keskiviikko 2. toukokuuta 2012

Pienin askelin elämään

Minun täytyi kuitenkin tulla antamaan vielä lopullinen sinetti taipaleelleni sairauden kahleista kohti vapautta. Kun tammikuussa aloin blogia kirjoittamaan, olin vielä syvällä sairauden syövereissä. Tuolloin elämä tuntui raskaalta ja jopa toivottomalta välillä. Olin niin psyykkisesti kuin fyysisesti vielä täysin sairauden vietävissä, enkä nähnyt muuta vaihtoehtoa kuin osastolle menemisen. Vaikka viime kuukaudet ovatkin olleet raskaita, olen tällä hetkellä enemmän kuin onnellinen siitä, että olen jaksanut taistella ne läpi ja tieni tähän tilanteeseen, jossa olen nyt. Sairaushistoriani on monivaiheinen ja sisältänyt paljon osastojaksoja, joiden välissä olen onnistunut olemaan vain hetken kotona. Mutta nyt koen, että olen terveempi kuin kertaakaan sairauteni aikana, ja että olen oikeasti vihdoin ja viimein luopumassa sairaudesta. Olen lopulta surutyöni sairauden suhteen tehnyt, enkä koe minkäänlaista kaipuuta takaisin sen epätodelliseen ja valheellisen onnellisuuden tuomaan maailmaan. Olen vihdoinkin valmis luomaan identiteettini joistain aivan muista asioista kuin anoreksiasta. 

Kun eilen palasin osastolle, tiesin olevani valmis kotiutumaan. Kun tämän aamuinen punnitustulos näytti plussaa lomalle lähtiessä otettuun painoon verrattuna, sinetöi se lopullisesti päätökseni siitä, että olen valmis siirtymään kotiin ja jättämään osastohoidon taakseni. Olen viimeisten kolmen vuoden aikana ollut lähes kaksi vuotta osastohoidossa, mutta nyt sen aika on lopullisesti ohi. Uskon aivan vilpittömästi siihen, että tämä jää viimeiseksi osastojaksokseni, ja että tulen pärjäämään kotona. Blogini nimen mukaisesti olen kulkenut viime kuukausien aikana pienin askelin elämään. Poissa on se epätoivo ja sairauden lannistama mieli ja tilalle ovat tulleet elämänilo ja luottamus tulevaa kohtaan. Olen oikeasti pienin askelin saanut valtavan muutoksen aikaan ajattelumaailmassani ja sitä kautta koko elämässäni. Yhtäkkiä en olekaan tuomittu elämään anoreksian vankina koko loppuelämääni, vaan minulla on taas ovi jos toinenkin avoinna oikeaan elämään.

Taisteluni sairautta vastaan jatkuu nyt kotona avohoidon ja läheisteni turvin. Läheiseni ovat olleet minulle tuki ja turva koko sairauteni ajan, enkä ilman heitä olisi tässä ja nyt. Toivon koko sydämestäni, että en enää joudu heille huolta aiheuttamaan, vaan pystyn osoittamaan heille, että kykenen pitämään huolta itsestäni. En aio antaa sairaudelle enää minkäänlaisia mahdollisuuksia, vaan aion jättää sen vähitellen taakseni. Anoreksia säilyy osana menneisyyttäni sekä vielä jonkin aikaa osana elämääni, mutten todellakaan anna sen määritellä tulevaisuuttani. Tulevaisuuteni saakoon määrittää aivan muut asiat.

