perjantai 27. tammikuuta 2012

Takaisin ahdinkoni lähteille

Aloitin blogini kertomalla, kuinka syömishäiriökäyttäytymiseni alkoi ja pikkuhiljaa eteni anoreksiaksi (Se oli menoa sitten - anoreksia tuli ja vei sekä Apua etsimässä). Nyt jatkankin siitä, mihin viimeksi jäin.

"Minulla oli suunnitelmissa lähteä Ruotsiin työharjoitteluun Varbergin sairaalaan kolmeksi kuukaudeksi. Takaraivossani takoi ajatus siitä, että minun tulisi saada asiat kuntoon ennen lähtöäni, jonka vuoksi olin valmis ottamaan kaiken tarjotun avun vastaan. Aloitin käynnit Lindamariassa (http://www.lindamaria.fi/) Linda Taakalan luona. Lindan vastaanotto sijaitsi Hotelli Tallukassa Asikkalassa, joka oli kaikeksi onnekseni opiskelupaikkani Lahden naapurikunta. Yksi käyntikerta oli kestoltaan puolitoista tuntia ja maksoi lähemmäs sata euroa. Vanhempani olivat kuitenkin valmiita maksamaan käynnit, sillä hekin alkoivat olla tosissaan huolissaan minusta ja näkivät ahdinkoni. Kävin Lindan luona yhteensä neljä kertaa. Sain kertoa hänelle avoimesti ja rehellisesti ajatuksistani. Minua helpotti tieto siitä, että hän todella tiesi, mitä kävin läpi, sillä hän itse oli aikoinaan kokenut aivan saman. Koin myös, että saatoin olla hänelle täysin rehellinen, sillä minun ei tarvinnut pelätä loukkaavani häntä. Vaikka kerroinkin asioistani avoimesti myös läheisilleni, pelkäsin koko ajan lisääväni heidän huoltaan, jonka vuoksi en voinut olla täysin rehellinen.

Lindalta sain tietoa fyysistä vaivoistani enemmän, ja sain purkaa avoimesti ahdistustani hänelle. Kävimme läpi sairauden syntyä ja etenemistä, sekä teimme ruokasuunnitelmia, joita tulevaisuudessa pyrkisin noudattamaan. Painoni laski koko ajan ja Linda oli sitä mieltä, että en voisi lähteä Ruotsiin tässä tilassa, vaan oikea paikka minulle olisi sairaalahoito voimakkaiden ruokaan liittyvien pakko-oireiden vuoksi. Hän sanoi, että jos olisin alaikäinen näin tapahtuisikin, mutta koska olen täysi-ikäinen, päätösvalta olisi minulla itselläni. Hän korosti myös sitä, että tilanteessani puhuttiin jo selkeästi anoreksiasta, eikä suinkaan edes ortorektisestä ajattelusta. Tämä tuli minulle hieman yllätyksenä, mutta jollain sairaalla tavalla olin iloinen kuulemastani. Ruotsiin lähdön peruuttaminen ei mielestäni tullut kuitenkaan kuuloonkaan. Ajattelin, että jos se vietäisiin minulta pois, motivaationi parantua vähenisi olemattomiin. Päätimme yhdessä Lindan kanssa, että saisin lähteä Ruotsiin, mutta pitäisimme yhteyttä sähköpostitse joka viikko. Tämä sopi minulle hyvin, sillä olin sisimmässäni hyvinkin epävarma pärjäämisestäni.
kjosern.net

Tähän mennessä ruokailuni olivat kotona kaventuneet niin, etten enää halunnut syödä muiden seurassa. Valehtelin muille syöneeni. Aikani kului ruokien punnitsemiseen ja kaloreiden laskemiseen. Kotoa en poistunut kuin pakosta. Linnoittauduin huoneeseeni kuuma teemuki kädessäni, jotta jääkylmät sormeni saisivat edes hieman lämmikettä. Eristäydyin. En nauttinut enää mistään. Tunsin sisäistä kylmyyttä, jota edes lukuisat vaatekerrokset eivät poistaneet.

Halusin uskoa, että Ruotsiin lähtö olisi minulle hyväksi, sillä tällöin voisin aloittaa puhtaalta pöydältä. Kuvittelin voivani syödä taas normaalisti, kun kukaan luokkakaveriani lukuunottamatta ei tietäisi ongelmistani. Vallitsevana ajatuksenani kun oli, että miten voisin muka yhtäkkiä ruveta syömään Suomessa taas normaalisti, mitä muut siitä ajattelisivat? Olin jo niin kiinni anorektikon roolissani, etten ajatuksissani voinut siitä luopua. Ajattelin myös muiden kuvittelevan tällöin ainoastaan liioitelleen ongelmiani.

