ja kohtaamaan. Kuten Laura sinun, ja myös muiden lukijoidesi, kommenteista voi päätellä (ja minkä itsekin olen saanut tuta), toipuminen ja parantuminen syömishäiriöstä vaatii tietoista työskentelyä ja päättäväisyyttä, mutta myös tiedostamattomampaa mielen ja ajatusten muokkautumista.

      Itse olen tuskallisen tietoinen sairaista ajattelu- ja toimintamalleistani, ja enemmän kuin mitään muuta haluaisin parantua. Mutta sairauden taustalla olevat perimmäiset tekijät ja nykyhetkeen jälkensä jättävät menneisyyden varjot luovat sellaisen selvittelyä, ajatuksia ja henkistä työstämistä vaativan yhtälön, että vain ja ainoastaan päätös ja halu parantua eivät riitä, kuten tiedämme. Kaikki ne menneisyydestä kumpuavat ajatukset ja tunteet on työstettävä ja sen myötä omaksuttava uudenlaisia (parempia, todenmukaisempia, terveempiä) ajattelu- ja toimintatapoja.

      Niin, perimmäisenä viestini tarkoituksena oli siis sanoa sinulle, Laura, että ensinnäkin hienoa, että vastasit tämän erään anonyymin kommentteihin ja toiseksi, että voin yhtyä ja samaistua useimpien kommenttiesi sanomiin. Jatka matkaasi toipumisen tiellä! Älä anna periksi ja lannistu! Taival terveyteen on toisaalta tuskallinen, mutta se on myös mielenkiintoinen ja antoisa prosessi, joka lopulta antaa paljon, paljon enemmän kuin ottaa.

      Ihanaa viikonloppua toivottaen,
      Lou

      Poista
    3. Hei Lou! Kiitos jälleen viestistäsi! Tuntui, että minun on vastattava vielä tämän kerran tälle kyseiselle kommentoijalle ja jätän hänet sen jälkeen huomioitta. En anna hänen pahoittaa mieltäni enää yhtään enemäpää!

      Oli mukavaa, kun kerroit itsekin taustastasi. Olenkin monesti miettinyt tilannettasi ja että mitä sinulle kuuluu, kun olet minulle kommentoinut. Hienoa, että olet vihdoinkin uskaltautunut avun piiriin. Kauhistuttaa ihan ajatellakin, kuinka olet joutunut noinkin kauan yksin sairautesi kanssa kamppailemaan.

      On totta, että tämän sairauden taustalla piilee ja kytee niin paljon erilaisia tekijöitä, jotka sairastumisen ovat ajallaan aiheuttaneetkin. Niistä ei pääse eroon kuin valtamalla määrällä työtä, päättäväisyyttä ja sisua!

      Jatka sinäkin kamppailua omalla tahollasi ja älä anna tuumaakaan periksi, voimia!

      Mukavaa viikonloppua myös sinulle toivottaen,

      Laura

      Poista
  5. On hyvä, että purat sisälläsi olevia tunteita ja käsittelet niitä, etteivät ne jää kytemään pinnan alle. Olet aivan oikeassa siinä mitä sanot, eikä kenelläkään ole oikeutta alkaa ivailla toisen blogissa. Kuitenkin, tästä huolimatta minun on pakko sanoa, että hätkähdin lukiessani tämän postauksen. On aika uhkarohkeaa kirjoittaa suoraan postausta tietystä ihmisestä ja vieläpä nostaa hänen sanomisiaan muiden kauhisteltavaksi ja mietittäväksi. En todellakaan puolustele kyseisen henkilön sanomisia, joita olen kiukkuisena lukenut itsekin. Mutta huomaan myös, että sinä et pystynyt pitämään raivoa sisälläsi vaan annoit tulla vähän liiankin kanssa.

    Suosittelen, omastakin kokemuksesta, että pitäisit pienempää profiilia. Näistä ei yleensä seuraa mitään hyvää, eikä yksittäisten ihmisten sanomisia mielestäni kannata ottaa julkiseen käsittelyyn kaikkien luettavaksi. Lukijat voimme lukea hänen sanomisiaan vastauksien kautta ja kommentoida siellä. Itselleni tapahtui melkein samoin, en voinut pitää suuttumusta sisälläni ja annoin tulla oikein olan takaa. Ei seurannut muuta kuin lisää tappelua ja syyttelyä ja ymmärsinkin tehneeni väärin:vaikka kirjoitan blogia ja vaikka kommentoija on anonyymi, ei minulla ole oikeutta pistää häntä ikään kuin kaikkien silmille "naurettavaksi" jos pystyt yhtään ymmärtämään mitä tarkoitan. Ole varovainen, ja laske ensin sataan ennen kuin tuot raivoasi ihan näin kovalla pauhinalla esille.

    -Anni-

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kommentistasi! Ymmärrän täysin, mitä tarkoitat ja puntaroinkin asiaa pitkään. Mutta ahdistus, jonka tuo ihminen sisälleni loi, oli aivan jotain järkyttävää. Nyt olenkin päättänyt, että jätän jatkossa hänen sanomisensa omaan arvoonsa, enkä anna hänen vaikuttaa olemiseeni enää yhtään.

      Tämä jääköön yksittäiseksi postaukseksi, eikä näin tule enää tapahtumaan. En todellakaan halunnut sillä ketään loukata, vaan purkaa tunteitani, sillä ne hyökkäsivät päälleni niin vahvasti. Yritin laskea sataan, kerran jos toisenki, mutta ei onnistunut. Ensi kerralla lupaan laskea tuhanteen, josko se auttaisi. Tämä ei enää tule toistumaan, lupaan sen :)

      Poista
  6. Moikka Laura!
    Hurjaa tekstiä ja rohkea vastaisku sinulta! Et TODELLAKAAN ole huono ihminen! :) Sen voin jo meidän muutaman tapaamisen perusteella sanoa. Ihmettelen kovasti sitä, miten tällä anonyymillä on näin kärkkäät kommentit sinulle ja kuitenkin aktiivisesti blogiasi lukee. Jos niin häiritsee, niin miksi tulee uudestaan ja uudestaan. :)
    Älä missään tapauksessa jää liikaa pohtimaan näitä. Pohdi ennemmin vaan niitä tsemppaavia ja hyviä kommentteja.
    Minä ainakin pidän sulle peukkuja täällä kokoajan! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Heippa ja kiitos paljon :) Pohdiskelen tosiaan itsekin aina, että jos ärsytän jota kuta niin mahdottoman paljon, niin miksi hän sitten vaivautuu edes sepustuksiani lukemaan? Se vaan on niin helppoa kirjoitella anonyymiyden takaa mitä tahansa!

      Yritän olla välittämättä niistä, vaikka olenkin juuri sellainen, että jään suremaan niitä pitkäksikin aikaa :( Mutta ehkäpä tästä hieman karaistun koko ajan!

      Mutta kiva kun kommentoit ja kiitos tsempeistä! :)

      Poista

Otan ilolla vastaan teiltä kommentteja: niiden avulla voimme vaihtaa ajatuksia sekä antaa vertaistukea toisillemme :)