Tämän blogin kirjoittaminen on ollut minulle hyvin tärkeää kuluneiden kuukausien aikana. Se on auttanut minua selventämään ajatuksiani ja käsittelemään sairauden mukanaan tuomia vaikeita tunteita. Olen saanut teiltä lukijoilta tärkeää tukea ja kultaakin kalliimpia neuvoja, joista olen todella kiitollinen. Kirjoittamisen lopettaminen tuntuu todella haikealta ja jopa vaikealta, mutta koen sen nyt parhaaksi oman jaksamiseni kannalta. Ja kuten useampi lukija eilen totesikin, on ehkä hyväkin ottaa etäisyyttä sairauteen jättämällä blogi taakse. Olen kuitenkin enemmän kuin onnellinen siitä, että kaikki nämä tekstit säilyvät muistona minulle ja kertovat todellista kieltään edistymiseni askelista kohti tervettä elämää. Ja kuten aiemminkin olen todennut, on tämän blogin kirjoittaminen ollut minulle tärkeää siitäkin syystä, että useampi anoreksiaa vastaan kamppaileva on saanut teksteistäni vertaistukea itselleen. Olen myös todella onnellinen siitä, että olen tämän myötä saanut tutustua suureen joukkoon uusia ihmisiä ja osan kanssa tulen varmasti pitämään yhteyttä jatkossakin. Joten kiitos vielä kaikille teille lukijoille siitä, että olette pysyneet mukanani tällä taipaleella <3


<3:Laura

18 kommenttia:

  1. Kiitos itsellesi. Olen, kuten varmasti moni muukin, saanut voimaa ja kannustusta teksteistäsi. Olet ruotinut tärkeitä asioita paranemisen tiellä ja koskien sairautta yleensä. Kovasti voimia kotiin, sillä tarvitset vielä kaksinverroin päättäväisyyttä ja voitontahtoa, jotta pärjäät kotona. Ja miksi et pärjäisi, niin terveeltä tekstisi kuulostaa.
    Kiitos tästä blogista ja onnea "uuteen elämään" ilman sairautta. Olet tärkeä! <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ënsimmäistä kertaa uskon todella siihen, että pärjään ja se on ihana tunne! Kiitos itsellesi, olet ihana kun olet jaksanut aina kommentoida niin ihanasti ja tsempata<3 Muista, että olet itsekin tärkeä ja pidä huoli itsestäsi! <3

      Poista
  2. Aivan mahtavalta kyllä vaikuttaa tilanteesi! Ja sen muutoksen huomaa tosi selkeästi. Vaikka tosiaan harmittaa, että lopetat kirjoittamisen, niin on se täysin ymmärrettävää ja varmasti paras ratkaisu sinulle. Toivottavasti muistat jatkossakin olla ylpeä itsestäsi ja siitä, mitä oikeasti olet saavuttanut! Koska se on todella paljon. Olet jaksanut taistella vaikeista tunteista ja takapakeista huolimatta, joten sinulle kuuluu siitä kovasta työstä kaikki kunnia! Ja uskon, että näistä teksteistä on sinulle vielä hyötyä; jos edes hetken tuntuu, että mitä, jos vaan ihan pikkuisen luistan, niin voit aina lukea näitä ja viimeistään silloin muistat, että mikä on tärkeää ja kuinka se laihduttaminen ja alhainen painonlukema ei ole tehnyt sinua onnelliseksi.

    Vastaan nyt tähän tuohon alempana esittämääsi kysymykseen; tyttäreni on hyvin tomera, uhmaikäinen vähän alle 4v. Kaikki pinkki on tosi kovassa suosiossa. Ja housut ovat ihan out, kun on kerta olemassa ihania hameita ja mekkojakin!

    Haluan myös kiittää sinua tästä blogistasi ja kaikesta, mitä olet jakanut meidän lukijoiden kanssa. Olen myös iloinen, jos minun epäloogisista höpinöistä on ollut sinulle apua, mutta haluan, että tiedät, että sinulla on ollut hyvin paljon vaikutusta minuun. Olen tässä tasapainoillut pitkän aikaa sairaan ja terveen rajoilla, koska paino on noussut mm. lääkityksen vuoksi ja olen käynyt kovaa taistelua itseni kanssa. Mutta sinä olet osoittanut, että se lukema ei tule tekemään minua onnelliseksi ja, että minun on oltava armollisempi itselleni ja sitten, kun terveys antaa periksi, laihduttaa terveellisesti.

    Yritän jossain vaiheessa kirjoitella sinulle s-postia. En halua tähän omaa osoitetta laittaa näkyviin, koska siinä näkyy koko oikea nimeni.