Ruotsissa asiat eivät suinkaan helpottuneet, vaan pahenivat päivä päivältä. Enää en voinut syödä lähinnä kuin kasviksia ja aamuisin hieman puuroa. Kaikki annokset mittasin tarkoin, ja yksi viipale kurkkuakin saattoi tuntua ylimääräiseltä. Kaventuneesta ajatusmaailmastani kertoi hyvin se, että pohdin joka aamu laittaako pienen pienen puuroannokseni päälle yhden vadelman, vai jättäisinkö senkin pois. Heti Ruotsiin päästyäni hankin vaa´an, ja olin kauhuissani siitä kun paino ei laskenut. Hätäännyin, mikä johti entistä niukempaan syömiseen. Kirjoitin Lindalle sähköpostitse viikoittain, ja odotin häneltä vastauksia kuin hengen hädässä. Olin tuolloin jo niin ahdistunut, että oloni alkoi olla toivoton. Myös fyysiset oireeni pahenivat jatkuvasti. Kärsin pahasta proteiinin puutoksesta, joka johti valtaviin turvotuksiin. Lisäksi palelu yltyi niin pahaksi, etten mielelläni poistunut asunnostamme teekupin ääreltä mihinkään, sormenikin sinersivät jo. Turvotusten myötä jalkani näyttivät sydämen vajaatoiminnasta kärsivän vanhuksen jaloilta. Enää en jaksanut edes seistä. Työharjoittelussa sinnittelin, mutta selvisin vain vaivoin päivistä. Lopullinen romahdus tuli, kun huolestuin toden teolla itsekin fyysisestä tilastani. Pulssini mateli kolmenkymmenen tienoilla ja turvotukset ylsivät jo kasvoihinikin. Kyselin hätääntyneenä setäni lääkäri-vaimolta onko tilani vaarallinen. Pelkäsin sydämeni puolesta. He käskivät minun tulla heti kotiin.

Tässä vaiheessa olin jo niin loppu, että päätin luovuttaa. Samana päivänä isäni varasi lentoliput Göteborgiin, jonne hän lensi jo seuraavana päivänä. Kaikki tapahtui niin nopeasti. Pian istuin jo isän kyydissä matkalla kohti lentokenttää. Itkin ja laskin minuutteja koska pääsisin sairaalaan. Samaan aikaan pelkäsin - mitä jos en olisikaan tarpeeksi laiha ja sairas? Mitä jos he eivät ottaisikaan minua hoitoon?"

Tässä tiivistettynä kaoottinen aikani Ruotsissa, joka kaventui suunnitellusta kolmesta kuukaudesta yhteen kuukauteen. Pettymys oli valtava, kun jouduin lähtemään kotiin aikaisemmin. Näin myöhemmin pystyn kuitenkin jo ajattelemaan selkeämmin; tuo päätös sinä huhtikuisena päivänä pelasti luultavasti henkeni. Seuraavaksi jatkankin siitä, miten pitkä ja kivinen tieni sairaalahoidossa alkoi, ja mitä kaikkea se toi tullessaan.

Laura


4 kommenttia:

  1. Moikka jälleen Laura!
    Olipa jälleen kerran mukava lukea sun tekstiä! Tuntuu jotenkin niin helpottavalta tietää, että jossain on joku, joka tietää tasan tarkkaan miltä musta tuntuu ja mitä koen.

    Häpeillen joudun tunnustamaan, etten osaa luoda tänne profiilia :/ Tai nää blogihommat on mulle ihan vieraita :D Mut eiköhän me joku keino keksitä, vertaistukea kun ei voita mikään :)

    VastaaPoista
  2. Kiitos kommentistasi! :) Itsekään en ole mikään tietotekniikan ihmelapsi, mutta käsittääkseni jäseneksi liittyminen tapahtuu niinkin yksinkertaisesti, kuin painamalla painiketta "liity tähän sivustoon". Siellä voit luoda itsellesi vaikka oman google-tilin. Olisi hienoa saada yksi jäsen lisää!

    Mukava kuulla, jos kirjoituksistani on sinulle apua, vertaistuki kun on sitä kaikkein parasta tukea! Vain toinen saman läpikäynyt voi ymmärtää, miltä toisesta tuntuu :)

    VastaaPoista
  3. moikka!
    kirjoitat ihan älyttömän hyvin, vaikka aihe ei olekaan kovin iloinen. musta on hienoa, että uskallat kirjoittaa avoimesti elämästäsi ja jakaa sen lukijoidesi kanssa, kaikki eivät siihen pystyisi!
    jään innolla seuraamaan ja odottamaan uusia postauksia!

    VastaaPoista
  4. Kiitos Hempu! Kyllähän tämä aluksi mietitytti olisiko minulla rohkeutta tähän, mutta nyt olen todennut tämän olevan todellinen henkireikä minulle!

    Kiva kun jaksat mielenkiinnolla lukea postauksia :)

    VastaaPoista

Otan ilolla vastaan teiltä kommentteja: niiden avulla voimme vaihtaa ajatuksia sekä antaa vertaistukea toisillemme :)