    Oikein hyvää jatkoa sinulle!!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ihana tuo sinun tyttäresi! :) Tuo on totta, että minun itsenikin on varmasti ihan hyväkin palata vanhoihin teksteihin, jotta oikeasti huomaa, mistä olen lähtenyt ja mihin en todellakaan halua takaisin! Ehkä omista teksteistä voi hyvinkin olla hyötyä ja tukea ihan itsellekin vaikeina hetkinä. Surullista kuulla, että sinulla on vaikeaa, ja että olet joutunut kamppailemaan sairasta mieltä vastaan niinkin paljon. Mutta myös hienoa kuulla, että jos olet onnistunut saamaan tervettä ajattelua mukaan ja olemaan itsellesi armollisempi! Kyllä varmasti asiat vielä kääntyvät parhain päin:) Ja sinun kommenteista on todellakin ollut tukea ja apua, joten kiitos<3 Voi hyvin ja laittelet viestiä, jos siltä vähääkään tuntuu! :)

      Poista
  3. Hei! Nyt hirvee tsemppi päälle! Äläkä pelkää tulla blogiin kertomaan, jos homma ei suju, lukijoilta voi saada tsemppiä niin että pystyy taas jatkamaan! Ja uskon kyllä että kaikki menee hyvin, mutta muista, että olemme täällä yhä jos apua tarvitset!

    Voisin itsekkin laitella sinulle sähköpostia myöhemmin, olisi mukava nähdä sinua joskus. Asun kauempana, mutta eiköhän se joskus järjestyisi :) Haluaisin kuitenkin ajoittaa tapaamisen niin, että olet ollut jo pidemmän aikaa kotona.

    Tsemppiä! ♥

    ♥:llä Emilia

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos sinullekin valtavasti tuestasi ja kiitos tsempeistä<3 Nyt ainakin kotonaolo on alkanut hyvin, vaikka tottakai vaikeitakin tunteita joukkoon mahtuu. Mutta pääasia on, etten anna vaikeiden tunteiden vaikuttaa ruokailuihini negatiivisesti! Ikinä ei kuitenkaan ole sairauden aikana sujunut näin hyvin, joten todella luottavainen olo tulevaisuuden suhteen on :)

      Laita ihmeessä viestiä, jos siltä yhtään tuntuu, se olisi mukavaa :) Ja Näkeminenkin olisi mukavaa, joten katsotaan miten saadaan aikataulut joskus sitten yhteen sopimaan! :)

      Poista
  4. Hei Laura! Uskon, että pärjäät arkielämässä kunhan uskallat tukeutua läheisiisi silloin kun tuntuu, että oma usko ja voimavarat uhkaavat ehtyä. Niin käy meille kaikille, harvaa meistä on tarkoitettu pärjäämään yksin. :)
    Oikein antoisia hetkiä sinulle ja onnea valitsemallasi tiellä. Sydämessä läikehtii iloinen onnentunne sinun puolestasi, olet vahva ja määrätietoinen nainen.

    Kiitos myös blogistasi. Olet taitava kirjoittaja ja toivonkin, ettet lopeta kirjoittamista, vaikket enää blogiisi lisäisi postauksia.

    Menestystä sinun elämäsi tielle. :)

    xoxo Nina

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos sinulle ihanista sanoistasi<3 Nyt minusta oikeasti tuntuu, että voin vihdoin voittaa tämän sairauden, sillä niin hyvin kotona asiat ovat lähteneet sujumaan:) Kiitos sinullekin, kun olet jaksanut lueskella tekstejäni ja kommentoida aina niin ihanasti :) Jatkan varmasti kirjoittamista, vaikkakin sitten tällä hetkellä vain itselleni:) Ehkä vielä joskus tulen kirjoittamaan myös muille!

      Ihanaa ja aurinkoista kesän odotusta sinulle Nina! :)

      Poista
  5. Hei! :) En kahteen viikkoon ole päässyt lukemaan blogiasi ja huomasinkin vasta nyt päätöksestäsi lopettaa tänne kirjoittaminen. Haluan vain kertoa, että blogisi on ollut mahtava ja on ollut avartavaa päästä seuraamaan parantumistasi ja elämänhaluasi :) Monet teksteistäsi ovat kolahtaneet omaan elämäänikin, vaikka anoreksiaa en olekaan sairastanut. Olen varma, että selätät sairauden tällä kertaa lopullisesti ja pääset nauttimaan täysillä elämästä :) Ihanaa jatkoa ja kaikkea hyvää sinulle! :))

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hienoa kuulla, että olet saanut blogistani jotain itsellesikin, vaikket anoreksiaa olekaan sairastanut! Kiitos sinullekin siitä, että olet jaksanut tekstejäni lueskella ja matkassani pysyä:) Ihanaa ja aurinkoista kesän odotusta sinulle Maria! :)

      Poista
  6. Ihanaa Laura ! Se, että menit osastolle oli ensimmäinen askel parantumiselle. Olet tehnyt pitkän ja raskaan matkan. Mutta se on ollut sen arvoista, elämäsi arvoista. Pienestä on tullut suurta. Minunkin blogista löytyy osoite, jos haluat käyttää sitä. Hymyllä ja enkelin siivellä hipaisen sinua, onnea!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Mini :) Tie on ollut pitkä ja raskas, mutta todellakin sen arvoinen! Kaikki kotona on alkanut sujumaan niin hyvin, että olen todella luottavainen tulevan suhteen! :)Ihanaa kesän odotusta sinulle, blogini ensimmäiselle lukijalle ! :)

      Poista
  7. Kiitos Laura kaikesta , mitä olet jakanut kanssamme tässä ihanassa blogissasi ja aurinkoista eloa sinulle jatkossa! Olen niin iloinen puolestasi: Tulevaisuus näyttää sinulla nyt monin tavoin valoisalta! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos itsellesi siitä, että olet jaksanut tekstejäni lukea ja aina niin ihanasti kommentoida! :) Ihanaa ja aurinkoista kesän odotusta sinulle! :)

      Poista
  8. Moikka, Laura!
    Kiitos sinulle, että sain mahdollisuuden lukea tekstejasi, koska ne ovat upeita. Niistä saa kuka tahansa voimia omaan elämään mm. seuraamalla sinun esimerkkiäsi. En ole valitettavasti päässyt kauan lukemaan blogiasi omien perheongelmien takia, mutta olen iloinen, että vihdoinkin SINÄ TEIT SEN!!!! Olen suunnattomasti onnellinen puolestasi ja toivon sinulle erittäin mukavaa ja lämmintä kesää. Toivon, että joskus voisin lukea kirjoituksiasi, koska olet hieno kirjoittaja. Ostaisisin jopa kirjan, jos sellaista joskus kirjoittaisit. Eikä välttämättä tarvi kirjoita sairaudesta, vaan mistä vaan. Sinun kirjoituksia on ihanaa lukea.
    Toivottavasti vielä joskus nähdään. Haleja sinulle ja onnellisia hetkejä uudella tielläsi.
    Iloisin mielin Elena.

    VastaaPoista
  9. Laura osaat kyllä kirjoittaa sen voin kertoa. Iso hali Saksasta Berliinistä! Mikäli tännepäin olet tulossa niin ota ihmeessä yhteyttä! -Noona

    VastaaPoista
  10. Hei Laura!
    En tiedä, muistatko minua, mutta olimme samaan aikaan nelosella vähän aikaa. Olen ilokseni saanut löytää blogisi, ja se on antanut minullekin voimia omaan taisteluuni. Kirjoitat todella upeasti ja tärkeistä asioista.
    Uskon todella kaiken lukemani perusteella, että siipesi jo kantavat ja pärjäät nyt omin voimin, vaikka tarvitsetkin vielä varmasti paljon tukea. Olet ottanut kuitenkin jo tärkeitä askeita paranemisen tiellä, ja päässytkin pitkälle. Voit olla todella ylpeä itsestäsi.
    Toivon Sinulle vilpittömästi koko sydämestäni kaikkea hyvää ja aurinkoista kesän jatkoa! :)

    VastaaPoista
  11. Kiitos todella hyvästä blogista! Siitä sain vertaistukea pahimpina hetkinä, eteenpäin ja toivon sinulle kaikkea hyvää!Nautitaan kesästä:)

    VastaaPoista

Otan ilolla vastaan teiltä kommentteja: niiden avulla voimme vaihtaa ajatuksia sekä antaa vertaistukea toisillemme :)